Formål
Studien er den første som forklarer crowdfunding bruk og dens implikasjoner for interessenter i den kulturelle og kreative sektoren i Norge og forventes også å gi nyttige praktiske innspill til kunstnere, kunstnerforeninger, crowdfunding-plattformer, offentlige myndigheter og offentlige og private etater som gir støtte ordninger for kunstnere.
Prosjektbeskrivelse
Forskningen tar for seg tre viktige temaer som for tiden enten helt eller stort sett mangler i den eksisterende litteraturen om crowdfunding i kultursektoren. Disse temaene er fokusert på prosesser før og etter crowdfunding-praksis:
- faktorene som påvirker kunstnernes bruk av crowdfunding som en kanal for innsamling av deres kulturelle produksjon (pre-kampanje);
- de kort- og langsiktige virkningene av vellykket crowdfunding-opplevelse på artisters langsiktige økonomi, omdømme og estetiske praksiser (etter kampanjen); og
- implikasjonene av publikumsfinansiering av kunstnere, for tradisjonelle finansieringsmekanismer, og for kunstneres estetiske praksis generelt.
I tett samarbeid med crowdfunding-plattformer, kunstnere og andre interessenter vil forskerteamet følge en blandet metode og gjennomføre flere kvalitative og kvantitative studier som litteraturgjennomgang, undersøkelser og intervjuer.