English version of this page

Helen Suzanne Palmer

Førsteamanuensis
Institutt for naturvitenskapelige fag
Telefon
+47 38142672
Mobiltelefon
+4746953527
Kontor J1047 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Fysiolog og naturfagdidaktikker

Undervisning og FoU arbeid knyttet til naturfag og fysiologi i lærerutdanningene, i skolen og i samfunnet. Fagkoordinator for naturfag i 8-13 lærerutdanningene (Lektor/ PPU).

Forskning

FoU arbeid er nå rettet mot undervisning og læring av naturfag og fysiologi i lærerutdanningene, i skolen og i samfunnet, med hovedfokus på læring gjennom erfaring med naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. 

Forskningsbakgrunn i fysiologi og nevrofysiologi med doktorgrad (2004-2007) "Protease-activated reseptor 2 in arthritis: in vivo mechanisms" (University of the West of Scotland / Centre for Rheumatic Diseases, University of Glasgow) og postdoktorforksning (2008-2013) innenfor avbilding av hjernen med avanserte MR-teknikker og forskning knyttet til trening og hjernen (det medisinske fakultet, NTNU, nå Fakultet for medisin og helsevitenskap).

Undervisning

Fysiologi og naturfagdidaktikk ved institutt for naturvitenskapelige fag, hovedsakelig for lektor- og PPU studenter.

Jeg har undervisningserfaring både fra ungdomsskolen (Halden kommune, Trondheim kommune) og høyere utdanning (University of the West of Scotland, NTNU). 

Publikasjoner

  • Palmer, Helen Suzanne (2023). Student active learning in a digital classroom: high-performing science students’ perceptions of their experiences. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 7(1), s. 27–37. doi: 10.5324/njsteme.v7i1.4829.
  • Wohlwend, Martin Rainer; Olsen, Alexander; Håberg, Asta & Palmer, Helen (2017). Exercise Intensity-Dependent Effects on Cognitive Control Function during and after Acute Treadmill Running in Young Healthy Adults. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 8. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00406. Fulltekst i vitenarkiv
  • Palmer, Helen; Håberg, Asta; Fimland, Marius Steiro; Solstad, Gerd Marie; Iversen, Vegard Moe & Hoff, Jan [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2013). Structural brain changes after 4 wk of unilateral strength training of the lower limb. Journal of applied physiology. ISSN 8750-7587. 115(2), s. 167–175. doi: 10.1152/japplphysiol.00277.2012.
  • Palmer, Helen (2010). Optogenetic fMRI sheds light on the neural basis of the BOLD signal. Journal of Neurophysiology. ISSN 0022-3077. 104(4), s. 1838–1840. doi: 10.1152/jn.00535.2010.
  • Palmer, Helen (2010). Exercise training for a time poor generation: enhanced skeletal muscle mitochondrial biogenesis. Journal of Physiology. ISSN 0022-3751. 588(11), s. 1817–1818.
  • Palmer, Helen; Garzon, Benjamin J De C; Xu, Jian; Berntsen, Erik Magnus; Skandsen, Toril & Håberg, Asta (2010). Reduced Fractional Anisotropy Does Not Change the Shape of the Hemodynamic Response in Survivors of Severe Traumatic Brain Injury. Journal of Neurotrauma. ISSN 0897-7151. 27(5), s. 853–862. doi: 10.1089/neu.2009.1225.

Se alle arbeider i Cristin

  • Palmer, Helen Suzanne (2023). Applied improv in science education: accepting gifts and embracing failure.
  • Nordskog, Martin; Daliri, Deyhim Marjan & Palmer, Helen (2022). Sannsynlighet på tur. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 33(2), s. 17–22.
  • Palmer, Helen (2021). Actionbound kurs for faglærere.
  • Palmer, Helen (2021). Actionbound kurs for kroppsøvingslærere .
  • Palmer, Helen (2021). Kompetansekveld for lærere og lærerstudenter om bruk av Actionbound for å tilrettelegge for utendørs læringsløyper.
  • Garshol, Lenka; Drange, Eli-Marie D.; Palmer, Helen Suzanne; Vos, Pauline & Baartman, Desire (2021). Actionbound seminar.
  • Wohlwend, Martin; Hoad, Damon; Olsen, Alexander; Håberg, Asta & Palmer, Helen (2012). Investigating the reticular-activating hypofrontality model of acute exercise with Conner´s Continuous Performance test in combination with treadmill running and transcranial direct current stimulation.
  • Wohlwend, Martin; Olsen, Alexander; Håberg, Asta & Palmer, Helen (2012). The effect of exercise on executive function - Investigating and alternative explanation for "Runner's High".
  • Wohlwend, Martin; Olsen, Alexander; Håberg, Asta & Palmer, Helen (2012). Investigating the reticular-activating hypofrontality model of acute exercise with Conner´s Continuous Performance test in combination with treadmill running and transcranial direct current stimulation.
  • Wohlwend, Martin; Olsen, Alexander; Håberg, Asta & Palmer, Helen (2012). The effect of exercise on executive function – Investigating an alternative explanation for “Runner’s High”.
  • Palmer, Helen; Eikenes, Live; Fimland, Marius; Solstad, Gerd Marie; Hoff, Jan & Helgerud, Jan [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2011). Changes in the brain in response to maximal strength training: a DTI study.
  • Palmer, Helen (2010). Reduced fractional anisotropy but intact hemodynamic response in traumatic brain injury survivors.
  • Palmer, Helen; Fimland, Marius Steiro; Solstad, Gerd Marie; Iversen, Vegard Moe; Hoff, Jan & Helgerud, Jan [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2009). Maximal strength training of the plantar flexors: can changes in the brain be detected using functional magnetic resonance imaging?
  • Palmer, Helen; Garzon, Benjamin J De C; Xu, Jian; Berntsen, Erik Magnus & Håberg, Asta (2009). Reduced fractional anisotropy does not change the shape of the hemodynamic response in survivors of severe traumatic brain injury.
  • Palmer, Helen; Garzon, Benjamin J De C; Xu, Jian; Berntsen, Erik Magnus & Håberg, Asta (2009). The shape of the hemodynamic response remains intact in severe traumatic brain injury survivors.
  • Palmer, Helen (2009). Introduction to fMRI.
  • Palmer, Helen (2008). Exploring cerebral vasoreactivity with fMRI.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:48 - Sist endret 26. apr. 2024 16:23