Sjeldne svermere på besøk i Norge

Har du sett noen av disse sjeldne sommerfuglene? Ta gjerne kontakt med museets zoolog, Roar Solheim.

Oleandersvermer.

Oleandersvermer

Torsdag 28. september ble en svært sjelden tusmørkesvermer funnet i Søgne. Da satt nemlig en oleandersvermer utenfor huset til Ruben Olsen. Denne store, grønne og særdeles vakre nattsommerfuglen er bare funnet fire ganger tidligere i Norge, og dette er første gang den er påtruffet i Agder. Via en journalist i Fædrelandsvennen ble Roar Solheim kontaktet, og fredag 29. hentet han svermeren. Det så ut til å være en hunn, så den ble plassert i et stort insektbur med en frisk oleanderplante som larvene dens lever på. Dessverre la ikke denne sommerfuglen noen egg.

Tirsdag 3. oktober fikk Roar Solheim en ny melding fra Søgne. Denne gangen var det de ansatte på Åros barnehage som hadde tatt vare på en vindelsvermer som satt utenfor barnehagen. Dette er også en lagttrekkende tusmørkesvermer som bare er på besøk i Norge. Som om ikke dette var nok, har også et par dødningehodesvermere blitt funnet i Agder de siste ukene, en i Randesund og en ved Feda i Kvinesdal! Navnet har den fått fordi den har et mønster på ryggen som kan minne om et menneskekranie.

Det er trolig varme sydlige vinder som har bragt disse langtrekkende nattsommerfuglene til Norge. Trolig er det mange flere som har kommet hit til landet. Hvis du finner noen av disse sommerfuglene, ta gjerne kontakt med museets zoolog, Roar Solheim, som gjerne tar imot disse svermerne.

dødningehodesvermer
Dødningehodesvermer