Stjålet mineral vendt hjem

En av de stjålne mineralprøvene er kommet til rette - den andre er fremdeles på frifot.

Malakitt (grønt mineral)

Den hjemvendte mineralprøven, malakitt.

24. april ble det oppdaget tyveri av to mineralprøver fra Naturmuseets geologisamling. Prøvene stod utstilt i et monter i Vrimlehallen på UiA, Kristiansand.

Tyveriet fikk medieoppslag i Fædrelandsvennen, og informasjon om tyveriet ble delt på flere sosiale medier.

Konservator og geolog ved Naturmuseet, Tor Sigvald Johansen, kontaktet sentrale mineralhandlere og mineralsamlere, i tilfelle de kom over prøvene eller hadde annen informasjon om tyveriet.

7. november fikk Beate Johansen, zoolog ved Naturmuseet, en gladelig beskjed fra universitetslektor Eivind Wittemann, Fakultet for Kunstfag. Wittemann kunne meddele at to studenter ved kunstfakultetet hadde funnet og levert inn mineralprøven. Prøven var funnet samme dag.

Wittemann sendte bilder av prøven, og Tor Sigvald kunne straks bekrefte at dette var en av de stjålne prøvene. Prøven ble hentet samme dag, og er nå trygt tilbake på museet.

Prøven, malakitt fra Kongo, ble funnet på UiAs grøntområde, i gresset. Den var noe skitten, men etter skylling og nærmere inspeksjon kunne konservator med glede slå fast at prøven er nærmest uskadd.

En stor takk sendes til finnerne Ingrid Sofie Eikefet og Ludwig Høie Larsen. Vi håper at cølestin-prøven også kan komme til rette.

Cølestin (mineral)
Mineralprøven cølestin. Denne prøven er fremdeles savnet.
cølestin (mineral)
Cølestin-prøven. Fotografert fra ny vinkel.

Publisert: 08. november 2023

Publisert 19. feb. 2024