Med bøker som Ole Aleksander Filibom-bom-bom og Mormor og de åtte ungene fornyet Anne-Cath. Vestly norsk barnelitteratur. Men er hun fremdeles aktuell?
Skole og barnehage
Norske ungdomsskoleelever spiser sjeldnere frokost, og gjør det samtidig dårligere i matematikk og naturfag. Forskere fra UiA har påvist sammenhengen, og etterlyser å få på plass tiltak.
Lærere må bli mer bevisst på hvorfor de tar i bruk teknologi i klasserommet, sier universitetslektor Marianne Engen Matre.
Nye grep har bidratt til en bedre utdanning og en mer relevant praksisperiode for lærerstudentene ved UiA.
Vêrmeldinga vart tidlegare fortalt med ord, men i dag vert ho formidla med tabellar og symbol. UiA-forskar meiner det kan tyde på at folk kan meir matematikk enn dei trur.
Mange vaksne som får opplæring i norsk har lita erfaring med romansjangeren, men meir erfaring med munnlege tekstar. Det bør speglast i læreplanen, meiner forskar.
En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker.
– Funnene er oppsiktsvekkende. Jeg forstår godt hvorfor flere forlater yrket, sier professor Morten Øgård.
Forskere drøfter meningstapet for lærerne i ny bok om den skandinaviske skolehverdagen.
En lesehund i skolen gir en rekke positive effekter for elevene. Andreas Reier Jensen og Ilmi Willbergh forsker på hvorfor det virker så godt.
– Lærarane bryr seg om elevane sine, men å la vere å snakke om krenkingar og overgrep blir ein misforstått måte å vise omsorg på, seier forskar Beate Goldschmidt-Gjerløw.
Nye rektorstillingar får i snitt éin søknad. Samtidig er gjennomtrekken stor. No skal forskarar frå Universitetet i Agder finna ut kvifor – og hjelpa å løysa problemet.
Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund.
Samhaldet styrka seg da elevane fekk gratis måltid på skulen.
Hvorfor har de samme tiltakene så ulik effekt på forskjellige skoler? Svaret har mye å gjøre med lokalmiljøet og lærernes egne forventninger.
Linda Gurvin Opheim har forska på korleis læraren bruker oppgåveløysing for å lære elevane matematikk.