Lene C.H Sirevåg har siden 2019 vært ansatt ved institutt for pedagogikk, Fakultet for humaniora og pedagogikk ved Universitet i Agder. Lene er ansatt i en stipendiatstilling gjennom satsingen Democratic Mobilisation (DEMO). Dette er en satsing som har som mål å sette fokus på demokratiets rolle i pedagogikk og utdanning.
JURE koordinator for SIG 13 Moral and Democratic Education, en undergruppe i organisasjonen European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
-----
Master i Education, youth and child studies (2012) Kings College London University. London, Storbritannia.
PhD i pedagogikk (ferdig vår 2023). Universitetet i Agder
PhD studie: Demokratiske praksiser i skolen. Barns demokratiske subjektivering i øyeblikk av forstyrrelser.
Lene underviser, er emneansvarlig og fagkoordinator for pedagogikkemnene på Lærerutdanning for tospråklige læreree. Her underviser hun i pedagogikk og kritisk flerkulturell pedagogikk.
I tillegg underviser hun i enkeltemner tilhørende Educational comparative studies.
Bred erfaring fra ulike prosjekt i inn og utland hvor hun har jobbet mye med barns rettigheter og barns demokratisk deltakelse i ulike deler av velferdsapparatet, spesielt i tilknytning skole og utdanningssektoren. Både i direkte rådgivning med barn, og mer systemtiske tilnærminger.
Undervisning i høyere utdanning, Universitetet i Agder.
Arrangør av nasjonale og internasjonale konferanser.
2022: Akademisk konferanse: Moral and Democratic Education: EARLI SIG13 Conference 2022
Barns demokratiske medborgerskap i skolen og i samfunnet
Etnografi
Barndom
Pedagogiske institusjoner
Demokratiet tilbake på agendaen i pedagogikk og utdanning
PhD studie:
Democratic practices in school. Childrens democratic subjectification in moments of disturbance.
Etnografisk studie med fokus på barn i barneskolen.
Å lytte til barnas stemme er en krevende pedagogisk praksis
https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/5GXLrK/aa-lytte-til-barnas-stemme-er-en-krevende-pedagogisk-praksis
Sist endret: 20.06.2022 08:06