-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2023).
Sykepleiekompetanse i kommunale akuttdøgnplasser.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2023).
Sykepleiekompetanse i kommunale akutt døgnenheter.
-
Vatnøy, Torunn Kitty & Christiansen, Atle
(2023).
Sjukepleiarkompetansen i kommunane er ikkje god nok.
[Internett].
uia.no/nyheter.
-
Vatnøy, Torunn Kitty & Christiansen, Atle
(2023).
Norske kommunar manglar høgt kvalifiserte sjukepleiarar
Det kjem fram i ein studie om kvaliteten ved kommunale institusjonar.
[Internett].
Forskning.no.
-
Vatnøy, Torunn Kitty & Christiansen, Atle
(2023).
Kommunale akutte døgnenheter mangler sykepleiekompetanse.
[Internett].
Helsebiblioteket.no.
-
Vatnøy, Torunn Kitty & Christiansen, Atle
(2023).
Forsker: De kommunale akutte døgnenhetene mangler sykepleiekompetanse.
[Internett].
Sykepleien.no.
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Dale, Bjørg; Skinner, Marianne Sundlisæter & Karlsen, Tor-Ivar
(2022).
Kompetanseutvikling og ledelse i sykepleietjenesten i KAD.
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Skinner, Marianne Sundlisæter; Karlsen, Tor-Ivar & Dale, Bjørg
(2020).
Correction to: Nursing competence in municipal in-patient acute care in Norway: a cross-sectional study (BMC Nursing, (2020), 19, 1, (70), 10.1186/s12912-020-00463-5).
BMC Nursing.
ISSN 1472-6955.
19(1).
doi:
10.1186/s12912-020-00519-6.
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Dale, Bjørg; Karlsen, Tor-Ivar & Skinner, Marianne Sundlisæter
(2020).
Sykepleiekompetanse ved kommunale akutt døgnplasser .
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Karlsen, Tor-Ivar & Dale, Bjørg
(2018).
KRITISKE ASPEKTER VED SYKEPLEIEKOMPETANSEN I KOMMUNALE AKUTTE DØGNENHETER.
SYKEPLEIERE OG LEGERS ERFARINGER.
-
Smaradottir, Berglind; Martinez, Santiago; Thygesen, Elin; Vatnøy, Torunn Kitty; Holen-Rabbersvik, Elisabeth & Fensli, Rune Werner
(2018).
Innovative Simulation of Telecare Alarm Services in Usability Laboratory Environment, Scientific Workshop.
-
Smaradottir, Berglind; Martinez, Santiago; Thygesen, Elin; Holen-Rabbersvik, Elisabeth; Vatnøy, Torunn Kitty & Fensli, Rune Werner
(2017).
Innovative Simulation of Health Care Services in the Usability Laboratory: Experiences from the Model for Telecare Alarm Services-project
.
-
Martinez, Santiago; Smaradottir, Berglind; Vatnøy, Torunn Kitty & Bjønnes, Marius
(2017).
Usability Evaluation of a Geolocation Technology: Safemate
Perspectives on Norwegian municipal location-based alarm systems.
-
Smaradottir, Berglind; Martinez, Santiago; Holen-Rabbersvik, Elisabeth; Vatnøy, Torunn Kitty & Fensli, Rune Werner
(2016).
Usability Evaluation of a Collaborative Health Information System- Lessons from a User-centred Design Process
.
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Thygesen, Elin & Dale, Bjørg
(2016).
Telemedisin for å understøtte mestring hos pasienter med KOLS.
BestPractice Lungemedicin.
6(22),
s. 14–16.
-
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Vabo, Grete Lund & Fossum, Mariann
(2014).
A Usability Evaluation of aWeb based ICT System for Quality Management.
Vis sammendrag
Policies and strategies to achieve welfare in the Norwegian
society demand a well-developed and complex organization of
public services. Statutory demands to deliver quality in public
services are following the growth of the welfare state. In the
purpose of learning from failure, it is required by law to report
adverse events in the health services [1]. To support the increasingly
complex public management that the growing welfare
state requires, there is confidence in how information and
communication technology (ICT) can support the processes.
ICT systems are developed and implemented to facilitate processes
and demands in public services, but display varying success.
Implementation success depends on several factors[2].
System quality in terms of usability is one critical factor for
success. The aim of this study was to evaluate the graphical
user interface (GUI) of an ICT system module for reporting
adverse events, developed for quality management in the municipality
healthcare services in Norway.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2014).
