English version of this page

Robin André Rolfhamre

Professor
Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk
Telefon
+47 38142407
Mobiltelefon
+4797405965
Kontor K2032 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Hovedinstrument lutt og klassisk gitar
Emneansvar på utøvende klassisk master
Del av ledergruppen og underviser på ph.d.-spesialiseringen kunst i kontekst
Veileder på ph.d.- og masternivå

Forskning

Min forskning er fundamentert i musikkpedagogikk, tidligmusikkens fremføringspraksis og organologi, med spesielt interesse for perspektiver knyttet til friksjon, forhandlinger og årsak og effekt relasjoner. Jeg er spesielt interessert i retorikk, performativitet, filosofi og tverrfagligt arbeid.

Utvalgte publikasjoner

Full akademisk CV og full publikasjonsliste (på engelsk) [klikk her]

Undervisning

Jeg underviser hovedsakelig i musikkvitenskap, luttinstrumenter, klassiske gitarinstrumenter og fremføringspraksis. Jeg veileder også masteroppgaver og ph.d.-avhandlinger.

 

Emnesansvarlig: 

  • master-nivå:
    • alle emner i masterprogrammet i utøvende musikk—klassisk
  • ph.d.-nivå:
    • Delt ansvar for KF602 Kunst i kontekst

Fagansvar:

  • Musikkvitenskap, Master i utøvende klassisk musikk
  • Delt ansvar for Fak. For kunstfags ph.d.-programs Kunst i Kontekst-spesialisering

Kort biografi

Robin Rolfhamre (professor i musikkpedagogikk, m.mus., ph.d.) er lutenist, gitarist og forsker og er født i Sverige i april, 1986. Etter hans doktorgradsavhandling The popular lute: An investigation of the function and performance of music in France between 1650 and 1700 (UiA, 2014; veiledere: prof. Per Kjetil Farstad og prof. Michael Rauhut) har han fortsatt å studere tidligmoderne musikk (ca. 1400-1700) fra et mellommenneskelig og sosialt perspektiv som fokuserer spesielt på selv-uttrykkende handlinger (”self-expressive acts”), kommunikasjon (særlig gjennom retorikk og sosialpsykologi) og fremføringspraksis. Hans tverrfaglige ambisjon er spesielt fremvist gjennom boken Informed play: Approaching a biology and concept of tone production on Early Modern lute instruments (Norge: Cappelen Damm Akademisk/NOASP, 2018).

Dr. Rolfhamre har publisert artikler i internasjonale, fagfellevurderte akademiske tidsskrifter og har gitt ut flere CD-innspillinger som utøvende kunstner. I perioden 2016–2018 ble han utnevnt til redaksjonssjef for Norwegian eJournal of Music Research (tidligere Norsk Tidsskrift for Musikkforskning), of fra 2015–2018 var han redaksjonsmedlem i Studia Musicologica Norvegica.  

Dr. Rolfhamre har mottatt flere stipendier og priser, blant annet Agder Videnskapsakademis forskningspris for unge forskere, Vest-Agder fylkeskommunes kunstnerstipendium og Kunstrådets kunstnerstipendium (Diversestipend). Han er valgt inn som medlem av Agder vitenskapsakademi.

Han er involvert i flere prosjekter og organisasjoner, som RHiMuCE: Reconfiguring Historical Musical Crafts Education (leder), The Early Modern and Modern Research Group, Forskningsgruppe for sanglyrikk og forskningsplattformen Kunst i kontekst. 

Dr. Rolfhamre var tidligere utnevnt til dirigent og musikalsk leder for Det Norske Fløytensemble, og han har hatt konserter i flere europeiske land med internasjonalt anerkjente artister. Han er også aktiv som komponist, lydtekniker og produsent.

Dr. Rolfhamre er en Pyramid Historical Strings Artist og han spiller Lauri Niskanen-instrumenter.

