Hval på photo shoot

Snart presenterer vi 3D-modell av grandhvalskjelettet vårt.

To gutter tar bilde av et hvalskjelett

Studentene Diogo Duarte og Oskar Mielnik tar bilder av grindhvalskjelettet.

Vi har lenge ønsket oss 3D-modell av grindhvalskjelettet vårt, og i år får vi oppfylt ønske vårt!

Modellen lages av to bachelorstudenter, Diogo Duarte og Oskar Mielnik, fra Multimedieteknologi og design, UiA (Grimstad), med hjelp fra deres veilederere, Morgan Konnestad og Jostein Nordengen.

Denne uken har studentene, Diogo og Oskar, startet prosjektet. Hvalen ble hengt opp i passe høyde, bakgrunn ble dekket og lysforhold ble tilpasset. Teknikken de bruker for å lage 3D-modellen heter «fotogrammetri». Enkelt forklart er dette er en teknikk som brukes til å «trekke ut» 3D-informasjon fra fotografier. For å gjøre dette trenger de så mange detaljerte fotografier som mulig, fra så mange vinkler som mulig. Denne prosessen tar med andre ord lang tid. Etter fotograferingen skal alle fotografiene analyseres ved hjelp av en programvare, og til slutt konverteres til en 3D-modell.

Når modellen er ferdig, skal den stilles ut på museet sammen med hvalskjelettet her på museet.

Hvor kom hvalen fra?

I desember 2019 ble en død grindhval funnet på Tromøya i Arendal. Skjelettet til grindhvalen ble fraktet til museet for å bevares i samlingene, mens kjøtt, innvoller og spekk ble liggende igjen til åtseletere. Les mer om grindhvalen på museets naturblogg, eller se filmen på youtube

Publisert: 24. februar 2023

Publisert 19. jan. 2024 - Sist endret 19. feb. 2024