How to succeed with implementation of High fidelity simulation in nursing education.
-
Vatnøy, Torunn Kitty; Vabo, Grete Lund & Fossum, Mariann
(2014).
A Usability Evaluation of an Electronic Health Record System for Nursing Documentation Used in the Municipality Healthcare Services in Norway.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2009).
Rett bemanning til riktig tid.
Tidsskriftet sykepleien.
ISSN 0806-7511.
s. 43–45.
-
Vatnøy, Torunn Kitty & Huldt-Nystrøm, Espen
(2009).
Triage i akuttmottak -riktig hjelp til rett tid.
Scandinavian Update Magazine.
ISSN 1890-9493.
2(1),
s. 51–53.
Vis sammendrag
Helsetilsynet rapporterte i 2007 om uforsvarlig drift ved de fleste akuttmottakene i Norge. Viktige punkter var blandt annet uforsvarlig pasientmottak og mangelfull dokumentasjon. For å etterkomme myndighetenes krav, startet flere akuttmottak arbeidet med å etablere sysyemer for forsvarlig pasientmottak
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2009).
Pasientsikkerhet i prioritering for legetilsyn.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2008).
Med søkelys på samhandling: IKT i helsetjenesten.
Vis sammendrag
Informasjon og kommunikasjonsteknologi (IKT) i helsetjenesten et verktøy for sømløs samhandling.
(Sammendrag av forelesing)
Torunn Vatnøy
Fagutviklingssykepleier og helseinformatiker Sørlandet sykehus helseforetak (SSHF) Akuttmottaket Arendal.
Styresmaktene har gjennom flere statlige handlingsplaner presentert strategier og tiltak for bruk av IKT for samordning og samhandling i helse og sosialtjenestene i Norge. Bakgrunnen er økning i tjenestetilbud, kompleksitet og kostnader. Gevinsten skal hentes ut i form av mer tid til pasienten og lettere tilgjengelige, mer effektive og kvalitetssikrede tjenester for brukerne.
Tiltak som standardisering og bruk av Elektronisk pasientjournal (EPJ), utbygging av Nasjonalt helsenettet mm er etablert. Mange andre prosjekter i forhold til utarbeiding og spredning av ulike løsninger for elektronisk samhandling i helsetjenesten er også i full gang på alle nivå. I tilegg til at vi i Norge har et strengt lovverk med hensyn til personvernet, er helsetjenesten kompleks, og aktørene mange og uensartet. Dette skaper utfordringer i forhold til å utvikle gode elektroniske løsninger for samhandling. Pasientjournalen er den mest sentrale delen av informasjonsgrunnlaget i helsetjenesten. Derfor regnes en gjennomgående og helhetlig innføring av EPJ for å ha det største gevinstpotensialet av alle IT- satsinger i helse- og sosialsektoren. For å utnytte potensialet som ligger i å dele opplysninger i EPJ mellom aktørene, arbeides det nå med å finne gode løsninger for dette uten å utfordre lovverket. I denne sammenhengen er det etablert prosjekter hvor utvikling av samtykke basert kjernejournal er i gang.
Andre viktige tiltak for bedre samhandling i helse og sosialtjenesten er bruk av elektronisk meldingsutveksling. Flere standarder for elektronisk meldingsutveksling foreligger nå klar til bruk, og flere er under utprøving. Det ligger imidlertid en del utfordringer i å få spredning på bruk av meldingsstandarder og det antydes behov for tydeligere nasjonal styring.
IKT skal understøtte pasientens behov for, og rett til medvirkning. Prosjekter med utvikling av beslutningsstøtte systemer (BSS) som understøtter informert pasientmedvirkning, utvikling av ”egenjournal”, løsninger for elektronisk kommunikasjon mellom pasient og sykepleier, lege osv skal være med på å tilrettelegge for bedre pasientmedvirkning.
Det stilles store forventninger til IKT som virkemiddel for bedre samhandling i helsetjenesten, og gode løsinger er utarbeidet og under utarbeiding. Det kan synes som om at de største utfordringene ligger i spredning av løsningene, og der er det fremdeles et stykke vei å gå før vi er i mål.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2008).
Triage i akuttmottaket SSA - Implementering av triage systemet METTS – A i Akuttmottaket SSA.
