På grunn av den siste tids utvikling med økt covid-smitte i samfunnet, og nå i dag regjeringens innstramminger, ser vi oss nødt til å omlegge hele konferansen til et heldigitalt arrangement. Det er synd at vi ikke får anledning til å møtes fysisk, men vi skal gjøre vårt beste for å skape to gode dager på en digital møteplass. Alle påmeldte vil bli informert.
Universitetet i Agder inviterer nettverk for samfunnsfaga til den årlige konferansen i samfunnsfagdidaktikk. Dette er en arena for å samle bredden av samfunnsfagsdidaktikere som underviser og forsker på lærer- og barnehagelærerutdanning på ulike nivåer i Norge.
Hovedtema for inviterte foredrag og diskusjoner på årets konferanse er samfunnsfagdidaktikk i en globalisert verden. Tema er aktuelt for samfunnsfaget på flere måter. Globalisering fører til at avstander minsker. Forflytning av mennesker, varer, tjenester og penger skaper endringer i samfunnet. Spørsmål om identitet, tilhørighet, deltakelse, makt og avmakt aktualiseres i møte med ulike problemstillinger som migrasjon, klimautfordringer, netthandel og transnasjonale styringsprosesser. Det oppstår lokale og globale spenninger som gir samfunnsfaget muligheter og utfordringer.
Fagfornyelsen trekker frem utforskning av «globale problemstillinger» som en del av samfunnsfagets sentrale verdier og relevans. Elevene skal reflektere over, utforske og få erfaringer med demokratiske praksiser fra lokale til globale kontekster og perspektiv. De skal også kunne vurdere handlingsalternativ for bærekraftig utvikling på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Hva innebærer et fokus på det globale for samfunnsfaget i barnehager, skoler og lærerutdanningsinstitusjoner, nasjonalt og internasjonalt? Hvordan tas globale utfordringer og spørsmål opp i et nasjonalstatlig fundert samfunnsfag? Hvordan møtes globale spenninger i samfunnsfaget? Hvilke muligheter gir faget til å ta stilling til og delta i transnasjonale styringsprosesser? Hvilke utfordringer og muligheter utgjør det globale for samfunnsfagdidaktikken?
“Exploring the links between social studies education and human rights education"
10.45 - 11.00
Pause: Kaffeprat i grupper
11.00 – 12.30
Parallellsesjon 1
Se lenker i PDF-program
12.30 – 13.30
LUNSJ
13.30 – 15.00
Parallellsesjon 2
Se lenker i PDF-program
15.00 – 15.15
PAUSE
15.15 – 15.45
Jakob Maliks, professor NTNU
"Hvordan undervise om 22.juli i skolen?"
Felles konferanserom (se lenke i PDF-program)
15.45 – 16.15
Boklansering:
Fagdidaktikk for SRLE og barnehagens fagområder –kunnskapsgrunnlag, arbeidsmåter og aktiviteter i barnehagens hverdag, ved Kirsten Horrigmo og Kristine Toft Rosland (red.).
16.15 – 17.15
Årsmøte i nettverket
19.30 -
Digital sosial sammenkomst
Felles konferanserom
Dag 2: Torsdag 26.november
09.15 – 09.30
Postersesjon
"Digital praksisutvikling med MOOC som stillas», stipendiat Magnus Henrik Sandberg, NTNU"
Se lenker i PDF-program
09.30 – 10.45
Paneldebatt: "Samfunnsfagdidaktiske forskningsmuligheter i et planstyrt utdanningsfelt"