Formål
Dette prosjektet skal utvikle, gjennomføre og evaluere undervisningsmetoder hvor studentene som aktive skapere og deltakere står sentralt, med mål om bedre samspill mellom pedagogisk, faglig og digital kompetanse ved undervisning i teknologirike omgivelser.
Prosjektet har som hovedmål å øke eierskap, engasjement og kritisk refleksjon hos studentene. Vi vil oppnå dette ved systematisk å øke studentaktiviteten gjennom fire definerte faser, som gjennomføres i tre eksisterende emner fordelt på de tre årene i bachelorprogrammet.
De fire fasene er
- Behovsanalyse
- fastsettelse av felles og individuelt faginnhold
- Gjennomføring av felles og individuelt faginnhold
- Studentaktiv vurdering
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet har tre delmål fordelt på de fire fasene:
- DM1 (Fase 1 og 2): Øke studentenes engasjement og eierskap til faginnholdet gjennom blant annet aktiv deltakelse i fastsettelse av et felles og et individuelt faginnhold.
- DM2 (Fase 3): Øke studentenes engasjement og eierskap til læringsaktivitetene gjennom blant annet å utnytte studentenes spisskompetanse i undervisningen og gjennom nysgjerrige og deltakende lærere.
- DM3 (Fase 4): Øke studentenes engasjement og eierskap til vurderingen gjennom studentaktiv vurdering, blant annet gjennom at studentenes vurdering av medstudenter til slutt blir vurdert av faglærer.
Resultater
Prosjektet vil føre til tre typer resultater:
- Praksisnære og relevante emner med høy studentinvolvering, som ivaretar mangfold og tilrettelegger for kritisk refleksjon
- Digitale løsninger for gjennomføring av vurdering av studentenes vurdering av medstudente
- Utvikling av didaktikk for elektroniske musikkstudenter som er overførbar til andre utdanningsinstitusjoner-og nivåer.