-
Vatnøy, Torunn Kitty & Schreurs, Nard
(2007).
IT skal være et verktøy for alle som jobber i helsevesenet.
[Avis].
Computerworld; bilag IT:helse.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2007).
Denne boken gir en grunnleggende oversikt og forståelse av hva informasjon og kommunikasjonsteknologien i den norske helsetjenesten innebærer. Kunnskap og forståelse er en forutsetting for å være aktiv, engasjert og etisk reflektert i utvikling og bruk av IKT i helsetjenesten. Boken skal bidra til at leseren kan forstå hvordan teknologien kan medvirke til å forenkle arbeidsprosesser, samtidig som integriteten til brukerne av helsetjenesten blir ivaretatt,
Medvirkning, samhandling, sikkerhet : IKT i helsetjenesten.
Conflux.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2007).
Elektronisk samhandling. Prosjekter, potensialer og perspektiver,
Medvirkning, samhandling, sikkerhet : IKT i helsetjenesten.
Conflux.
s. 219–237.
-
Bach, Grete & Vatnøy, Torunn Kitty
(2007).
Elektronisk pasientjournal (EPJ),
Medvirkning, samhandling, sikkerhet : IKT i helsetjenesten.
Conflux.
s. 122–145.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2007).
Sentrale lover og regelverk av betydning for bruk av IKT i helsetjenesten,
Medvirkning, samhandling, sikkerhet : IKT i helsetjenesten.
Conflux.
s. 53–72.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2007).
Nasjonale strategier, satsingsområder og kompetansesenter,
Medvirkning, samhandling, sikkerhet : IKT i helsetjenesten.
Conflux.
s. 30–52.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(1989).
Sykepleierutdanningen sett i lys av Hernes-utvalgets innstilling.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2022).
Nursing Competence in Norwegian
Municipal in-patient Acute Care
Professional Accountability, Environment, and Leadership
.
Universitetet i Agder.
ISSN 978-82-8427-097-5.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Svagård, Ingrid Storruste; Boysen, Elin Sundby; Fensli, Rune Werner & Vatnøy, Torunn Kitty
(2016).
Responssentertjenester i helse og omsorgstjenesten: behov og fremtidsbilder. Delrapport 1- 2016 fra prosjektet M4ALMO.
SINTEF.
ISSN 9788214059342.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Rapporten er en delleveranse fra RFF-prosjektet "M4ALMO - Modeller for alarmmottak". Rapporten sammenfatter funn og dokumentere kunnskap som er utviklet gjennom en serie workshops i prosjektet avholdt høsten 2015 og våren 2016. Målet har vært å kartlegge dagens utfordringer, fange ulike synspunkter og identifisere målbilder for fremtidens alarmmottak og organisering, samt diskutere nye mulige løsninger for organisering av responssentertjenester.
Bidragsytere har vært representanter fra prosjektets kommunepartnere Skien, Larvik, Drammen, Oslo, Grimstad, Kristiansand, Risør og Kvinesdal på vegne av Lister-kommunene; leverandører av responssentertjenester SOS International og Telenor Object/Aleris, teknologileverandør og prosjektpartner Imatis samt forskningspartnerne Universitetet i Agder og SINTEF.
Det er lite tilgjengelig kunnskap om hvordan trygghetsalarmtjenesten faktisk fungerer i helse- og omsorgstjenestene i dag. Omfang og resultater av alarmer dokumenteres bare i liten grad, og faktisk og praktisk gjennomføring er i all hovedsak "taus kunnskap", kjent og delt kun innenfor hvert tjenestested. Rapporten bidrar dermed med et kvalitativt kunnskaps-grunnlag for fremtidige beslutninger vedrørende responssentertjenester, både på nasjonalt og kommunalt nivå.
Oppdragsgiver: Regionale Forskningsfond
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2009).
Medical emergency triage and treatment system- Adult (METTS-A) pasientsikkerhet i prioritering for legetilsyn- evaluering etter implementering av triage i akuttmottaket Sørlandet sykehus (SSA)Prosjekt for Optimale Pasientforløp Sluttrapport.
Sørlandet sykehus helseforetak FOU avdelingen.
-
Vatnøy, Torunn Kitty
(2008).
Triage i Akuttmottaket SSA - verktøy for kvalitet i pasientbehandling, samhandling og dokumentasjon.
Sørlandet sykehus helseforetak FOU avdelingen.