Full akademisk CV og full publikasjonsliste (på engelsk) [klikk her]

Emneord: Historie- filosofi og religion, musikk, pedagogikk, retorikk, performative musicology, music performance studies

Publikasjoner

  • Hauen, Mali & Rolfhamre, Robin (2024). This is me: Investigating pupils' stories about the kulturskole to unveil how they and the school mutually affect each other. Journal of Embodied Research (JER). ISSN 2513-8421.
  • Murawska, Ewa; Rykowski, Mikolaj; Baum, Ewa; Schau, Jørn & Rolfhamre, Robin (2023). On the need for social inclusion: a few words from the editors, Education as an impulse for social inclusion. The Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznań. ISSN 978-83-65727-79-4. s. 13–16.
  • Rolfhamre, Robin (2023). Digitising historical crafts education, Education as an impulse for social inclusion. The Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznań. ISSN 978-83-65727-79-4. s. 383–408.
  • Rolfhamre, Robin (2022). Edukacja muzyczna w Norwegii – digitalizacja, tradycja i etyka, Edukacja jako impuls do społecznej inkluzji. Akademia Muzyczna im. I.  J. Paderewskiego w Poznaniu. ISSN 978-83-65727-68-8. s. 385–412.
  • Rolfhamre, Robin & Nesmann-Aas, Inga Marie (2022). Rethinking Music Practise–Sessions beyond Poiesis and Praxis-Towards Practising Democracy. The European Journal of Philosophy in Arts Education. ISSN 2002-4665. 7(1), s. 63–114. doi: 10.5281/zenodo.6536193. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rolfhamre, Robin & Øvrebø, Daniel Henry (2022). Rhetorically Performative Early Music: YouTube Videos as Statements . I Rolfhamre, Robin & Angelo, Elin (Red.), Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-75619-2. s. 199–221. doi: https:/doi.org/10.23865/noasp.157.ch8.
  • Rolfhamre, Robin & Angelo, Elin (2022). Introduction: Making History Through Music Performance and Education . I Rolfhamre, Robin & Angelo, Elin (Red.), Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-75619-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rolfhamre, Robin (2022). Performative Musicology and HIP as Rhetoric and Pedagogy for the Past in Present and Future. I Rolfhamre, Robin & Angelo, Elin (Red.), Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-75619-2.
  • Rolfhamre, Robin (2021). E-learning in Conservatory Style Musical Instrument Performance Training: Thoughts on the Rhetoric of Sustainability, Technology and Higher Music Education. I Rykowski, Mikolaj (Red.), Music E-ducation in XXI- st century. New challenges and perspectives. Wydawnictwo Miejskie Posnania, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. ISSN 978-83-65727-59-6. s. 129–134.
  • Rolfhamre, Robin (2021). E-learning w nauce gry na instrumentach muzycznych w stylu konserwatoryjnym: przemyślenia na temat retoryki zrównoważonego rozwoju, technologii i wyższego szkolnictwa muzycznego. I Murawskiej, Ewy; Schau, Jørn; Rykowskiego, Mikołaja & Kłysz-Sokalskiej, Natalii (Red.), E-dukacja muzyczna w XXI wieku Nowe wyzwania i perspektywy. Wydawnictwo Miejskie Posnania, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. ISSN 978-83-65727-62-6. s. 169–176.
  • Rolfhamre, Robin (2021). Can We Buy Virtue? Implications from State University Funding On Musical Instrument Performance Teacher Mandate. I Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten & Waagen, Wenche (Red.), Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202696979. s. 95–112. doi: 10.23865/noasp.119.ch4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rolfhamre, Robin (2020). Through the Eyes of an Entangled Teacher: When Classical Musical Instrument Performance Tuition in Higher Education is Subject to Quality Assurance. Action, Criticism, and Theory for Music Education (ACT). ISSN 1545-4517. 19(1), s. 81–117. doi: 10.22176/act19.1.81. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rolfhamre, Robin (2017). The language of Early Music performance: A proposition on how to connect words and instrumental music. The Musical Times. ISSN 0027-4666. 158(1938), s. 81–92.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Takketale for Agder Vitenskapsakademis forskningspris til yngre forskere. Agder Vitenskapsakademi Årbok. ISSN 0809-7283. s. 227–229.
