English version of this page

Crowdfunding in the Culture Sector: Adoption, Effects and Implications (CROWDCUL)

Samarbeidsprosjekt

CROWDCUL er et internasjonalt forskningsprosjekt om crowdfunding i kultursektoren. Prosjektet ledes av Høgskulen på Vestlandet. Det fokuserer på adopsjon, effekter og implikasjoner av denne innovative finansieringsstrategien i sammenheng med kulturell praksis. 

Formål

Studien er den første som forklarer crowdfunding bruk og dens implikasjoner for interessenter i den kulturelle og kreative sektoren i Norge og forventes også å gi nyttige praktiske innspill til kunstnere, kunstnerforeninger, crowdfunding-plattformer, offentlige myndigheter og offentlige og private etater som gir støtte ordninger for kunstnere.

Prosjektbeskrivelse

Forskningen tar for seg tre viktige temaer som for tiden enten helt eller stort sett mangler i den eksisterende litteraturen om crowdfunding i kultursektoren. Disse temaene er fokusert på prosesser før og etter crowdfunding-praksis:

  1. faktorene som påvirker kunstnernes bruk av crowdfunding som en kanal for innsamling av deres kulturelle produksjon (pre-kampanje);
  2. de kort- og langsiktige virkningene av vellykket crowdfunding-opplevelse på artisters langsiktige økonomi, omdømme og estetiske praksiser (etter kampanjen); og
  3. implikasjonene av publikumsfinansiering av kunstnere, for tradisjonelle finansieringsmekanismer, og for kunstneres estetiske praksis generelt.

I tett samarbeid med crowdfunding-plattformer, kunstnere og andre interessenter vil forskerteamet følge en blandet metode og gjennomføre flere kvalitative og kvantitative studier som litteraturgjennomgang, undersøkelser og intervjuer. 

Emneord: Økonomi og juss
Publisert 5. apr. 2024 09:47 - Sist endret 11. juni 2024 14:01