-
Thorstensen, Rein Terje
(2023).
Testveiene i Finsland - resultater, bruk og veien videre.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2023).
Hva er "Grønn Plattform - Bærekraftig vei"?
-
Thorstensen, Rein Terje & Gislefoss, Jorunn Mona Skofteland
(2023).
Fleksibel ingeniørutdannelse.
-
Thorstensen, Rein Terje & Gislefoss, Jorunn Mona Skofteland
(2023).
Fleksibel ingeniørutdannelse.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Herdeteknologi for betong.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Pilotvei Finsland - en del av Testvei Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Grønn Plattform 22: Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging .
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Banebrytende prosjekt skal kutte både CO2 og få flere i arbeid.
[Avis].
Lindesnes avis.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
UHPC - Hva er det - og hvordan håndtere det lokalt?
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Bygningsmaterialer og bærekraft .
-
Sanfilippo, Filippo; Thorstensen, Rein Terje; Jha, Ajit; Jiang, Zhiyu; Knausgård, Kristian Muri & Robbersmyr, Kjell Gunnar
(2021).
A Perspective of Road Infrastructure and Bridges Digital Twins.
-
-
-
Thorstensen, Rein Terje
(2020).
Konstruktiv bruk av fiber i UHPC - en eksperimentell tilnærmelse.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2020).
STORSATSING I SØR: Nyvinnende forskning på rehabilitering av gamle fylkesveger
.
[Fagblad].
Våre Veger nr 6 2020 - Teknisk Ukeblad Media.
Vis sammendrag
Kan veger rehabiliteres ved gjenbruk av ulike typer masse fra anlegg og industri? Nå skal spørsmålet besvares gjennom et stort forskningsprosjekt i Agder, der leverandørene bebuder kostnadsbesparelser på opptil 80 prosent, samt en vesentlig miljøgevinst.
Agder fylkeskommune og Universitetet i Agder (UiA) har innledet et samarbeid om det som kan bli et banebrytende forskningsprosjekt med sterke innslag av ny vegteknologi. Dypt inne i Finslands skoger (i Kristiansand kommune) har to utvalgte fylkesvegstrekninger gjennomgått en uvanlig forvandlingsprosess. I femten påfølgende hundre meter lange teststrekninger, er veglegemet frest opp gjennom en 25 centimeter dyp knusefresing. Deretter er 14 ulike testprodukter for stabilisering av bærelaget lagt ut på toppen og frest sammen med den homogene massen fra knusefreseren. En av strekningene er uten tilsetning og tjener som referanse. Forskjellen på de to vegene er at den ene får asfalt fra NCC på toppen, mens den andre forblir grusveg. Nylig var både prosjektdeltakere og leverandører innbudt til en presentasjon på stedet, der både massetyper og framgangsmåte ble vist fram.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
Innovasjonssamarbeid innen samferdselssektoren.
-
Svennevig, Paul Ragnar & Thorstensen, Rein Terje
(2019).
Innovation camp, collaboration between university and the corporate world.
-
Heimdal, Anette; Larsen, Ingrid Lande & Thorstensen, Rein Terje
(2019).
The use of industrial networks to strengthen civil and structural engineering education; a survey-based investigation.
-
Thorstensen, Rein Terje; Folkman, Anders & Svennevig, Paul Ragnar
(2019).
Approaching a concept for societal responsibility in engineering education.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
Høystyrkebetong og UHPC.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
Hvordan få til tettere samarbeid mellom utdannelsesinstitusjoner og bedrifter?
-
Larsen, Ingrid Lande & Thorstensen, Rein Terje
(2019).
UHPC – Erfaringer fra Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
Utdannelse til samferdselssektoren.
-
Christy, Alfred Antony & Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Quantitative determination of calcium hydroxide in concrete by near infrared spectroscopy.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Samarbeid for å øke kompetanse, konkurranseevne og marginer i BA-bransjen i Agder .
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Søkeprosessen 2017 - erfaringer fra et prosjekt; More Efficient and Environmental Friendly Road Construction - MEERC .