  • Rolfhamre, Robin (2014). Dissecting transformation: towards a biology of recorded lute sound. Studia Musicologica Norvegica. ISSN 0332-5024. 40, s. 43–62.
  • Rolfhamre, Robin (2013). Compact Disc(losure): Some Thoughts on the Synthesis of Recording Technology and Baroque Lute Music Research. Acta Musicologica. ISSN 0001-6241. 85(2), s. 245–256.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Rolfhamre, Robin (2023). Over Seas.
  • Rolfhamre, Robin ; Jämtbäck, Tomas; Rosand, Ellen & Tarrodi, Andrea (2023). "Barbara Strozzi – sex, tårar och sångsamlingar" på P2 Musikhistoria (Sveriges Radio P2). [Radio]. Sveriges Radio P2.
  • Schau, Jørn; Rolfhamre, Robin ; Adamowicz-Kaszuba, Teresa; Murawska, Ewa; Okupnik, Malgorzata & Pilasiewicz, Patryk [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Scientific panel: Music matters!
  • Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Introduction to effective academic project design.
  • Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Foundations of Tone production on Classical Guitar.
  • Schau, Jørn & Rolfhamre, Robin (2023). Working with Flute ensembles.
  • Halvorsen, Linda Cecilie; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Physically active lessons as a teaching method in music education, Part 3: Practical examples.
  • Halvorsen, Linda Cecilie; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Physically active lessons as a teaching method in music education, Part 2: Learning styles and planning.
  • Halvorsen, Linda Cecilie; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Physically active lessons as a teaching method in music education, Part 1: Physically active lessons and inclusion.
  • Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Professionalising Classical musicians Part 4: Outreach.
  • Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Professionalising Classical musicians Part 3: Finding your market.
  • Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Professionalising Classical musicians Part 2: Implementing your brand.
  • Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Professionalising Classical Musicians Part 1: Singularity and Branding.
  • Eidsaa, Randi Margrethe; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Musical communication.
  • Schau, Jørn & Rolfhamre, Robin (2023). The labour market for musicians in Norway and the UiA study programs in Classical music performance.
  • Kharatyan, Mariam; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Artistic research: on specifics of the Norwegian model of artistic research and "Armenian fingerprints" project.
  • Øhrn, Konrad Mikal; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). Chord usage in two selected compositions by Konrad Øhrn.
  • Mathisen, Terje Howard; Rolfhamre, Robin & Schau, Jørn (2023). The music of Sigurd Lie.
  • Schau, Jørn & Rolfhamre, Robin (2023). Norwegian National Romance and music by Edward Grieg.
  • Rolfhamre, Robin (2022). Views on Early Music as Representation: A Book Presentation.
  • Rolfhamre, Robin (2021). From theory to reality: performative implications from arranging Adam de la Halle's fifth motet, "j'ai adès d'amours chanté,” for solo lute.
  • Rolfhamre, Robin (2021). Agder vitenskapsakademis årsfest.
  • Rolfhamre, Robin (2021). Quatre Pièces Brèves.
  • Rolfhamre, Robin (2021). E-Learning in Conservatory Style Musical Instrument Performance Training: Thoughts on the Rhetoric of Sustainability, Technology and Higher Music Education.
  • Rolfhamre, Robin (2021). A Rhetoric of Sustainability, Technology and Higher Music Education: A Teacher’s Thoughts on E-learning in Conservatory Style Musical Instrument Performance Training.
  • Rolfhamre, Robin (2020). All aboard! Aspects of inclusion in Norwegian municipal cultural schools, exemplified with cases from two towns, "Schoolchildren in Central and Northern Europe: about the need for Transcultural Education -Social, Ethical,Musical and Medical Aspects"; Monograph, member of editorial committee. Jan Paderewsky Music Academy Poznan, Poland. ISSN 978-83-65727-53-4. s. 209–226.
  • Rolfhamre, Robin (2020). Fortelingen om Barabbas.
