Teaterbesøk på UiA skaper studielyst

Avgangselever fra dramalinjer invitert på besøk til UiA for å bli inspirert til å ta studier i teater.

– Her har jeg lyst å studere! Det var en veldig moro og innholdsrik dag. Vi har deltatt på flere workshops og fått god informasjon om studiene her på UiA, sier Thomas Stave Johnstone fra Vågsbygd videregående skole.

– Dette var lærerikt, gøy og hyggelig, sier Stine Ripegutu, også fra Vågsbygd videregående skole.

Sammen med 20 andre elever fra Vågsbygd og Dahlske videregående skole, og Vennesla musikkgymnas, fikk elevene besøke Institutt for visuelle og sceniske fag ved Fakultet for kunstfag.

De fikk workshop i teatersport av teatergruppa Bare Flaks, som også er norgesmestere i teatersport. Masterstudent Christine Helland holdt en introduksjonsworkshop i viewpoints for gjestene. Der jobbet de med kropp og bevegelse med utgangspunkt i fysisk teater.

– Elevene var åpne og mottakelige og hadde mange gode observasjoner og innspill, sier Helland.

– Vi gjør dette for å fortelle om studiene våre og håper at flere av dem velger UiA som studiested til høsten, sier konsulent Øystein Flemmen ved Fakultet for kunstfag.

Elevene fikk også med seg lunsj i kantina og fikk besøke stands for alle studentforeningene på universitetet.