Omvisning i Kaktushuset

Bli med på omvisning i Kaktushuset. Omvisningen tilpasses aldergruppen. 

Far og sønn i kaktushuset

Informasjon:

Passer for: Alle

Sesong: hele året

Varighet: 20-60 min

Kontaktperson:

Bilde av Ida Jøssang
Formidlingskoordinator
E-post
ida.jossang@uia.no
Telefon
+47 38 14 24 76

Kaktushuset er en del av den botaniske hagen. Her viser vi et utvalg av kaktuser og sukkulenter fra verdens tørre klimasoner.

Omvisningen tilpasses aldersgruppen.

Hva lærer du?

  • Hva er en kaktus?
  • Hva er en sukkulent?
  • Hvor vokser kaktuser og sukkulenter?
  • Hvorfor ser forskjellige kaktuser og sukkulenter ut?
  • Hva kan vi bruke kaktus og sukkulenter til? 
  • Hvem spiser kaktus og sukkulenter?
  • Hvilke tilpasninger har kaktuser og sukkulenter til det krevende miljøet de vokser i?
  • Hvordan vi kan bruke kaktus i fremtiden med tanke på klimaendringer? 

Praktisk informasjon:

  • Aktivitet må bookes på forhånd
  • Send mail til kontaktperson
  • Møt opp ved hovedinngangen til museet. Dersom dere har avtale utenom åpningstiden til museet, vil museumsformidler komme å låse dere inn.
Barnehage på omvisning i kaktushuset
Barnehage på omvisning i Kaktushuset.

Rammeplan og læreplan:

Omvisningen knyttes til følgende kompetansemål og områder i rammeplanen: 

Barnehage:

  • Barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
  • Får kunnskap om dyr og dyreliv
  • Personalet/museumsformidler skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
  • Personalet/museumsformidler skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger
  • Verdigrunnlag: «Bærekraftig utvikling»

 

Etter 2.trinn:

  • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
  • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

 

Etter 4.trinn:

  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
  • Utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
  • Gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
  • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

 

Etter 7.trinn:

  • Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
  • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

 

Etter 10.trinn:

  • Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
  • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturresurser og tap av biologisk mangfold
  • Gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonets kretsløp
  • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

 

Etter Vg1:

  • gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
  • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
Publisert 14. feb. 2024 - Sist endret 20. mars 2024