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Resultater og planer for MEERC-prosjektet - status november 2018.
-
Vertes, Katalin; Larsen, Ingrid Lande & Thorstensen, Rein Terje
(2018).
NUMERICAL MODELLING OF FIBER-REINFORCED ULTRA-HIGH PERFORMANCE CONCRETE.
-
Larsen, Ingrid Lande; Thorstensen, Rein Terje & Vertes, Katalin
(2018).
EFFICIENT USE OF FIBERS IN UHPC – A STRUCTURED SCOPING REVIEW.
-
Larsen, Ingrid Lande; Thorstensen, Rein Terje & Vertes, Katalin
(2018).
Lowering environmental impact from ultra high performance concrete, utilizing industrial by-products.
-
-
Thorstensen, Rein Terje; Larsen, Ingrid Lande & Svennevig, Paul Ragnar
(2018).
PURSUING DIVERSITY IN ENGINEERING EDUCATION; A CASE STUDY ON RD&I-COOPERATION WITHIN CIVIL ENGINEERING.
-
Thorstensen, Rein Terje; Larsen, Ingrid Lande & Svennevig, Paul Ragnar
(2018).
SOCIETAL RESPONSIBILITY IN ENGINEERING EDUCATION; A CASE STUDY ON RD&I-COOPERATION WITHIN CIVIL ENGINEERING.
-
Svennevig, Paul Ragnar & Thorstensen, Rein Terje
(2018).
EXTRA CURRICULUM, CIVIL AND STRUCTURAL ENGINEERING STUDIES AT UNIVERSITY OF AGDER, NORWAY.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Erfaringer med praktiske prosjekter og studentinvolvering.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Offentlige anskaffelser - drivere og terskler for innovasjonsprosesser i BA-bransjen.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Frontnæringer i Agder om 20 år.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Prosjektsamarbeid næringsliv vs ingeniørutdannelse.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
UHPC – betongmateriale med mange muligheter.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Concrete at UiA - status on the Norwegian part of the abrasion research cooperation.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2022).
C&S-report 001/2022: UiAs bidrag til Eramets arbeid for å bruke Silica Green Stone (SiGS) som bindemiddel/sementerstatning i betong (inkludert NFR-prosjektet ValSiGS).
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
UiAs involvering i arbeidet med å undersøke og dokumentere potensialet for at prosessert slagg fra Eramets manganproduksjon kan benyttes som delvis erstatning for Portlandsement i betong ble innledet 21. januar 2019 etter initiativ fra Magne Dåstøl (Styrhuset AS). Dåstøl var engasjert av Eramet som prosjektleder. Eramets bestrebelser har medført utvikling av produktet «Silica Green-Stone» (SiGS). ValSiGS-prosjektet, som delfinansieres av NFR i perioden 2020-2022 i tildeling med prosjektnummer 309641, ble etablert «to valorize Silica Green Stone», som del av Eramets strategi mot markedsintroduksjon av produktet. Eramet er prosjekteier av ValSiGS.
Byggavdelingen ved UiA er engasjert både forut for, som del av, og i forlengelse av ValSiGS-prosjektet. Vårt bidrag til ValSiGS er primært nedfelt i rapportene nedenfor nummerert fra 3 til 8. Rapportene listet som nr 1 og 2 er medtatt selv om de egentlig kun er forløpere for ValSiGS, da de utgjør en del av grunnlaget for at prosjektet ble etablert.
