Omvisning i botanisk hage

Bli med på omvisning i botanisk hage. Omvisningen tilpasses aldergruppen. 

To elever som undersøker roser i botanisk hage.

Informasjon:

Passer for: Alle

Sesong: hele året

Varighet: 30-60 min

Kontaktperson:

Bilde av Ida Jøssang
Formidlingskoordinator
E-post
ida.jossang@uia.no
Telefon
+47 38 14 24 76

Den botanisk hagen er en levende museumsutstilling. Plantene som vokser der er en de av de vitenskapelige samlingene.

Tema for omvisning kan være mye forskjellig. 

Omvisningen tilpasses aldersgruppen.

Hva kan være med i en omvisning?

  • Hva er en botanisk hage og hvorfor er de viktige?
  • Hva er et herbarium?
  • Hva er en frøbank? 
  • Introduksjon til de ulike områdene i hagen hvor tusenårshagen, klosterhagen og naturvennlig hage vektlegges
    • Tusenårshagen: hageplanter i Agder gjennom tusen år (fra viktingetid og til i dag)
    • Klosterhagen: Planter samlet inn fra norske klosterlokaliteter fra middelalderen
    • Naturvennlig hage med insekthoteller: Planter som er bra for fugler og insekter. 
  • Historien til Gimle Gård og Naturmuseet

Praktisk informasjon:

  • Aktivitet må bookes på forhånd
  • Send mail til kontaktperson
  • Møt opp ved hovedinngangen til museet. Dersom dere har avtale utenom åpningstiden til museet, vil museumsformidler komme å låse dere inn.

Fire barneskole-gutter som går i klosterhagen.

    Rammeplan og læreplan:

    Avhengig av tema på omvisning, kan følgende kompetansemål og område av rammeplanen knyttes til omvisningen:

    Barnehage:

    • Barna skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
    • Får kunnskap om dyr og dyreliv
    • Personalet/museumsformidler skal synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
    • Personalet/museumsformidler skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger
    • Verdigrunnlag: «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 2.trinn:

    • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 4.trinn:

    • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
    • Utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
    • Gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 7.trinn:

    • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
    • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter 10.trinn:

    • Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
    • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
    • Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
    • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturresurser og tap av biologisk mangfold
    • Gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonets kretsløp
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»

     

    Etter Vg1:

    • gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
    • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
    • Tverrfaglige tema: «Demokrati og medborgerskap» og «Bærekraftig utvikling»
    Publisert 14. feb. 2024 - Sist endret 20. mars 2024