English version of this page

Anders Wiik

Universitetslektor
Institutt for matematiske fag
Telefon
+47 38141530
Mobiltelefon
+4791384485
Kontor JU059 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Utdanning

Årsenhet i matematikk (NTNU, 2011-2012)

Mastergrad i matematikkdidaktikk (Universitetet i Agder, 2013-2017), inkludert PPU (2014/15)

Forskning

Jeg er interessert i matematikkens rolle i samfunnet, bl.a.:

- Hvilken matematikk som trengs for å forstå nyhetene

- Hvordan skolematematikk og hverdagsmatematikk henger sammen 

- Hvordan matematikk former samfunnsinstitusjoner

- Livslang læring

Undervisning

Jeg underviser matematikk og matematikkdidaktikk på alle nivå i lærerutdanningene og veileder bachelor- og masteroppgaver i matematikkdidaktikk.

Jeg er interessert i elevaktive og kreative undervisningsmetoder som vektlegger sosialt relevant tematikk.

Kort biografi

2015-2017: Jeg har jobbet med voksenopplæring i matematikk, hjelpelærer for økonomistudenter i statistikk, forkurs i matematikk for lærerutdanningene, undervisning i etterutdanning i matematikkdidaktikk og veileder på drop-in senteret til MatRIC. Jeg har også bidratt i et prosjekt finansiert av språkrådet for å opparbeide en database av norske fagbegreper i matematikk.

August 2017 - desember 2018: Universitetslektor i matematikkdidaktikk, UiA

Januar 2019 - August 2022: Stipendiat, UiA, under veiledning av Pauline Vos og Martin Engebretsen. Fokuset for arbeidet mitt er datavisualiseringer. Datavisualiseringer er komplekse semiotiske og kulturelle artefakter som formidler kvantitativ informasjon i og mellom domener og har betydning for mange menneskers liv. Hva kreves for å lese dem, hva kan de formidle om anvendt matematikk, hvordan gjenspeiler de teknologisk og sosial utvikling, og hvordan lages de?

August 2022 - dd.: Universitetslektor i matematikkdidaktikk, UiA

Publikasjoner

  • Vos, Pauline; Wiik, Anders & Hernandez Martinez, Paul (2024). “Imagine, maths is used anywhere, and we don’t get to know this”—upper secondary students and the relevance of advanced mathematics. Frontiers in Education. ISSN 2504-284X. 9. doi: 10.3389/feduc.2024.1338205.
  • Wiik, Anders (2022). Trends in everyday mathematics: the case of newspaper weather forecasts. I Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hähkiöniemi, Markus; Jessen, Britta Eyrich; Nilsen, Hans Kristian; Naalsund, Margrethe; Pálsdóttir, Guðbjörg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena; Sigurjónsson, Jóhann Örn; Viirman, Olov Lui & Wernberg, Anna (Red.), Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education . Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF. ISSN 978-91-984024-6-9.
  • Wiik, Anders & Vos, Pauline (2019). “I want a high-educated job that pays well and is fun”; secondary students’ reasons for selecting the Advanced Mathematics course. I Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja & Veldhuis, Michiel (Red.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-90-73346-75-8. s. 1573–1580.
  • Wiik, Anders & Vos, Pauline (2018). Hvorfor lære om logaritmer? Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 29(4), s. 7–12.

Se alle arbeider i Cristin

  • Wiik, Anders (2024). Værmeldinger og koronadiagrammer: Hva forteller de om hverdagsmatematikk?
  • Larson, Niclas & Wiik, Anders (2024). Det regner symboler i værmeldingene. [Internett]. Apple Podcasts.
  • Wiik, Anders & Tørresen, Anna Rut (2024). Værmeldingene gjør oss bedre i matte. [TV]. https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-soerlandet/202401/D.
  • Wiik, Anders & Tørresen, Anna Rut (2024). Bedre i matte. [TV]. https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/202401/NNFA23010524/avspi.
  • Wiik, Anders; Tørresen, Anna Rut & Olsen, Aleksandra (2024). Du må være smartere enn du tror når du leser værmeldingen. [Internett]. https://www.nrk.no/sorlandet/vaermeldingens-utvikling-krever.
  • Wiik, Anders & Christiansen, Atle (2023). – Vêrmeldinga viser at folk kan meir matematikk enn dei trur. [Internett]. https://forskning.no/matematikk-partner-universitetet-i-agde.
  • Wiik, Anders & Christiansen, Atle (2023). “Weather forecasts show that people know more mathematics than they realise”. [Internett]. https://www.uia.no/en/news/weather-forecasts-show-that-peopl.
  • Wiik, Anders & Christiansen, Atle (2023). Vêrmeldinga viser at folk kan meir matematikk enn dei trur. [Internett]. https://www.uia.no/nyheter/vermeldinga-viser-at-folk-kan-mei.
  • Wiik, Anders (2022). Studies on data visualizations in journalistic media from the perspectives of everyday mathematics, visual-numeric literacy and mathematization. .
  • Wiik, Anders (2021). Exploring university students' visual-numeric literacy.
  • Wiik, Anders (2021). Trends in everyday mathematics: The case of newspaper weather forecasts.
  • Wiik, Anders (2021). Trends in everyday mathematics: The case of newspaper weather forecasts.
  • Wiik, Anders (2020). Long lines in science communication: Identities, discursive roles, and relations in Norwegian weather forecasts 1945-2020.
  • Wiik, Anders (2020). Longitudinal research on science communication: Identities and discursive roles in Norwegian weather forecasts 1945-2015 .
  • Wiik, Anders & Vos, Pauline (2019). Å lese værmeldingene i norske aviser (1945-2015): Hvilke matematiske ferdigheter forventes?
  • Wiik, Anders (2019). Mathematization, visualization, communication: Mathematics in the social.
  • Wiik, Anders (2017). Data Vizualizations Through Logarithmic Scales and Plots.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:53