Magnhild Vollan
Tilknyttet UiA
Institutt for nordisk og mediefag
- E-post
- magnhild.vollan@uia.no
- Telefon
- +47 38142035
Kontor
E2058 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)
Publikasjoner
-
Vollan, Magnhild (2023). Fra den ene rettskrivingsnormen til den neste. En studie av folkeskolelærerinne Birkelands skrivepraksis i perioden 1907-1962. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. ISSN 0800-3076. 41(1), s. 89–118. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Flaten, Tom & Vollan, Magnhild (2021). Bokmål, nynorsk eller språklig nøytral? En studie av målvedtak og målformpraksis i kommunene. Maal og Minne. ISSN 0024-855X. 113(2), s. 75–113. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vollan, Magnhild (2021). Framstillinger av dialekt for elever på barnetrinnet. I Jahr, Ernst Håkon & Rambø, Gro-Renée (Red.), Norsk språk i rom og tid. Novus Forlag. ISSN 9788283900682. s. 163–208.
-
Vollan, Magnhild & Flaten, Tom (2018). Ukeprøva - en sentral, men uutforska teksttype i skolen. Sakprosa. ISSN 1502-6000. 10(2). doi: 10.5617/sakprosa.5968.
-
Vollan, Magnhild & Rambø, Gro-Renée (2016). Lærerstudenters kildebruk, Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. s. 154–176. doi: 10.18261/9788215026312-2016-08. Fulltekst i vitenarkiv
-
Vollan, Magnhild & Rambø, Gro-Renée (2016). Tekstpraksis og tekstrefleksjon, Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. s. 91–126. doi: 10.18261/9788215026312-2016-06. Fulltekst i vitenarkiv
-
Birkeland, Nils Rune; Rambø, Gro-Renee; Vollan, Magnhild & Drange, Eli-Marie D. (2015). Kilder og kildebruk. I Maagerø, Eva (Red.), Første steg som forsker - en gjennomgang av bacheloroppgaver i grunnskolelærerutdanningene. Følgegruppen for lærerutdanningsreformen. ISSN 978-82-690080-0-5. s. 22–34.
-
Vollan, Magnhild (2015). Skolen som nasjonsbygger: Leseboka gjennom 200 år. I Seland, Bjørg (Red.), Selvstendighet og nasjonsbygging. 1814-2014. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-49927-3. s. 179–218.
-
Vollan, Magnhild (2010). Sammenlesing av skrift og bilder på 2.trinn. I Tønnessen, Elise Seip (Red.), Sammensatte tekster : barns tekstpraksis. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01719-8. s. 98–116. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2010). Med geit for g - kritiske blikk på læremidler for de minste. I Skjelbred, Dagrun & Aamotsbakken, Bente (Red.), Faglig lesing i skole og barnehage. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-591-2. s. 261–278. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2009). "... i et faglig utenfra og innenfra perspektiv ..." : Om normering av sammensatte ord og uttrykk i norsk. I Omdal, Helge & Røsstad, Rune (Red.), Språknormering: i tide og utide. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-518-9. s. 283–299. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2006). Ei normeringshistorisk vandring i skogen. Maal og Minne. ISSN 0024-855X. s. 137–171. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2004). Språkrøktarbeid i norsk grunnskole - kva og korleis? Språk i Norden. Sprog i Norden 2004. Novus Forlag. s. 73–102.
-
Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D.; Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée & Vollan, Magnhild (2016). Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02631-2. 256 s.
-
Tønnessen, Elise Seip & Vollan, Magnhild (2010). Begynneropplæring i en sammensatt tekstkultur. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-881-1. 240 s.
-
Vollan, Magnhild (1996). Studiebok til "Norsk i yrkesfag". Norsk Fjernundervisning (NFU). ISBN 82-90662-20-3.
-
Vollan, Magnhild (2023). Gløtt inn i grunnskolen i Vennesla i tida 1875-1925. Vennesla Historielag Årsskrift . 38, s. 96–108.
-
Vollan, Magnhild (2022). "I frøken Birkelands klasser fikk alle lært." Portrett av Larsine Birkeland (del 2). Årsskrift - Birkenes historielag. ISSN 0800-3033. Årsskrift 41(Birkenes Historielag), s. 46–55.
-
Vollan, Magnhild (2022). "Målparagrafen" - en lokaldemokratisk rettighet til glede og besvær.
-
Vollan, Magnhild (2021). "Eleven har været flittig og udvist et meget godt forhold." Portrett av Larsine Birkeland (del 1). Årsskrift - Birkenes historielag. ISSN 0800-3033. 40, s. 13–22.