  • Rolfhamre, Robin & Rosenvinge, Morten (2019). Researcher portrait: Robin Rolfhamre.
  • Rolfhamre, Robin (2019). Tidligmusikkens muligheter i en ny tid.
  • Rolfhamre, Robin (2019). Nøtteknekkeren. [Internett]. Uia.no.
  • Rolfhamre, Robin (2019). Avtakkingfest for preses Ernst Håkon Jahr, Agder vitenskapsakademi.
  • Rolfhamre, Robin & Farstad, Per Kjetil (2019). Minnestund for Roy Eriksen.
  • Rolfhamre, Robin (2019). Fra det representative til det performative.
  • Farstad, Per Kjetil & Rolfhamre, Robin (2019). Renaissance Duets & Solos.
  • Rolfhamre, Robin (2019). Kontekster og utfordringer i tidligmusikken før 1700.
  • Rolfhamre, Robin (2018). Trubadurer, verdenssyn og kunnskapsproduksjon: om synteser mellom musikkutøving, musikologier og det performative .
  • Rolfhamre, Robin (2018). Gammel musikk, samvær og fremtid.
  • Rolfhamre, Robin (2018). Informed Play and the Self-Expressive. [Internett]. www.uia.no.
  • Rolfhamre, Robin (2018). Informed Play by Robin Rolfhamre. [Internett]. YouTube.
  • Rolfhamre, Robin (2018). Robin Rolfhamre. [Internett]. Facebook.
  • Rolfhamre, Robin & Jan Arve, Olsen (2018). EU-ekspert på lutt. [Internett]. www.uia.no.
  • Rolfhamre, Robin (2018). Ta ansvar för ditt musicerande! SGLS Svenska Gitarr- och Lutasällskap. ISSN 0283-474X. 51(2), s. 7–10.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Musikk fra 1300- til 1700-tallet.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Komponisten som smisket med Solkongen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 20–20.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Northern Winds, Nordic Early Music, 1140–1810.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Ego sum.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Lunchkonsert med Robin Rolfhamre.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Barocken innan Bach och Händel.
  • Rolfhamre, Robin (2017). ICT-support for Robin Rolfhamre's lectures.
  • Rolfhamre, Robin (2017). Lutmusik som berättar — tankar efter en doktorsavhandling . SGLS Svenska Gitarr- och Lutasällskap. ISSN 0283-474X. 50(1), s. 15–17.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Dr Robin Rolfhamre Instrument Collection.
  • Rolfhamre, Robin (2016). A case study of the colascione from an idiomatics perspective. Lutezine. s. 52–63.
  • Christiansen, Atle C. & Rolfhamre, Robin (2016). Musikeren Robin Rolfhamre får forskningspris. [Internett]. http://www.uia.no/nyheter/musikeren-robin-rolfhamre-faar-for.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Talentutvikingsprogrammet unge musikere.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Cantigas de Santa Maria | Alfonso X (1221–1248).
  • Rolfhamre, Robin (2016). ‘Who am I?’ Individuality as focus in higher music education.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Glem den høyverdige musikken. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 19–19.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Translating the Early Modern musician: From historical past to contemporary practice and practise.
  • Rolfhamre, Robin (2016). ‘Performing artistic research in Early Modern genres and to have an academic career as a lute scholar.
  • Rolfhamre, Robin (2016). Svartedauen.
  • Rolfhamre, Robin (2016). ‘Concert introduction and perspectives on Early Music.’ Konsertintroduksjon ved dr. Robin Rolfhamre.
  • Rolfhamre, Robin (2016). ‘Getting noticed: Strategies and thoughts on creating a name and finding your uniqueness as a musician.’.
  • Rolfhamre, Robin (2016). The language of sound.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Nysgjerrig? Kortreist lutt på Sørlandet.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Io e lei.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Film-music-history.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Audio Design.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Music in Games.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Sound and characters (i): Creating an individual – from psychology to performativity.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Sound and characters (ii): Group relations – from psychology to performativity.
  • Rolfhamre, Robin (2015). ‘What is sound?
