Rester etter døde dyr

Barna undersøker skaller, horn og gevir sammen med formidler. 

Skattkiste med hodeskaller

Informasjon:

Passer for: Barnehage, småtrinn

Sesong: hele året

Varighet: 60-90min

Kontaktperson:

Bilde av Ida Jøssang
Formidlingskoordinator
E-post
ida.jossang@uia.no
Telefon
+47 38 14 24 76

Barna får kjenne på og undersøke skaller, gevir og horn fra norske dyr. Kjenner vi dem igjen?

De lærer å sortere etter utseende og egenskaper. 

Kan man se på en hodeskalle hva dyret spiser?

Kan man kjenne igjen dyr bare ved å se på hodeskalle eller gevir? 

Vi avslutter med en kort omvisning i utstillingene.

Hva lærer du? 

  • Sortere/kategorisere
  • Kjenne igjen kjøttetere og planteetere
  • Forskjell på horn og gevir
  • Kjenne igjen dyr basert på hodeskalle og gevir
  • Kjenne igjen og sette navn på kjente Norske dyr

Praktisk informasjon:

  • Aktivitet kan kombineres med omvisning
  • Aktivitet må bookes på forhånd
  • Send mail til kontaktperson
  • Møt opp ved hovedinngangen til museet. Dersom dere har avtale utenom åpningstiden til museet, vil museumsformidler komme å låse dere inn.
  • Ved full klasse (over 15 barn) må gruppen deles i to. Den andre halvdelen kan fritt benytte utstillingene til museet. 
barn kikker på hodeskalle
©Naturmuseum og Botanisk Hage, UIA/ Lisbeth Breland

Rammeplan og læreplan:

Læringsaktiviteten knyttes til følgende kompetansemål og områder fra rammeplanen: 

Barnehage:

  • Personalet/museumsformidler skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • Personalet/museumsformidler skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger
  • Personalet/museumsformidler skal legge til rette for at barna kan undersøke og gjenkjenne egenskaper ved former og sortere dem på ulike måter

Etter 2.trinn:

  • Utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer
  • Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon

Etter 4.trinn:

  • Utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
Publisert 14. feb. 2024 - Sist endret 4. apr. 2024