UiAs bidrag har i hovedsak bestått av innsats fra professor emeritus Per Jahren og dosent Rein Terje Thorstensen, samt syv serier med laboratorieundersøkelser utført som BSc-/MSc-prosjekter av studenter under veiledning av Thorstensen. Noen av prosjektene har også hatt medveiledere fra involverte bedrifter. Arbeidene er dokumentert i følgende rapporter:
1. Rapport fra laboratorietesting av silikomanganslagg brukt som sementerstatning (11 sider)
2. Standardgitte forutsetninger og begrensninger på bruk av annen type slagg enn GGBS i sement- og betongproduksjon for alminnelige bygge- og anleggsarbeider, (15 sider)
3. SiGS som SCM – Effekt av nedkjølingsprosess og malingsgrad, (59 sider)
4. Silicomanganese slag as a supplementary cementitious material in mortar (90 sider)
5. Environmental aspects of utilising Silicomanganese slag as cement substitute (101 sider)
6. Experimentation on the possibilities of partly substituting cement with Silicomanganese slag (SiGS) (83 sider)
7. Silica Green Stone as SCM in concrete paving stones production (148 sider)
8. SiGS som sementerstattende material i våtbetong (konstruksjonsbetong) (44 sider)
-
Lilletvedt, Andre & Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Fiberarmert betong i vegg- og bjelkeelementer.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
This report is written as a final thesis for a master's degree in civil engineering at the University of Agder. The scope of this report is fiber-reinforced concrete in walls and especially fiber-reinforced concrete in a cast-on-site wall versus beam forms cast in a laboratory.
There are currently no clear regulations for the constructive use of fiber-reinforced concrete. Number of guidelines have been published for the design, control and execution of fiber-reinforced concrete, and this report can be seen as part of further research in the area. The report looks at the difference in the strength of a fiber-reinforced wall with and without bar reinforcement compared to the strength of a fiber-reinforced beam cast in beam form. It was also looked at how the fiber distributes and orients itself in the different castings.
Throughout this thesis it has been performed a literature study and a large part of practical laboratory investigations. This involves casting two pieces of full-scale walls from which beams are cut, and casts of beams in forms. These beams have then been compared.
The findings in this report are that the residual flexural tensile strength of a fiber-reinforced concrete wall with bar reinforcement compared to practical laboratory results shows a clearly lower residual flexural tensile strength in the strength of the wall compared to results measured in the fiber-reinforced concrete cast in beam forms. It has also been found that large parts of the fibers accumulate almost like a ball between or just below the reinforcing bars. This leads to very little fiber reinforcement just above the reinforcing bars, which in turn leads to these areas becoming weaker. And that in some parts of the castings the fibers are placed irregularly, which means that certain parts of the fiber-reinforced concrete become significantly weaker than other parts.
-
Kolstad, Kristian Sandland & Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Nytteverdi av grunnundersøkelser med georadar i nye vegprosjekter.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
This master thesis addresses the topic of utility value of site investigations with ground penetrating
radar in new road projects. The thesis aims to answer the following research question: How can site
investigations with ground penetrating radar create utility value for both the project owner and the
contractor?
To answer the research question, a literature study, a field investigation and five interviews were
conducted. The theoretical basis was the principal of propagation of electromagnetic waves through
the ground.
Literature about ground penetrating radar usage in Norway and at international level showed a
tendency of usage in maintenance and rehabilitation. The interviews, however, showcased more
usage of the ground penetrating radar when planning new projects.
In conclusion, the use of site investigations with ground penetrating radar can create utility value for
both the project owner and the contractor in several ways. First, the identification of layers in the
ground where there is uncertainty about the conditions will lead to better mass balance. Second, the
risk attached to unforeseen changes in the conditions of the ground will be reduced and thereby the
HSE will be strengthen. Third, the knowledge about layers and depth in the bedrock will be useful for
both planning and execution of new projects. Fourth, the gap between drill points will be tightened.
Recommendations for future research emerged from the limitations of the study. Future research
should include a discussion of the economical aspect of implementing the ground penetrating radar
in site investigation.
-
Armeen, Ali; Thorstensen, Rein Terje & Arsamakov, Sulumbek
(2022).
Stålfiberbetong; konsistens og mekaniske egenskaper.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
In this era of rapid urban, the demand of concrete has also increased. This has given rise to more
research on concrete performance and approach towards changes in concrete composition to fight
global warming challenges. Addition of steel fiber has for many years been a pivotal point for
researchers as a concrete performance enhancing adhesive. Steel fibers can also be added in
concrete as a cement replacing adhesive, thus reducing C𝑂2 releases in the atmosphere.