  • Rolfhamre, Robin (2015). Science and interpretation.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Artistic research and the unknown: Thoughts on researching performance-practice based on instruments.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Lutes, music and the musician in a seventeenth-century-context.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Kortreist lutt på Sørlandet.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Embellishing La Guitarre Royalle: On Experimenting With the Italian Passagi Practice in Francisco Corbetta’s Music.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Baroque-lute-scales: a supplement to the Lernui-methodology. Lutezine. s. 33–47.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Lernui: CAGED transcribed for an efficient, easy three-chord-system for advanced play and improvisation on the baroque-lute. Lutezine. s. 36–43.
  • Rolfhamre, Robin & Breen, Olav (2015). En konsert til lunsj? [Internett]. http://www.uia.no/nyheter/en-konsert-til-lunsj.
  • Rolfhamre, Robin & McInerney, Steffen (2015). Har rytmisk doktorgrad på lutt og kjemper for ukjent musikk. [Internett]. http://www.noroff.no/nyheter/lyd-musikk/221-kjemper-for-ukje.
  • Rolfhamre, Robin (2015). Tarantella.
  • Nesmann, Inga Marie & Rolfhamre, Robin (2014). Konsert i Tarquinia, Italia. Barokkgitar og sang. Fremføring av renessanse- og barokkmusikk, samt norsk folketone.
  • Rolfhamre, Robin & McInerney, Steffen (2014). Lyd- og musikklærer fikk doktorgrad. [Internett]. http://www.noroff.no/nyheter/lyd-musikk/8-lyd-og-musikklaere.
  • Rolfhamre, Robin (2014). Master class and concert.
  • Rolfhamre, Robin (2014). University of Agder Guitar/Lute studies (SLOG): Dr Robin Rolfhamre.
  • Rolfhamre, Robin (2014). Sexy ornaments: Can we tell gender from lute tablatures?
  • Rolfhamre, Robin (2014). Interstructures.
  • Rolfhamre, Robin (2014). Robot pop.
  • Rolfhamre, Robin (2014). Concert with Per Kjetil Farstad (chitarra), Robin Rolfhamre (chitarra), and Inga Marie Nesmann (vocale).
  • Rolfhamre, Robin (2014). French seventeenth century opera: the politics of a lute accompanist.
  • Rolfhamre, Robin (2013). Film-music-history and reflections.
  • Rolfhamre, Robin (2013). Making sound matter: On sound-design, foley and music.
  • Rolfhamre, Robin (2013). Music, sound and games: On creativity, balance and production.
  • Rolfhamre, Robin (2013). What is sound?
  • Rolfhamre, Robin (2013). Konsertinslag ‘Engelsk renessansemusikk for to 11-strengsgitarer’.
  • Rolfhamre, Robin (2012). Hello Land!
  • Rolfhamre, Robin (2012). 'Some basic approaches to popular music analysis'.
  • Rolfhamre, Robin (2012). Concert tour.
  • Rolfhamre, Robin (2011). 'French Baroque: 17th Century'.
  • Rolfhamre, Robin (2011). Lunchkonsert.
  • Rolfhamre, Robin & Farstad, Per Kjetil (2011). Conference concert.
  • Rolfhamre, Robin (2011). Sørlandet Tattoo.
  • Rolfhamre, Robin (2010). Suite for flute ensemble.
  • Rolfhamre, Robin & Farstad, Per Kjetil (2009). Baroque Lute Music.
  • Rolfhamre, Robin (2009). Rush.
  • Rolfhamre, Robin (2009). Vilsen (lost).
  • Rolfhamre, Robin (2009). Fanfare for Elkem Solar.
  • Rolfhamre, Robin (2008). Kiss me slowly.
  • Rolfhamre, Robin (2007). Punch.
  • Rolfhamre, Robin (2007). Stol (Chair).
  • Øvrebø, Daniel Henry; Rolfhamre, Robin ; Angelo, Elin & Mattes, Arnulf Christian (2021). Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute. Universitetet i Agder. ISSN 9788284270463. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rolfhamre, Robin ; Angelo, Elin & Øvrebø, Daniel Henry (2020). Performative arts-based audience research: investigating experiences with high modernist works for solo flute. Universitetet i Agder.
  • Rolfhamre, Robin; Farstad, Per Kjetil & Rauhut, Michael (2014). The popular lute: an investigation of the function and performance of music in France between 1650 and 1700. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-769-0.
  • Rolfhamre, Robin & Farstad, Per Kjetil (2010). 'French Baroque Lute Music from 1650-1700: A study of the art of playing the lute'. Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:35 - Sist endret 25. apr. 2024 08:21