0
Hopp til hovedinnhold

Mareike Brehmer

Stipendiat

 
Kontor:
C4115 ( Jon Lilletuns vei 9, Grimstad )
Kontortid:
9:00-16:00

Jeg begynte mitt doktorgradsprosjekt på UiA i 2019, etter at jeg tok en mastergrad på Universitetet i Kiel (Tyskland) i pedagogikk og internasjonal sammenlignende sosiologi.

Målet av mitt forskningsprosjekt er å identifisere faktorer som har en effekt på ungdoms reaksjoner til situasjoner av hatprat blant medelevene på individuell og gruppe-level.. Resultatene av mitt forskningsprosjekt vil bidra til ressurs-orientert pedagogikk og koble pedagogikk med relaterte fag som sosiologi og sosialpsykologi. 

Forskning

Demokrati og deltakelse i skoler

Theory of Planned Behaviour

Social Cognitive Theory

Intergroup relations

Quantitative methods

Undervisning

PED148-2   Individ og samfunn (Høst 2020)

PED240      Democracy and Education - Emneansvarlig (Høst 2021)

PED432      Democracy and Education - Emneansvarlig (Høst 2021)

Arbeidserfaring

fra 2019: Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Agder

2018 - 2019: Sosial- og Asylprosessrådgiver, Tysk Rød Kors (DRK)

2017 - 2018: Lærer, "Tysk B1+ (for jobb)" for voksne immigranter, DAA Kiel

2014 - 2018: Student Assistant, Leibniz Institute for Science and Mathematics Education (IPN, Kiel)

Prosjekter

Adolescents’ bystander intentions in situations of verbal abuse among peers in the school environment

This interdisciplinary Ph. D. project transfers social psychological theories into the educational context. Applying quantitative studies at Southern Norwegian lower secondary schools, it examines the predictability of adolescents' various intentions to intervene in a hypothetical situation of verbal abuse among peers via the constructs known from the Theory of Planned Behaviour (Ajzen) and Social Cognitive Theory (Bandura). The studies to be conducted will examine a) how attitudes, subjective norms and perceived behavioural control predict various subtypes of bystander behaviour, b) how victimisation is related to bullying sensitivity, moral disengagement, and defender self-efficacy and their prediction of bystander intentions, and c) how intergroup relations moderate the previously mentioned effects. Overall, the research projects aims at contributing further knowledge to the role of bystanders in bullying situations to inform resource-oriented practical pedagogical work by teachers and other practitioners.

Project on ResearchGate

Sist endret: 12.08.2021 10:08