Hvilke tjenester bør digitaliseres og hvordan?

Formål

Målet med prosjektet er å identifisere hvilke offentlige tjenester som innbyggerne bruker mest, og hvilke av disse som innbyggerne selv mener egner seg for digitalisering.

Prosjektbeskrivelse

Stadig flere offentlige tjenester som skattemelding eller endring av folkeregistrert adresse tilbys online. Selv om digitale tjenester sparer tid og reiseutgifter, foretrekker mange innbyggere fortsatt å ringe eller møte opp personlig på offentlige kontorer for å søke om tjenester. Ikke alle offentlige tjenester ser ut til å være like egnet for digital løsning.

I vårt prosjekt undersøker vi om det er hensiktsmessig å digitalisere alle tjenester og spør: Hvilke offentlige tjenester bør egentlig digitaliseres? Tidligere har gjerne offentlige tjenester blitt behandlet som om alle var like. Det utgjør imidlertid en stor forskjell for innbyggerne om man skal registrere en ny bil, melde barna inn på skolen eller søke om dagpenger. Disse tjenestene kan for eksempel variere i hvor viktige de er for en innbygger. Selv om det er viktig å registrere en bil, er det ofte mer prekært å motta dagpenger dersom det er personens eneste inntektskilde. Jo mer informasjon som må oppgis, og jo flere kontroller det kreves fra det offentlige, jo mer komplisert og vanskelig å forstå kan en tjeneste være for innbyggerne.

I prosjektet vårt vil vi, fra innbyggernes perspektiv, finne ut hvordan vi kan skille mellom ulike offentlige tjenester, og hvordan disse forskjellene kan hjelpe oss med å evaluere om en offentlig tjeneste egner seg for digitalisering fra innbyggernes perspektiv.

Vi vil også analysere hvordan offentlige organisasjoner vurderer og skiller mellom de samme offentlige tjenestene. Er en tjeneste for eksempel veldig kostbar hvis innbyggere ringer, er det juridiske regler som krever et personlig møte med innbyggerne, eller trenger de ansatte i offentlige organisasjoner å utøve skjønn som ikke kan automatiseres?

Vi vil kombinere perspektivene til innbyggere og offentlige organisasjoner for å identifisere hvilke offentlige tjenester som bør tilbys online og hvilke tjenester som bør inneholde personlig kontakt mellom innbyggere og saksbehandler.

Publisert 29. mai 2024 11:12 - Sist endret 29. mai 2024 12:17