Forskningsgrupper
Forskning
Faglige interesser
- Børnehave
- Barndom og særligt dens sociologi
- Børnelitteratur og Børnekultur generelt
- Mangfold, her særligt kønskreativ pædagogik
- Norm/kritisk pædagogik
- Miljø og bærkraft i småbarnsperspektiv
- Dannelse, medborgerskab, verdensborgerskab
For resultater se "publikasjoner" nederst.
Pågående projekter
- Stedssensitiv ‘værekraft’: Barnehageliv på Bragdøya som barndommens landskap - med Soern Finn Menning og Merete Lund Fasting
- Små barnehager - Perspektiver og praksiserfaringer - med Lisbeth Ljosdal Skreland og Renate Severinsen
- Rommet (og materialitetene?) som pedagogisk alliert - praksisnær undervisning i barnehagelærerutdanningen - med Lene Cherize Haugland Sirevåg
Formidling
Rapporter:
- Olsen, T. M., Barken, M. E., Brandt, L. A., Dale, T. S. & Guribye, E. (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder. https://hdl.handle.net/11250/3122585
Bidrag til fagblade indenfor børnehavefeltet:
- Brandt, L.A. (2024, mai). Vi må åpne barnehagen for flere kunstnere. Første Steg (2)24 (s. 72-73).
- Brandt, L.A. (2023, december). Den kritiske praktikerens sorg og gleder. Barnehagefolk (3)24 (s.79 - 82).
- Brandt, L.A. (2023, 26. marts). Kommer du til å lese bacheloroppgaven til din nyutdannete kollega? Barnehage.no
- Brandt, L.A.; Binfield-Skøie, T.; Dale, T.S. & Skreland, L.L. (2023, 14. marts). Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?. Barnehage.no
- Brandt, L.A. (2023, 8. februar). Tre måter barnas biologiske kjønn kan påvirke pedagogikken din. Barnehage.no
- Brandt, L.A. (2022) Smilende kaniner og vennlig maktutøvelse. Barnehagefolk. (4)
- Brandt, L.A. (2022, 9. december). En julerefleksjon: Vanskelige livssituasjoner, skjønnlitteratur og barnehagelæreren. Barnehage.no
- Brandt, L.A. (2022, 30. marts). «Miljøsertifisering i barnehagen – tilbake til røttene!». Barnehage.no
- Brandt, L.A. (2022, 2. februar). Mangfoldsuke i barnehagen - hvordan skal det gjøres? Barnehage.no
- Brandt, L.A. (2021, 8. december). Vi må få flere kunstopplevelser i barnehagen. Første steg.
Andre bidrag:
- Brandt, L.A. & Severinsen, R. (2024, 1. juni). Grim mister en verdifull institusjon - Wergelandsveien Barnehage stenger. Fædrelandsvennen. Kronikk
- Brandt L.A. & Severinsen, R. (2024, 4. marts). ReKomp-nettverket for små barnehager har sin egen modell for utviklingsarbeid. På UiAs hjemmesider.
- Dietrichson, S. (2023, 21. marts). Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna. Kjonnsforskning.no.
- Brandt, L.A. (2022, 21. december). Sirkusteater og lærende organisasjoner – en læringssløyfe oppstår. På UiAs hjemmesider.
- Brandt, L.A. (2022, 27. september). Barnehagebarn må smake på tang før de redder havskilpadder. Fædrelandsvennen, Kronikk, s. 16. Nettversjon.
Undervisning
Underviser hovedsagelig i pædagogikk på børnehavelæreruddannelsen.