It has been established that steel fibers reduce workability and consistency in concrete. On the other
side, it also improves mechanical behavior in concrete and increase the lifetime of concrete. Residual
flextural performance has been an interesting research topic for concrete as to understand and
investigate behavior of steel fiber reinforced concrete after fracture. This brings us to the research
question of this master`s thesis “How does different steel fiber volume fractions and fiber geometry
effect the workability and mechanical properties in concrete”. The research question was sub-divided
into several methods that were utilized to answer the research question.
Different volume fractions of 0,33%, 0,66% and 1% were chosen along with 4D and 5D steel fiber
types with similar aspect ratios. Slump flow test, LCPC box and rheometer test were chosen to
investigate the rheological properties of steel fiber reinforced concrete. Compression test, elasticity
module test and flexural test were used to determine the mechanical properties of the concrete.
The slump-flow test results indicated decrease in concrete workability with increase in steel fiber
volume fractions. The decrease in workability with increasing steel fiber content was also observed
for LCPC-box and rheometer test results. The reduction in workability for 4D fiber type concrete was
higher than 5D fiber type.
Compression test, elasticity module and residual flexural results showed increase in compressive
strength with increase in steel fiber content for both 4D and 5D fiber types. Comparison between the
effect of elasticity module for 4D and 5D fibers was inclusive due to low sample size. 4D fiber results
showed high compressive strength and 5D fibers, whereas 5D fiber demonstration better results than
4D fiber for the residual flexural strength test.
Based on the results mentioned hereinabove, it can be concluded that concrete reinforcement with
steel fibers reduces workability in concrete. Increase in steel fiber content increased elasticity
module, but future studies should consider testing more samples for a better conclusion. Residual
flexural strength also increases with increase in steel fiber volume fraction, which goes on to answer
the research question about effect of steel fiber volume fraction on mechanical properties of
concrete.
-
Breiseth, Sebastian & Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Risikostyring i prosjektgjennomføring: En casestudie av risikostyring i prosjektgjennomføring hos Kruse Smith.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
This master’s thesis is conducted at the University of Agder in cooperation with Kruse Smith
Entreprenør. The thesis is a case study on risk management in Kruse Smith. In 2018, Kruse Smith
implemented a new method for risk management for all levels in their organization and all phases
of their construction projects. Ever since the new method was implemented, a lot of qualitative and
quantitative data has been stored. Now, Kruse Smith wished to use the collected data to assess their
methodology and its usage. In collaboration with these thesis’ supervisors, the following research
question was formed: How does the risk management methodology contribute to the company’s risk
management? In addition, the making of three sub-questions and further limitations helped set the
scope of the master’s thesis.
The knowledge background consists of the following: different aspects of risk management; the concept
of Wisdom of Crowds – which is a central part of Kruse Smith’s risk management methodology; a
short explanation for sample space, and theory on early warning signs – a topic particularly relevant
for one of the sub-questions. A combination of literature study, observations, content analysis on
Kruse Smith’s stored risk data, and interviews of company personnel have been used to answer the
research question.
Some of the main findings are that: the company’s management now has a wider overview of the
company’s total risk exposure; they have gotten clearly defined risk management processes and a
defined risk culture; more people are now involved in the risk managem
-
Dahlberg, Joakim; Øksenholt, Johan & Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Hva kjennetegner et risikofylt byggeprosjekt?
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
Risk management has been a severe tool in the construction industry for several decades. Not only in
terms of health, environment and security, but profitability and viability as well. The industry is
exposed for an increasingly amount of complexity which further leads to an uncertainty that needs to
be managed properly. If not, the entrepreneurs may encounter problems that involves negative
impacts seen from different perspectives. However, the entrepreneurship with their expertise relies
on risk in projects due to clients ability to partial or fully resign responsibility concerning risk and
transfer it to the entrepreneur. Hence a viable profitability outcome.
