Informasjon:
Passer for: Alle
Sesong: hele året
Varighet: 20-60 min
Kontaktperson:
Formidlingskoordinator
- E-post
- ida.jossang@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 24 76
Kaktushuset er en del av den botaniske hagen. Her viser vi et utvalg av kaktuser og sukkulenter fra verdens tørre klimasoner.
Omvisningen tilpasses aldersgruppen.
Hva lærer du?
- Hva er en kaktus?
- Hva er en sukkulent?
- Hvor vokser kaktuser og sukkulenter?
- Hvorfor ser forskjellige kaktuser og sukkulenter ut?
- Hva kan vi bruke kaktus og sukkulenter til?
- Hvem spiser kaktus og sukkulenter?
- Hvilke tilpasninger har kaktuser og sukkulenter til det krevende miljøet de vokser i?
- Hvordan vi kan bruke kaktus i fremtiden med tanke på klimaendringer?
Praktisk informasjon:
- Aktivitet må bookes på forhånd
- Send mail til kontaktperson
- Møt opp ved hovedinngangen til museet. Dersom dere har avtale utenom åpningstiden til museet, vil museumsformidler komme å låse dere inn.
![Barnehage på omvisning i kaktushuset](/naturmuseum/lering-og-skole/skole-og-barnehage/bilder/omvisning-med-barn-i-kaktushuset.png)
Rammeplan og læreplan:
Omvisningen knyttes til følgende kompetansemål og områder i rammeplanen:
Barnehage:
- Barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
- Får kunnskap om dyr og dyreliv
- Personalet/museumsformidler skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- Personalet/museumsformidler skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger
- Verdigrunnlag: «Bærekraftig utvikling»
Etter 2.trinn:
- utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
- Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
Etter 4.trinn:
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
- Utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- Gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
- Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
Etter 7.trinn:
- Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
- Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
Etter 10.trinn:
- Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
- Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturresurser og tap av biologisk mangfold
- Gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonets kretsløp
- Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
Etter Vg1:
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
- Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»