English version of this page

Fortsatt klare kjønnsforskjeller knyttet til kryptovaluta

Selv etter 15 år er det ikke mer likestilling på kryptoområdet enn på andre finansielle områder. Forskerne viser til generelle psykologiske ulikheter mellom menn og kvinner.

Illustrasjonsbilde, kvinne holder fram en gullmynt med logoen til kryptovalutaen Bitcoin

FORSKJELL: Kvinner er mindre positive til å investere i kryptovaluta enn menn. (Ill.foto: Colourbox)

Av Jan Arve Olsen
Publisert 2. jan. 2024 - Sist endret 25. apr. 2024

Da Bitcoin ble utgitt som den første kryptovalutaen i 2009, ble den hyllet som en ny, global valuta som også inkluderte like kjønnsmessige muligheter for investering og bruk.

Etter 15 år er det imidlertid klart at slik har det ikke gått. I Norge, der likestilling mellom kjønnene generelt sett er høy, er investeringsviljen i krypto hos menn fortsatt over dobbelt så høy som hos kvinner.

Det viser forbruksforskning utført ved Universitet i Agder (UiA).

Øker forståelsen for investeringer i kryptovaluta

I en studie som nylig er publisert i det amerikanske tidsskriftet Psycology & Marketing, undersøker forskerne hvordan befolkningen over 18 år i Norge stiller seg til det å investere i kryptovaluta, målt opp mot kjønn, objektiv finansiell kunnskap, og personlighetstrekk.

En hovedhensikt med arbeidet har vært å øke forståelsen av de betydelige forskjellene en finner når en spør hvem som kan tenkte seg å investere i krypto.

– Tallene viser at mindre enn 1 av 10 norske forbrukere er villige til å investere i digital valuta. Av disse er over dobbelt så mange menn som kvinner – 12,5 prosent mot 5,64 prosent.

Nærbilde av Ellen Katrine Nyhus

Det sier professor Ellen Katrine Nyhus (bildet) ved Handelshøyskolen ved UiA, som sammen med postdoktor Michał Krzysztof Król, professor Anders Emil Tobias Otterbring, og Darius-Aurel Frank fra Århus Universitet, står bak den nye undersøkelsen.

– Vi har vært interessert i hvorfor det er slik i Norge – og hvordan det kan forklares, sier Nyhus.

Psykologiske mekanismer påvirker beslutninger

I arbeidet har forskerne vært opptatt av ulike psykologiske mekanismer som kan styrke eller svekke en antakelse om hvor villig en person er til å investere i kryptovaluta.

Sentralt har sammenstillingen av ulike karakter- og personlighetstrekk stått: På den ene siden økonomisk selvtillit og økonomisk overmot. Og på den andre emosjonell stabilitet, utadvendthet, hvor nysgjerrig en er på nye ting og opplevelser, hvor omgjengelig og imøtekommende en er, og hvor planmessig, ryddig og ordentlig en er.

Tydelige forskjeller mellom menn og kvinner

– Det første som slo oss da vi gikk gjennom dataene, var to tydelige forskjeller mellom kjønnene når det gjelder økonomisk mestring og økonomisk overmot, forteller Nyhus.

Mennene skåret høyest for økonomisk mestringstro, altså troen på egne evner til å ta finansielle valg. Mens kvinnene i større grad viste finansielt overmot, ved at de trodde mer på sine finansielle kunnskaper enn svarene på kunnskapsspørsmålene i undersøkelsen tydet på.

– Det andre var at vi også fant klare kjønnsmessige forskjeller knyttet til fire av de fem personlighetstrekkene vi så på, sier Nyhus.

Menn er mindre sosiale, mindre omgjengelige, og mindre planmessige enn kvinner – men skårer høyere for emosjonell stabilitet.

Motsatt er kvinnene mer sosiale, mer omgjengelige og mer planmessige enn menn – men skårer lavere på emosjonell stabilitet. Dette samsvarer også med annen forskning på personlighetsområdet.

Noen personlighetstrekk veier mer enn andre

Sammenstilt med spørsmålet om deltakernes villighet til å investere i kryptovaluta, viser funnene at en person som skårer høyt på økonomisk overmot – altså kvinner –  er mer tilbøyelige til å investere i kryptovaluta enn andre.

Men samtidig viser de også at de som skårer høyest på økonomisk mestringstro og samtidig lavest på personlighetstrekk som omgjengelighet og planmessighet – menn –  er mer positive til å investere i kryptovaluta enn andre.

Ingen endring i kjønnsmønstre

Fra et kjønnsperspektiv antyder dermed forskningen at krypto ikke har klart å påvirke eller endre tradisjonelle kjønnsmønstre og stereotypier i den finansielle investeringsindustrien.

– Våre funn antyder også at kvinner kan trenge ytterligere overtalelse eller opplæring om fordelene og risikoene ved krypto, før de vurderer å investere i denne type valuta, sier Nyhus, som også peker på at dette er tiltaksområder som selskaper og markedsførere i kryptoindustrien bør vurdere når de gjennomfører fremtidig markedsføringstiltak.

– Det kan også være viktig kunnskap for de som skal regulere finansmarkedene og beskytte sårbare forbrukere, sier hun.