Natur og klimaendringer

Bli med på omvisning i utstillingen "Natur og klimaendringer". Omvisningen tilpasses aldergruppen. 

Grafisk illustrasjon av Panda i bambusskog.

Panda. Curating Tomorrow Ⓒ

Informasjon:

Passer for: Alle

Sesong: hele året

Varighet: 30-60 min

Kontaktperson:

Bilde av Ida Jøssang
Formidlingskoordinator
E-post
ida.jossang@uia.no
Telefon
+47 38 14 24 76

Utstillingen gir deg innsyn i dagens og fremtidens klimautfordringer. 

Omvisningen ser på dagens klimaendringer gjennom dyr og planters øyne - kanskje er ikke alt så mørkt likevel?

Omvisningen tilpasses aldersgruppen.

Hva lærer du? 

  • Dyr og planters respons på klimaendringer (adapt, move or die)
  • Naturens motstandsdyktighet på et endrende klima
  • Dyr og planters i motsetning til menneskers respons på klimaendringer,
  • Utfordringer ved menneskets «gode løsninger» på klimautfordringer

Praktisk informasjon:

  • Aktivitet må bookes på forhånd
  • Send mail til kontaktperson
  • Møt opp ved hovedinngangen til museet. Dersom dere har avtale utenom åpningstiden til museet, vil museumsformidler komme å låse dere inn.
Grafisk illustrasjon av apollosommerfugl.
BilledApollosommerfugl. Curating Tomorrow Ⓒ

    Rammeplan og læreplan:

    Omvisningen knyttes til følgende kompetansemål og områder i rammeplanen: 

    Barnehage:

    • Barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
    • Får kunnskap om dyr og dyreliv
    • Personalet/museumsformidler skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
    • Personalet/museumsformidler skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger
    • Verdigrunnlag: «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 2.trinn:

    • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 4.trinn:

    • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
    • Utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
    • Gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 7.trinn:

    • Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
    • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
    • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 10.trinn:

    • Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
    • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
    • Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
    • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturresurser og tap av biologisk mangfold
    • Gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonets kretsløp
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter Vg1:

    • gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
    • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
    Publisert 14. feb. 2024 - Sist endret 20. mars 2024