Simulering (VR) som opplæring og undervisningsmetode av tjenesteytere i tjenester for personer med utviklingshemming

Samarbeidsprosjekt

Formål

I dette prosjektet skal man utvikle og utprøve bruk av simulering (VR) i tjenestene til utviklingshemmede innen temaet kosthold og selvbestemmelse, makt og tvang. Formålet er å øke kompetansen om tematikken hos ansatte i tjenestene og oppnå et mer helsefremmende kosthold for utviklingshemmede som mottar kommunale tjenester. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Arendal kommune og Universitetet i Agder (UiA). Prosjektet er finansiert gjennom tilskudd fra Helsedirektoratet. 

Prosjektbeskrivelse

Målgruppen for kompetansehevende tiltak er ansatte i tjenestene samt personer med utviklingshemming som mottar kommunale tjenester. For å utvikle VR-scenarier skal man involvere både ansatte i tjenestene, pårørende og personer med utviklingshemming som mottar kommunale tjenester. Rekruttering av deltakere til prosjektet gjøres av forskere UiA i samarbeid med Arendal kommune.

Delmålsettinger i prosjektet

  1. Undersøke hvorvidt og hvordan VR kan brukes i læringsaktiviteter hva gjelder kosthold og selvbestemmelse, tvang og makt i tjenester til personer med utviklingshemming 
  2. Designe og utvikle VR-scenarier sammen med personer med utviklingshemming, pårørende og ansatte i tjenestene
  3. Teste og evaluere effekten av simuleringscaser (VR scenarier)

Samarbeidspartnere

Prosjektgruppe

Senter for e-helse

Deltakere

Vis flere deltakere

Publisert 14. juni 2024 08:44 - Sist endret 14. juni 2024 08:47