Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Lene Baagøe Laukvik

Universitetslektor

Universitetslektor

 
Kontor:
C4029 ( Jon Lilletuns vei 9, Grimstad )

Utdannet sykepleier ved Lovisenberg Diakonale Høyskole (LDH), 1996. Videreutdanning innen pedagogikk, Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU), UiA 2011 og Universitetspedagogikk (UNIPED), UiA 2017. Master i Helsevitenskap, UiA, 2014.

Klinisk erfaring hovedsaklig fra Lovisenberg Diakonale Sykehus (LDH), Oslo, 1996-2006 (akuttmottak, hjerteovervåkning/intensiv, post-operativ), Sørlandet Sykehus, Arendal, 2006-2009 (Coronar/intensiv) og Færivg Bo- og omsorgssenter (skjermet avdeling for personer med demens), Tromøy, 2009-2013. Undervisningserfaring fra Sam Eyde videregående skole (Vg2 Helsefag), Arendal, 2013-2016. 

Ansatt som universitetslektor ved UiA f.o.m august 2016 og som PhD-stipendiat (UiA/NSF) f.o.m februar 2018. Underviser på Bachelorutdanning Sykepleie i 25%-stilling og jobber  i 75%-stilling med PhD-prosjektet "Standardisert terminologi - hvordan ivareta personsentrert omsorg og sammenheng i dokumentasjon av sykepleie til personer med demens".

Prosjekter

Doktorgradprosjekt https://video.uia.no/media/t/0_xnnbm2v0/35971

Norwegian ICNP-Center https://icnp.uia.no/

Vitenskapelige publikasjoner

  • Laukvik, Lene Baagøe; Lyngstad, Merete; Rotegård, Ann Kristin; Fossum, Mariann (2024). Utilizing nursing standards in electronic health records: A descriptive qualitative study. International Journal of Medical Informatics. ISSN: 1386-5056. 184doi:10.1016/j.ijmedinf.2024.105350.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Lyngstad, Merete; Rotegård, Ann Kristin; Slettebø, Åshild; Fossum, Mariann (2022). Content and comprehensiveness in the nursing documentation for residents in long-term dementia care: a retrospective chart review.. BMC Nursing. ISSN: 1472-6955. 21doi:10.1186/s12912-022-00863-9.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Rotegård, Ann Kristin; Lyngstad, Merete; Slettebø, Åshild; Fossum, Mariann (2022). Registered nurses’ reasoning process during care planning and documentation in the electronic health records: A concurrent think-aloud study. Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN: 0962-1067. doi:10.1111/jocn.16210.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Mølstad, Kathryn; Fossum, Mariann (2016). The Construction of a Subset of ICNP® for Patients with Dementia. Studies in Health Technology and Informatics. ISSN: 0926-9630. 225s 1068 - 1069. doi:10.3233/978-1-61499-658-3-1068.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Mølstad, Kathy; Fossum, Mariann (2015). The construction of a subset of ICNP® for patients with dementia: a Delphi consensus and a group interview study. BMC Nursing. ISSN: 1472-6955. 14:49doi:10.1186/s12912-015-0100-z.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Rotegård, Ann-Kristin; Lyngstad, Merete; Fossum, Mariann (2023). Registered nurses’ reasoning process during care planning and documentation in the electronic health records: A concurrent think-aloud study.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Slettebø, Åshild; Lyngstad, Merete; Rotegård, Ann Kristin; Fossum, Mariann (2021). Person Centered Care in The Nursing Documentation for Residents in Long-term Dementia care: A retrospective chart review.
  • Laukvik, Lene Baagøe (2018). Klassifikasjon og terminologi i faglighet og utdannelse.
  • Laukvik, Lene Baagøe; Mølstad, Kathy; Fossum, Mariann (2018). The construction of a subset of ICNP® for patients with dementia: a Delphi consensus and a group interview study (2015).
  • Laukvik, Lene Baagøe (2017). Felles språk i sykepleierutdanningen. Fordeler for pasienten, studenten og helsetjenesten..

Sist endret: 15.01.2024 13:01