- Digital vurdering
- Evaluering av programmer og prosjekter
- Studentvurdering i høyere utdanning
- Undervisningskommunikasjon, skolekultur og lokalmiljø for skoleutvikling
- Vurdering i grunnopplæring
- Vurderings relasjon til evaluering og virksomhetsutvikling på systemnivå
- Vurdering for læring
- Vurderingskultur
Prosjekter
Doktorgradsprosjekter/Dosentprosjekter:
- "Yrkesfaglærerens arbeid tilknyttet faget yrkesfaglig fordypning" Monika Øgård
- “Rektor som leder og administrator i lokal kontekst og kultur” Jon Terje Hegghaug
- "Hvordan kan en lokal modell for arbeidslivfaget bidra til elevers motivasjon, mestringstro og gjennomføring av grunnskolen med grunnskolepoeng?" May Helen Uppstad Austad
- "(Digital) undervisning og (digital) vurdering i yrkesfag lærerutdanning (PPU-Y) Frank Egeland
- «Nye vurderingsformer i lærerutdanningen» Erik Yves Adalberon (avsluttet høst 2021)
- "Det europeiske kvalifikasjonsrammeverkets konsekvenser for høyre utdanning" Christine Watne Kristiansen (avsluttet i desember 2020)
Forskningsprosjekter:
Studentenes muligheter til å praktisere selvregulering Kari-Anne Helleberg-Kverneggen
Koronasituasjonen og (selvregulært) digital læring (Undervisningsbasert forskning) Frank Egeland
Edubots for teachers' assessment: challenges, risks and opportunities Stefanie A. Hillen
Evaluering av tiltak for demokratisk dannelse (Evalueringsprosjekt) Alternative forms of Civil education (Evaluation project of 14 measures in adult education) Rainer Christ & Stefanie Hillen
Vocational teachers adaptions of instruction in times of changes and challenges Kari-Anne Helleberg Kverneggen, Franke Egeland. Stefanie A. Hillen
Selvregulert læring og egenvurdering (Undervisingsbasert forskning i PPU-Y) Frank Egeland, Jon Terje Hegghaug, Monika Øgård, Kari-Anne Helleberg Kverneggen og Stefanie Andrea Hillen
School-In - et innovasjonsforskningsprosjekt som utforsker sammenhengen mellom undervisningskommunikasjon, skolekultur og lokalmiljø. Jorunn Midtsundstad, Stefanie Hillen, Grethe Ingebrigtsvold Sæbø, Kirsten Horrigmo (avslutted 31.12.2020)
SOL, Student Ownership of Learning- Skoleutvikling-brettspill og analysetool av resultater. Desire Baartman
DaVinciVideo, Research and Development project. Development and production of classroom-based videos on IBL for teacher training and the development of Design Principles for such videos. Desire Baartman
Assessment Culture Prosjekt, Inger Marie Dalehefte og Stefanie Andrea Hillen
Læring på tvers av grenser I yrkesfaglig fordypning (YFF), Kari-Anne Helleberg Kverneggen
Utdanning til valg. Dahlske UDV. Prosjekt I regi av Senter for yrkesliv og opplæring I arbeidslivet. Kari-Anne Helleberg Kverneggen og Monika Øgård
International Bokprosjekt: Assessment as a pedagogical tool, Stefanie Andrea Hillen (bokpublikasjon 31.12.2021)
Assessment for Learning (ASFORL) - a comparative pre-project which is focusing on culture of assessment in Norway and US in Higher Ed (NFR). Stefanie Hillen, Inger Marie Dalehefte, Gil Gilberts
Analysis of forms of assessment at University of Agder. Stefanie A. Hillen, Inger Marie Dalehefte. Publisert i UiA -beta 21. Oktober 2019 (Assessment and feedback using digital tools at UiA – UiA Beta )
Relevante PhD - studieprogrammer
Forskningssamarbeid
University of Nebraska at Omaha (UNO): Culture of Assessment
Department of Education (Connie Schaffer) & Department of ITS (Peter Wolcott)
Goethe Universität Frankfurt am Main: Boundary Learning in vocational education and training
Department of Vocational Education (Eveline Wuttke)
University of Rostock, Educational System and practice for VET
Department of Vocational Education (Franz Kaiser)