The purpose of this master thesis builds around how methodical risk management can provide
profitability in construction projects. In cooperation with Kruse Smith Entreprenør AS who have
collected a substantial amount of data from the execution phase in projects over the past years, it is
carried out a comprehensive analysis. The analysis' motive is to answer issues that financially
benefits Kruse Smith Entreprenør AS regards to risk management. Issues in terms of risk
quantification, sample space description and implementation of former experience have been
discussed. In addition to analyzing data, multiple interviews have been conducted with members
within the organization and outside to provide applicable material regards to risk management which
led to a better understanding. A thorough literature research has been conducted as well to supply a
more theoretical perspective in terms of risk as a phenomenon and how the industry operates
around it. The overall findings revealed that risk management is a helpful and necessary tool when it
comes to achieving profitability in the construction industry. It generates predictability, accuracy and
ownership which benefits Kruse Smith seen from multiple perspectives.
-
Hindar, Silje Kristine & Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Enhancing Material Reduction in the Construction Industry Through Modern Technologies.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
The problem area of this master thesis is how can modern technologies be utilized in bespoke
concrete construction to reduce material mass and incorporate traditional architectural features
into today’s construction industry without having a tremendous effect on cost and the environment.
This thesis answers How can computer-aided design and 3D printing enhance the optimization
of material used in concrete construction elements? This is answered by conducting a literature
review about topology optimization and empirical work. The literature review studied optimization
methods used in construction research.
The empirical work followed a design process, and iterations within the design were limited. A
dome was designed in SolidWorks computer-aided design software, and a topology optimization
simulation was performed on the dome to reduce material consumption. Finally, the dome was
manufactured with a 3D printer to make bespoke formwork with silicone for concrete casting. The
results showed a discrepancy between the computer-aided design and the casted concrete dome.
The main reason for this was the inaccuracy of the silicone mould.
Computer-aided design and 3D printing can improve the construction industry with new production
methods. Design which has previously been too complicated to produce, can now be implemented
due to the new technology. In addition, traditional architectural features can be restored with
additive manufacturing moulds and reused and reproduced for modern buildings.
-
Hovda, Christoffer Ovidth & Thorstensen, Rein Terje
(2022).
Dispensasjon i strandsonen En analyse av dispensasjonsvedtak til Plan- og bygningslovens §1-8. i Lillesand.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
Med en økende andel påvirket strandsone [1], blir stadig mer av strandsonen utilgjengelig for
allmennheten. Fra regjeringen [2], kommer det frem at strandsonen opplever høyest
utbyggingspress, i tillegg til at strandsonen benyttes til rekreasjon og friluftsliv. Langs kysten i Agder
fylke er byggepresset definert som stort [3], og for sørlandskommunen Lillesand er andelen
tilgjengelig for allmennheten 50,5 % per 2021 [4]. Denne økende privatiseringen gjør det interessant
å se på dispensasjonsvedtak for Plan- og bygningslovens §1-8. for Lillesand kommune, for å analysere
hvilke faktorer som påvirker utfallet av vedtakene. I denne rapporten måles dette etter % innvilget,
som gir indikasjon på sannsynligheten for å få innvilget en dispensasjonssøknad, og er antall
innvilget/antall saker, for den gjeldende kategorien.
Med denne bakgrunnen, omhandler rapportens overordnede problemområde: Privatisering i
strandsonen. Rapporten blir bygget opp om problemområdet, og det blir gjennomført analyse av
dispensasjonsvedtak i strandsonen for Lillesand kommune over en 6-årsperiode. Denne analysen har
gitt en rekke interessante funn, som påvirker % innvilget:
Organisasjoner som ansvarlig søker reduserer sannsynlighet for innvilgelse, hvor det er store
differanser mellom organisasjoner. Det er også store forskjeller for saksbehandlere, både i grad av
innvilgelse og saksmengde. Enkelte saksbehandlere innvilger 100 % av sakene. Saksbehandleres
mangelfulle vurderinger kan være fordelaktig for søker, ettersom mangelfull vurdering av
hensynsvilkåret gir 100 % innvilget. Tiltak med flere enn 10 saker varierer mellom 62 % og 96 %
innvilgelse. Dersom tiltak gjelder oppføring av fritidsbolig, øker sannsynligheten for innvilgelse med
rivning før oppføring. På den andre siden, reduseres sannsynligheten for innvilgelse ved rivning,
dersom det gjelder andre tiltak. For uttalelser er det store differanser i % innvilget, som påvirkes av
hvem uttalelsen kommer fra, og om kommunen tar hensyn til uttalelsen. Dersom det ikke foreligger
uttalelse, er % innvilget betraktelig høyere. Saksbehandlingstid over 12 uker har høyest % innvilget,
hvor innvilget uten dato er 57 % lavere. Det er generelt reduksjon av % innvilget ved høyest og mest
forekommet kostnad, men for 2021 er disse verdiene høyere. Mest forekommet kostnad i 2021 var 0
kr. Alle punkter med redusert gebyr resulterer i økt % innvilget. Seks grunnummer har over 5 saker
og 100 % innvilget.
