Med bøker som Ole Aleksander Filibom-bom-bom og Mormor og de åtte ungene fornyet Anne-Cath. Vestly norsk barnelitteratur. Men er hun fremdeles aktuell?
Skole og barnehage
Lærere må bli mer bevisst på hvorfor de tar i bruk teknologi i klasserommet, sier universitetslektor Marianne Engen Matre.
Nye grep har bidratt til en bedre utdanning og en mer relevant praksisperiode for lærerstudentene ved UiA.
Mange vaksne som får opplæring i norsk har lita erfaring med romansjangeren, men meir erfaring med munnlege tekstar. Det bør speglast i læreplanen, meiner forskar.
Forskere drøfter meningstapet for lærerne i ny bok om den skandinaviske skolehverdagen.
En lesehund i skolen gir en rekke positive effekter for elevene. Andreas Reier Jensen og Ilmi Willbergh forsker på hvorfor det virker så godt.
Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund.
Hvorfor har de samme tiltakene så ulik effekt på forskjellige skoler? Svaret har mye å gjøre med lokalmiljøet og lærernes egne forventninger.