Siri-Helen Egeland

Universitetslektor

Kontor:
9I154 ( Universitetsveien 19, Kristiansand )

Siri-Helen Egeland er universitetslektor ved Institutt for rettsvitenskap ved Handelshøyskolen, Universitetet i Agder. Hun har master i rettsvitenskap fra Universitetet i Bergen.

Egeland har sin arbeidsbakgrunn fra advokatbransjen. Her har hun arbeidet bredt med forretningsjuridiske emner, med hovedvekt på fagfeltene kontraktsrett, offentlige anskaffeler, fast eiendom og tvisteløsning. Hun har også erfaring som juridisk seniorrådgiver i konsulentvirksomhet, hvor hun har bistått rådgivende ingeniører med gjennomføring av anskaffelsesprosesser på vegne av oppdragsgivere, samt prosjektledelse og entrepriserett.

Egeland har alltid vært interessert i immaterialrett og særlig opphavsrett, og arbeider for tiden med et PhD-prosjekt innen opphavsrett, visuell kunst og teknologi.

Arbeidserfaring

2019 – Universitetslektor ved Institutt for rettsvitenskap, Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder

2018-2019 Aquapartner AS, Juridisk seniorrådgiver

2011- 2018 Advokatfirmaet Magnus Legal AS (tidligere Visma Advokater AS), Advokat og kontorleder for avd. Kristiansand fra 2014

2009-2010 Advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers AS, avd. Kristiansand, Advokatfullmektig/Advokat

Advokatbevilling 2010

2008-2009 Kommuneadvokaten i Kristiansand kommune, Advokatfullmektig

2007-2008 Vest-Agder fylkeskommune, Rådgiver/Trainee ved Trainee Sør

Faglige interesser

• Anskaffelsesrett
  • EU/EØS-rett
  • Kontraktsrett
  • Immaterialrett, med særlig fokus på opphavsrett
  • Internasjonal privatrett
  • Entrepriserett
  • Plan- og bygningsrett
  • Fast eiendoms rettsforhold
  • Tvisteløsning

Prosjekter

2022 - (pågående): PhD-prosjekt: «Issues on Copyright and Moral Rights in the intersections between visual art, artificial intelligence, and augmented reality. A comparison between the current legal regulations in the EU, the UK, and the USA.”

2020: Forprosjekt utvikling av forretningsmodell for ivaretakelse av immaterielle rettigheter ved digital kuratering. Prosjekteier: Sørlandets Kunstmuseum (SKMU). Finansiert av RFF Agder.

Allmenn formidling

2021.06.15: Webinar: Rettigheter til gatekunst, under gatekunstfestivalen Kunsten å leve. Foredrag om gatekunst og copyright, samt deltakelse som konferansier. Arrangør: Sørlandet Kunstmuseum, Deconform AS og UiA.

2021.08.19: Deltakelse i panel under Arendalsuka: Kunsten å eie. Arrangør: Sørlandet Kunstmuseum.

Vitenskapelige publikasjoner

• Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen; Jean-Baptiste, Olivia (2023). From the Flower Thrower to the Monkey and Beyond : Banksy's Battle With Trademarks Continues. European intellectual property review. ISSN: 0142-0461. doi:10.2139/ssrn.4469267.
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2022). STREET AND GRAFFITI ART BETWEEN AUGMENTED REALITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: A COPYRIGHT PERSPECTIVE. University of St. Thomas Law Journal. ISSN: 1549-2028. 18 (3).
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2023). Street art, graffiti and digital transformation - NFTs.
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2023). Site-Specificity in Street Art and Graffiti – Appropriating and Dialoguing with Urban Spaces.
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2023). Street Art, Graffiti and NFTs, del av panel: Emerging Copyright: An Era of Artistic and Artificial Intelligence.
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2023). Street Art, Graffiti and NFTs: Copyright issues on the streets of Web3.
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2023). Street art, graffiti and NFTs.
  • Egeland, Siri-Helen (2022). NFT-WTF?.
  • Bonadio, Enrico; Egeland, Siri-Helen (2022). Street and graffiti art between augmented reality and artificial intelligence: a copyright perspective (remote).

Sist endret: 2.11.2023 12:11