English version of this page

Geologisk samling

Geologi er læren om jordens sammensetning, opprinnelse, oppbygging og endring. I vår geologiske samling har vi blant annet bergarter, mineraler, meteoritter fra verdensrommet og fossiler av dyr som levde for mer enn 400 millioner år siden.

mineral

Geologiske samlinger er viktige

Det er flere grunner til at geologiske samlinger er viktige.

• Samlingene fungerer som dokumentasjon av det som er, eller har vært, i naturen
  • Samlingsobjektene kan brukes til forskning, undervisning og utstillinger
  • Samlingene sikrer at prøver blir tatt vare på, noe som er viktig dersom forekomsten av mineraler eller bergarter på en bestemt lokasjon forsvinner i naturen, for eksempel dersom det bygges veier og bygninger over stedet.

Samlingene til museet

Museet har seks geologiske samlinger med fysiske objekter. Til sammen utgjør samlingene nesten 10 000 fysiske objekter. Du kan se et utvalg av disse samlingene i vår faste utstilling i første etasje, og i gangveien inn mot kaktushuset i andre etasje. I botanisk hage presenteres en samling med polerte bergarter fra Agder.

mineraler i mineralutstillingen

Bergartsamling

Bergartssamlingen består av flest norske prøver, men vi har også prøver fra hele verden. Vi har til og med steiner fra verdensrommet, såkalte meteoritter!

I tillegg har vi alt fra kalkstein som er dannet av rester fra døde dyr, til gneis med vakre, detaljerte mønstre, og spennende vulkanske bergarter.

Mineralsamling

Den største samlingen vår er mineralsamlingen som inneholder mer enn 4000 objekter. Her finner vi alt fra flotte mineraler fra Agder, til sjeldne mineraler fra andre deler av Norge.

Et eksempel er mineralet som heter willemitt. Den er beige, og ser ikke særlig spennende ut ved første øyekast, men når den blir bestrålt med UV-lys i et mørkt rom lyser den med en fantastisk grønn glød! Dette kalles fluorescens.

Andre samlinger

Vi har og en bergartssamling på mer enn 2000 objekter fra områder i Agder, og en samling objekter fra forskjellige gruver i Norge.

I tillegg har vi en fossilsamling med nesten 400 objekter med dyr og planter som levde helt fra kambriumtiden og frem til noen få millioner år siden.

Til slutt har vi en kvartærsamling som består av fossiler fra de seneste to millioner år, her er det spesielt mange skjell fra marine områder. Noen av artene i kvartiærsamlingen lever fremdeles!

fossil
Bilde av Tor Sigvald Johansen
Kurator, geolog
E-post
tor.sigvald.johansen@uia.no
Telefon
+47 38 14 24 87

Kontakt Tor Sigvald angående de geologiske samlingene, identifisering av mineraler og bergarter, formidling og undervisning. Spesialfelt: smelteprosesser i mantelen.