Lappuglehunnen linnea hekker i Hedmark

Satellittmerket lappuglen i 2018 - funnet hekkende i 2023

Mann holder stor lappugle.

Roar Solheim med lappuglehunnen Linnea og satellittsenderen som nå er tatt av ugla. Mandag 29. mai 2023. Foto: Steinar Kråbøl.

Den 29. mai fanget Roar Solheim sammen med Steinar Kråbøl fra Brumunddal inn den eneste lappuglehunnen som på det tidspunktet hadde gått til hekking i Hedmark i år.

Et bilde av den rugende lappugla tatt to dager tidligere, avslørte nemlig at hun var en av 12 tidligere satellittmerkede lappugler. Da hun var fanget inn viste det seg at dette var hunnfuglen Linnea, som ble utstyrt med en satellittsender i juni 2018. Hun hekket da på en kunstig reirplattform omkring en km unna der hun ruget i år. Bilder avslørte imidlertid at Linnea også forsøkte å hekke på den tidligere hekkeplassen fra 2018 i 2021. Dette året gikk dessverre hekkingen galt, og hun ble aldri fanget inn. Det var derfor en stor overraskelse og glede da det nettopp var denne hunnfuglen som den eneste kjente som gikk til hekking i år. Etter to gode museår er det nå bunnår for smågnagere på Østlandet. Dermed er det nesten ingen ugler som har forsøkt seg med hekking denne våren. Linnea er unntaket.

Lappugle ruger
Her ligger Linnea og ruger på hekkeplattingen lørdag 27. mai. Den røde pila viser antennen fra senderen. Satellittsenderen er skjult mellom fuglens ryggfjær. Foto: Roar Svenkerud.

Bilder av Linneas vinger viser at noen mønster går igjen i hennes vingefjær selv om fjærene har blitt skiftet med nye fjærindivider flere ganger siden 2018. Spesielt noen lyse tverrflekker inne på de lengste håndsvingfjærene er ett av hennes karaktertrekk. Likeledes går formen på kantene av mørke tverrflekker også igjen over flere år.

Tre foto av uglevinger som sammenliknes.
Bilder av Linneas høyrevinge da hun ble innfanget (2018 og 2023, samt da hun ble fotografert på reiret 28. april 2021. Foto: Roar Solheim.

Satellittmerkingen av lappugler ble foretatt i årene 2014, 2017 bog 2018, og er et samarbeid mellom Naturmuseet/UiA, Birdlife Norge og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Ved hjelp av små sendere montert som en ryggsekk på fuglenes rygg, har lappuglenes bevegelser mellom gnagertoppårene blitt kartlagt. I 2019 ble også seks lappugler nær Torneo i Finland utstyrt med lignende sendere. Av totalt 18 sendere er hele 12 hentet inn igjen, i seg selv en rekord for slike merkestudier.

Lappugle flyr
Lappuglehunnen Linnea flyr av sted etter at senderen er tatt av henne. Foto: Roar Solheim.

kolasj av logo til prosjektdeltakere.

Publisert: 14. juni 2023

Publisert 19. feb. 2024