-
Vollan, Magnhild & Flaten, Tom (2019). Kommunenes målform. Hvilken målform bruker kommunene på sine nettsider?
-
Vollan, Magnhild (2019). Framstillinger av dialekt, bokmål og nynorsk i tre nyere læreverk for 2. trinn.
-
Vollan, Magnhild (2019). Hvordan legger nyere læringsressurser i norsk til rette for meiningsfullt faglig arbeid med temaet dialekt på barnetrinnet?
-
Vollan, Magnhild & Flaten, Tom (2019). Ukeprøva - en sentral, men uutforska teksttype i skolen.
-
Vollan, Magnhild (2019). Hvordan legger nyere læringsressurser i norsk til rette for at elever på 2. trinn skal kunne "samtale om begrepene dialekt, bokmål og nynorsk"?
-
Vollan, Magnhild (2018). Leseboka gjennom 200 år.
-
Vollan, Magnhild & Kvåle, Gunhild (2018). Utdanningskvalitet som sakprosa. Ukeprøver og andre evalueringstekster.
-
Vollan, Magnhild & Rambø, Gro-Renee (2015). Utvikling av norske grunnskolelærerstudenters tekstkompetanse.
-
Vollan, Magnhild (2014). Skolen som nasjonsbygger: Leseboka gjennom 200 år.
-
Vollan, Magnhild (2011). Med bilder på veien til bokstavkunnskap.
-
Løvland, Anne Margit & Vollan, Magnhild (2011). Å lese for å lære – andrespråk på skjerm.
-
Vollan, Magnhild (2009). Kommersielle læremidler for de (aller) minste.
-
Vollan, Magnhild (2009). Enkel og morsom læring? Kommersielle læremidler for små barn. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2009). Sammensatte ord i nye norskverk. Klamme former og sær skriving? Språklege rettar, sidemål og rettskriving i ein ny skulealder. ISSN 1891-4977. 1(1), s. 64–88. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild & Løvland, Anne (2008). Å lese i alle fag.
-
Vollan, Magnhild (2007). "Holdnings skapende handlings planer". Særskriving i studenttekster. Språknytt. ISSN 0333-3825. 4, s. 23–28.
-
Vollan, Magnhild (2007). "Kjempe bra 1/2 års, måneds og uke plan!" Karakteristiske trekk ved særskrevne ord og uttrykk. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2007). "I et faglig utenfra og innenfra perspektiv". Om normering av sammensatte ord og uttrykk i norsk. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild & Johansen, Roy (2006). Norskverk for ungdomstrinnet. Studio norsk 8, På norsk, NB!, Fra saga til CD, Kontekst, Neon. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. 3, s. 16–24. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2006). Om "norsk" og "nynorsk". Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 44–45. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2006). "Hundreårsmagasinet" 7. juni 2005. Språklig Samling. ISSN 0333-0362. s. 21–22. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2005). [Anmeldelse]Kulbrandstad, Lars Anders, Olav Veka og Bjarne Øygarden: Ordrett : ordliste for mellomsteget, Ordrett : ordliste for mellomtrinnet, Ordrett : øvingshefte i ordlistebruk - mellomsteget, Ordrett : øvingshefte i ordlistebruk - mellomtrinnet. LexicoNordica. ISSN 0805-2735. 12(12), s. 347–360. Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild (2005). Ei normeringshistorisk vandring i skogen. Om normering på grunnlag av "folkets virkelige talesprog". Vis sammendrag
-
Vollan, Magnhild & Tønnessen, Elise Seip (2004). Inn i skrifta: Filmbasert læremiddel om lese- og skriveopplæring for lærerstudenter. Del 3: Den første leseopplæringa.
-
Vollan, Magnhild (2003). Språkrøktarbeid i norsk grunnskole - kva og korleis?
-
Vollan, Magnhild (2001). Kampen om opplæringsmålet i folkeskolen i Birkenes. Årsskrift - Birkenes historielag. ISSN 0800-3033.
-
Vollan, Magnhild (1995). Skolemålet i Birkenes. Norsk Tidend. ISSN 0801-8774. 2.
-
Vollan, Magnhild (1995). Kampen om opplæringsmålet i folkeskolen i Birkenes. Årsskrift Agder historielag. ISSN 0801-4388.
-
Vollan, Magnhild (1992). "Du tuskår så steggeli; kan du ikkje prate sjebeli?". Årsskrift - Birkenes historielag. ISSN 0800-3033.
-
Vollan, Magnhild (1985). "Ho der e så menn litt a ei bresse". Om talemålet i Agder-fylkene - med ord og uttrykk fra Birkenes. ?. s. 45–48.
Publisert
16. apr. 2024 10:45