-
Vestbøstad, Kristoffer; Thorstensen, Rein Terje & Gundersen, Alfred
(2022).
Anvendelsesområder for 3D-printing av betongkonstruksjoner.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
Intensjonen med denne masteroppgaven er å undersøke anvendelsesområde 3D-printing av betong
kan ha innenfor byggebransjen og er skrevet våren 2022 på Universitetet i Agder. 3D-printing eller
«additiv tilvirkning» er en prosess som adderer materialer flytende eller i pulverform, hvor en printer
så produserer den digitale 3D-modellen. Produktiviteten i dagens byggebransje tilfredsstiller ikke
samfunnets økende behov for hurtig ferdigstillelse av dagens nybygg, og tids- og
kostnadsoverskridelser er ikke uvanlig. Gjennom dette arbeidet vil forfatterne undersøke
utfordringer og muligheter ved ulike prosjekter som fullskala 3D-printer betongkonstruksjoner på
byggeplass, samt 3D-printing av preproduserte betongelementer på byggeplass eller nærliggende
lokasjon. Denne studien vil utforske metodene for 3D-printing av betong, tilhørende
designmuligheter og teknologiens økonomiske- og miljømessige aspekter. Rapporten baserer seg i
hovedsak på en litteraturstudie, men kvalitative intervjuer ble også gjennomført. Intervjuene ble
gjennomført for å opparbeide bedre innsikt i hvordan 3D-printing av betong benyttes i dagens
byggebransje, og med tanke på fremtidig potensial. Resultatene indikerte at 3D-printing av betong
kan effektivisere byggebransjen gjennom automatisering av manuelle arbeidsprosesser og redusere
total byggetid og arbeidskraft sammenlignet med konvensjonelle byggemetoder. 3D-printing av
betong styrker samhandlingen på BygningsInformasjonsModellering (BIM)-plattformen. Det viser seg
også at printing av fullskala betongkonstruksjoner vil redusere kuldebroer. Bruksområde vil avhenge
av konstruksjonstype, prosjektkarakteristikk, geografisk lokasjon samt vær- og klimaomgivelser.
Anvendelse av 3D-printing i byggebransjen vil gi større frihet innen design og bygging av mer
geometriske komplekse konstruksjoner, da printeren er upåvirket av designets kompleksitetsnivå.
Bruk av topologioptimaliserte konstruksjoner vil også åpne muligheter for slankere og lettere
konstruksjoner, samt nye økonomiske- og miljømessige besparelser sammenlignet med
konvensjonelle byggemetoder. Teknologien stiller også andre krav til betongreologi enn ved
konvensjonell støping av betong, samt at dagens 3D-printere i hovedsak printer mindre
konstruksjoner inntil maksimalt tre etasjer. På samme måte vil dette også skape betydelige
utfordringer når det gjelder designfase, standardisering og implementering.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2021).
UiA Byggavdelingens rapportserie, Rapport no 003/2021: Hybridbetong Morken.
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje & Askildsen, Even
(2021).
