Lisa Annika Brandt

Universitetslektor

Uddannet dagtilbudspædagog ved Københavns Professionshøjskole, herefter i arbejde som pædagogisk leder i Norge. Master i Barnehagekunnskap ved Universitetet i Agder.

Forskningsgrupper:

• Barnehager, barndom og barnehagelærerutdanning
  • Barne- og ungdomslitteratur

Underviser hovedsagelig i pædagogikk på børnehavelæreruddannelsen.

Faglige interesser

• Børnehave
  • Barndom og særligt dens sociologi
  • Børnelitteratur og Børnekultur generelt
  • Mangfold, her særligt kønskreativ pædagogik
  • Norm/kritisk pædagogik
  • Miljø og bærkraft i småbarnsperspektiv
  • Dannelse, medborgerskab, verdensborgerskab

Prosjekter

"Aldershomogene og aldersheterogene grupper i børnehaven". Selvstændigt forskningsprojekt med nogen samarbejder på Institutt for Pedagogikk. - Igangværende

Forskningsprojektet "Stedbasert værekraft" med Soern Finn Menning og Merete Lund Fasting. - Igangværende (projektperiode 2024).

Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (ReKomp). Udviklingspartner i to netværk i Agder-regionen. - Igangværende.

Utvalgte publikasjoner

Brandt, L.A. (2024). Anne-Cath. Vestlys børnebøger som aktuel reflektionsramme for mangfoldighedstematikker. I A-M. Bjorvand, S-T. Omland og C. Takle (Red.). Anne-Cath. Vestly - Nye lesninger av forfatterskapet (s. 90 - 107). Cappelen Damm Akademisk.

Brandt, L.A. (2022) Smilende kaniner og vennlig maktutøvelse. Barnehagefolk. (4)

Brandt, L.A. (2022). Smilende kaniner og mestringsstrategier - Billedbogen som pædagogisk værktøj i børnehaven: En tværfaglig analyse af Linda Palm og Lisa Sollenbergs Roe seg ned (masteropgave). Universitetet i Agder.

Allmenn formidling

Bidrag til fagblade indenfor børnehavefeltet:

• Brandt, L.A. (2023, december). Den kritiske praktikerens sorg og gleder. Barnehagefolk (3)24 (s.79 - 82).
  • Brandt, L.A. (2023, 26. marts). Kommer du til å lese bacheloroppgaven til din nyutdannete kollega? Barnehage.no
  • Brandt, L.A.; Binfield-Skøie, T.; Dale, T.S. & Skreland, L.L. (2023, 14. marts). Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?. Barnehage.no
  • Brandt, L.A. (2023, 8. februar). Tre måter barnas biologiske kjønn kan påvirke pedagogikken din. Barnehage.no
  • Brandt, L.A. (2022, 9. december)En julerefleksjon: Vanskelige livssituasjoner, skjønnlitteratur og barnehagelæreren. Barnehage.no
  • Brandt, L.A. (2022, 30. marts). «Miljøsertifisering i barnehagen – tilbake til røttene!».  Barnehage.no
  • Brandt, L.A. (2022, 2. februar). Mangfoldsuke i barnehagen - hvordan skal det gjøres? Barnehage.no
  • Brandt, L.A. (2021, 8. december). Vi må få flere kunstopplevelser i barnehagen. Første steg.

Andre bidrag:

• Brandt L.A. & Severinsen, R. (2024, 4. marts). ReKomp-nettverket for små barnehager har sin egen modell for utviklingsarbeid. På UiAs hjemmesider
  • Dietrichson, S. (2023, 21. marts). Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna. Kjonnsforskning.no.
  • Brandt, L.A. (2022, 21. december). Sirkusteater og lærende organisasjoner – en læringssløyfe oppstår. På UiAs hjemmesider.
  • Brandt, L.A. (2022, 27. september). Barnehagebarn må smake på tang før de redder havskilpadder. Fædrelandsvennen, Kronikk, s. 16Gengivet på UiAs hjemmesider.

Vitenskapelige publikasjoner

• Brandt, Lisa Annika (2024). Anne-Cath. Vestlys børnebøger som aktuel reflektionsramme for mangfoldighedstematikker. Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. ISBN: 9788202784348. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 5. s 90 - 107.
  • Brandt, Lisa Annika; Menning, Soern Finn (2024). Age-segregation in Nordic ECEC: Tracing arguments to reanimate the critique of developmentalism.
  • Barken, Monica Endresen; Dale, Trine Smiseth; Vegge, Silje; Brandt, Lisa Annika; Olsen, Torild Marie (2023). "Samlingene er bra - men det er det å ta det tilbake til barnehagene". Om pedagogisk leders rolle som translatør i regional ordning..
  • Brandt, Lisa Annika (2023). Age-heterogenic and -homogenic groups in Kindergarten: ECEC professionals' motives and reflections.
  • Nøtnes, Vilde P.; Brandt, Lisa Annika (2023). Flertall foretrekker privat barnehage.
  • Nøtnes, Vilde P.; Brandt, Lisa Annika (2023). "Jeg synes det er viktig å investere den tiden i begynnelsen".
  • Brandt, Lisa Annika (2023). «Og jeg tænker også at der er en masse kultur - børnekultur - som går tabt.» Hvordan organisering efter alder i børnehaver kan tænkes at påvirke børnekulturen..

Forskningsgrupper

Sist endret: 12.03.2024 15:03