Nye teknologier innen undervisning og læring i matematikk
Nye teknologier som e-Learning 2.0 og programvare for sosialt nettverk for samarbeidslæring, Internett-ressurser for undervisning og læring, mobil læring, visualiseringsverktøy, programmeringsspråk og algoritmisk tenkning, kunstig intelligens-baserte veiledningsverktøy, webbaserte assesment-systemer og øyesporing teknologier endrer måten matematikk undervises på fra grunnskole til universitetsnivå og på tvers av ulike disipliner.
En rekke læringsteorier og teoretiske rammeverk som aktivitetsteori, diskursteori, dokumentasjons- og instrumentell tilnærming, teori om didaktiske situasjoner, distribuert kognisjon og aktør-nettverksteori kan brukes til å vurdere fordelene ved disse teknologiene for læring og undervisning i matematikk i autentiske pedagogiske omgivelser.
Hovedmålet er å engasjere lærere og studenter til å bruke disse nye teknologiene, samtidig som de oppmuntres til utforskning av de nye mulighetene disse gir i undervisning og læring av matematikk.