UiA Byggavdelingens rapportserie, Rapport no 002/2021: Etablering av Pilotvei Finsland
.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
I denne rapporten beskrives opparbeidelsen av «Pilotvei Finsland». Pilotvei Finsland består av to fylkeskommunale veier beliggende på Finsland i nye Kristiansand kommune, som uansett skulle opprustes. I forbindelse med opprustningen ble det på hver av veiene opparbeidet 15 prøvefelt av ca 100m lengde. Prosjektet gjennomføres i regi av Agder fylkeskommune og Universitetet i Agder, med bidrag fra 15 bedrifter. Bedriftene har fremmet forslag som hevdes å kunne medføre innovasjon i måten veinettet forvaltes på, med mulig gevinst i både økonomisk og miljømessig betydning. Hensikten med prosjektet er å bidra til å redusere usikkerheten knyttet til bruk av de produkter og prosesser som fremmes av de deltakende bedrifter. Med usikkerhet menes i denne sammenheng både teknisk, miljømessig og økonomisk usikkerhet.
-
-
Thorstensen, Rein Terje
(2020).
Fremdriftsraport til SKF 2020 på prosjektet
Innovasjonsnettverk Nye Veier/Forskningsprosjektet MEERC .
Universitetet i Agder.
-
Engelsen, Christian John; Norby, Mariann & Thorstensen, Rein Terje
(2019).
Nytt resirkulert tilslag produsert fra grave- og byggavfall.
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
FREMDRIFTSRAPPORT TIL SKF 2019 PÅ PROSJEKTET
INNOVASJONSNETTVERK NYE VEIER/
FORSKNINGSPROSJEKTET MEERC
.
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
STANDARDGITTE FORUTSETNINGER OG BEGRENSNINGER PÅ BRUK AV ANNEN TYPE SLAGG ENN GGBS I SEMENT- OG BETONGPRODUKSJON FOR ALMINNELIGE BYGGE- OG ANLEGGSARBEIDER.
Universitetet i Agder.
Vis sammendrag
Verdens totale forbruk av sement er stipulert til 4,65 mrd tonn i 2016, og forventes å stige kraftig bl a i takt med befolkningsveksten frem til 2050. Betongindustrien hevdes ofte å forårsake 5-7% av verdens samlede menneskeskapte CO2-utslipp. Masovnslagg fra jernproduksjon (GGBS) brukes for å erstatte en andel av Portlandklinkeren i (Portland-)sement. Dette bidrar til at det slippes ut tilsvarende mindre CO2 fra sementproduksjonen. I en ny studie laget på oppdrag for UN Environmental Program Sustainable Building and Climate Initiative viser en oversikt at nær alt masovnslagg nå brukes på denne måten, men også at dette kun utgjør 1/3 av den slaggen fra metallproduksjon som antas å kunne brukes tilsvarende. Gjeldende standarder for sement- og betongsektoren ansees å hindre bruk av slik alternativ slagg.
Formålet med denne rapporten er å kartlegge hvilke forutsetninger og begrensninger som legges på bruk av andre slaggtyper enn de som i dag er inkludert i standardene for sement og betong til vanlige bygge- og anleggsformål.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2019).
RAPPORT FRA LABORATORIETESTING AV SILIKOMANGANSLAGG FRA ERAMET, BRUKT SOM SEMENTERSTATNING (SUBSTITUTING CEMENTITIOUS MATERIAL - SCM).
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Sluttrapport til SKF på prosjekt Teknologiledelse/Global engineering.
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2018).
Rapport til SKF på prosjekt Innovasjonsnettverk Nye Veier/MEERC.
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Sluttrapport til Sørlandets Kompetansefond, på prosjekt "Delvis distribuert ingeniørutdannelse".
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Rapport til Sørlandets Kompetansefond, på prosjekt "Global engineering".
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Sluttrapport til Sørlandets Kompetansefond, på prosjekt "Professor in sustainable construction".
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Sluttrapport til Sørlandets Kompetansefond, på prosjekt "Disruptive energy project - Green energy forum".
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Sluttrapport til Sørlandets Kompetansefond, på prosjekt
«Professor in electrical drives».
Universitetet i Agder.
-
Thorstensen, Rein Terje
(2017).
Sluttrapport til Innovasjon Norge på prosjekt 112134/2013 "LCA-analyse for passivhus i tre".
Universitetet i Agder.