Jump to main content

Jan Bang

Kontor:
K2022 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Profilert norsk komponist, musiker, produsent og professor med internasjonalt nedslagsfelt.

Jan Bang underviser i elektronisk musikk ved institutt for rytmisk musikk i tillegg til å være kunstnerisk leder for Punkt festivalen sammen med Erik Honoré. Bang er aktiv som musiker og produsent har spilt konserter og utgitt album med en rekke musikere som bl.a Jon Hassell, David Sylvian, Sly & Robbie, Nils Petter Molvær, Arve Henriksen, Eivind Aarset, Stefano Bollani, Arve Henriksen osv.

I 2005 lanserte Bang sammen med Erik Honoré den renomerte Punkt Festivalen hvor live sampling fungerer som et bindeledd mellom konserter og remixer. Punkt har i større eller mindre formater blitt presentert i 25 byer internasjonalt bl.a London Jazz Festival, Enjoy Jazz i Mannheim, Tallinn kulturby 2011, Banlieues Blaues i Paris, Punkt Wroclaw i Polen, San Sebastian Jazz festival, Praha i 2015, Elb Jazz i Hamburg etc.

Som komponist har han gitt ut flere solo album og komponert musikk for en rekke internasjonale musikere som Stefano Bollani, Cristina Zavalloni, Jon Hassell, Matthew Barley, Dai Fujikura, David Sylvian, Sidsel Endresen og  arbeider for tiden med et bestillingsverk for det tyske samtidsensemble Ensemble Modern.  Han har også komponert korverk for Norfolk Festival i Norwich Cathedral. Under Schumann jubileet i 2010 ble han av Goethe instituttet invitert til å lage ny musikk basert på Robert Schumanns musikk og fremførte dette sammen med Erik Honoré og Arve Henriksen i Robert Schumann Sal i Dusseldorf. Av andre bestillingsverk kan nevnes samarbeid med den japanske komponisten og britiske Grammy vinneren Dai Fujikura. Sammen har de komponert musikk til den britiske cellisten Matthew Barley i forbindelse med Benjamin Britten jubileet i 2013.

Bang har komponert flere ting sammen med David Sylvian bl. a musikken til Ryuichi Sakamotos Kizuna Worldprosjekt til inntekt for å gjenbygge ødeleggelsene etter tsunamien og ulykken ved atomkraftverket i Japan. Gjorde i 2017 "The Height of the Reeds" et større bestillingsverk med Arve Henriksen/Eivind Aarset til Hull 2017 UK City of Culture på oppdrag i fra Opera North til Humber Bridge.

Vitenskapelige publikasjoner

• Duch, Michael Francis; Bang, Jan; Honoré, Erik; Wastell, Mark; Toop, David (2023). Wunderkammer - åpning av Punktfestivalen 2023.
  • Bang, Jan (2023). Punkt | Stillefelt - Modest Utopias.
  • Bang, Jan (2023). Turiya - Hamid Drake.
  • Bang, Jan (2023). Nils Petter Molvær Khmer.
  • Bang, Jan (2023). Simin Tander & Jan Bang.
  • Bang, Jan (2023). Reading the Air.
  • Bang, Jan (2023). Matthew Barley - Electric: Noticing Things: Replica; Flooded Corridors; Implanted Memories.
  • Bang, Jan (2023). Punkt live remix av Maria W Horn.
  • Bang, Jan (2023). Michiyo Yagi, Dai Fujikura, Eivind Aarset, Jan Bang: Paris.
  • Bang, Jan (2023). Michiyo Yagi trio feat. Jan Bang & Eivind Aarset: Pierre Boulez Saal, Berlin.

Sist endret: 17.03.2020 15:03