Resirkulerer batterier

På Universitet i Agder arbeider Martin Choux sammen med Ilya Tyapin for å finne ut hvordan man ved bruk av roboter kan redusere risikoen ved demontering av batterier og hvordan man kan få resirkulert mest mulig av bestanddelene.

Foto av folk og roboter
Martin, Ilya og de tre robotene.

Levetiden for et bilbatteri er 8-15 år. Det vil derfor bli en stor økning i årene fra 2011 i bilbatterier som må tas imot, og finne ut om batteriet kan fikses, gjenbrukes eller resirkuleres.

Robot klar for å scanne batteriet ved bruk av digitalt kamera som lager en punktsky.

EU reglene fra 2006 er derfor utdatert og nye forventes i løpet av 2020.Når et batteri kommer inn for resirkulering, utfører man først en diagnostisering av batteriet for å avdekke eventuelle skader, og finne ut hvis batteriet kan fikses, gjenbrukes eller må resirkuleres. Deretter lades batteriet ut for å redusere farer under demontering. En av farene er kortslutning.

Deretter finnes det to vanlige metoder for å demontere; pyrometallurgi (i en ovn) og hydrometallurgi.

Det er i dag store utfordringer med å demontere et bilbatteri fra en elbil, da det er stor variasjon på et batteri fra en Nissan Leaf og en Tesla. I tillegg kan det være endringer på samme bilmodellen i løpet av et år. Derfor vil det være for stor oppgave å spore demonteringsprosessen tilbake til hvordan batteriet ble satt sammen. Derfor må demonteringsprosessen være så fleksibel at man får det til for alle ulike batterityper og Martin ønsker at roboten skal kunne finne ut hvordan batteriet skal demonteres basert på at man skanner batteriet. En annen fare er at man kan få frigjort gasser. Universitet i Agder vil være først med å demontere batteriene i en demonteringsboks ved bruk av roboter som befinner seg i et rom der man har kontroll på omgivelsene som stabil temperatur og luftfuktighet. I demonteringsboksen finnes også en nødboks der man kan plassere et batteri om noen skulle skje.

En annen fordel med å bruke roboter er at man kan kople dem til datamaskiner med maskinlæring/AI (artificial intelligence), dvs at når roboten har scannet batteriet og funnet ut hvordan dette skal demonteres, husker maskinen hvordan evt utfordringer skal løses.

De tre aspektene hvor mekanisk demontering skal tas i bruk: Reparasjon – Gjenbruk – Resirkulering

Et batteri fra en hybrid-bil klar for å bli demontert.

Om forskerne

Martin tok sine to master-grader i Paris i Frankrike og Brisbane i Australia, før han tok doktorgraden i København i Danmark. Martin kom til Universitet i Agder i 2007 som stipendiat og i 2012 ble han fast ansatt.

Ilya tok sin masterutdanning i St. Petersburg i Russland og tok doktorgrad i Brisbane i Australia. Han kom til UiA i 2011 i en postdoktor-stilling og ble fast ansatt i 2014.