English version of this page

Musikk, Dans, Drama - tverrkunstneriske praksiser og utdanningsdiskurser (MDD-Forsk)

En danser står foran en prosjektor som prosjekterer et sirkel-mønster i sort-hvit

Hensikten med gruppen er å etablere utdanningsprogrammet musikk, dans, drama (MDD) som et eget forskningsområde i en skole- og utdanningspolitisk kontekst. Vi er et bredt orientert forskningsnettverk som fordyper oss i tverrkunstneriske og kunstfagspesifikke undervisningspraksiser og forskningsprosjekter knyttet til MDD, samt spørsmål relatert til utdanningspolitiske og institusjonelle diskurser.

Forskningsgruppen involverer prosjekter som:

  • Undersøker kunstfagenes plass i videregående skole, herunder hvilke kunstsyn og kunstforståelser som operasjonaliseres ved MDD
  • Forsker på og initierer kunstfagdidaktiske og kunstpedagogiske prosjekter i MDD som involverer elever, lærere og andre fagpersoner ved universitet og videregående skole
  • Forsker på hvordan begreper som dybdelæring, tverrkunstnerisk praksis og performative tilnærminger til læring kan revitalisere kunstpedagogikk og kunstfagdidaktikk i fremtidens skole
  • Utforsker utdanningspolitiske diskurser og implementeringen av lærerplaner for MDD på videregående skole
  • Forsker på hvordan MDD-fagene kan fremme allmenn studiekompetanse, fordypning og dybdelæring
  • Ønsker å bygge bro mellom forskning på, med og gjennom kunstfaglig og kunstpedagogisk undervisningspraksis i MDD


Til forskningsgruppen rekrutteres forskere, lærere og kunstnere som interesserer seg for kunstfaglig forskning, tverrinstitusjonelt og tverrfaglig samarbeid, utdanningspolitiske møter, samt spenninger og kvaliteter i kunstfagrelatert utdanning ved MDD. I arbeidet med forskningsgruppen ønsker vi å ivareta ulike forskningstilnærminger, fra tradisjonell akademisk forskning, til praksisbasert og mer performativ forskning.

Relevant Ph.d. program

Ph.d.-program i kunstfag, Spesialisering i Kunst i kontekst

Deltakere

  • Kristian Nødtvedt Knudsen (Leder)
  • Marianne Nødtvedt Knudsen
  • Anne Haugland Balsnes
  • Eirik Sørbø
  • Espen Grundetjern
  • Remi André Slotterøy
  • Ida Fugli
  • SANS - Senter for dansepraksis
  • Morten Stene, Stipendiat i musikk (NTNU/HiV)
  • Victoria Husby, Stipendiat i dansedidaktikk (NTNU)
  • Mari Flønes, stipendiat i sans (UiS
  • Rikke A. Sundberg, stipendiat i utdanningsvitenskap (USN)
  • Gaute Storsve, Ph.D.-stipendiat, The Center of Educational Research in Music (CERM), Norges Musikkhøgskole
  • Vidar Sæther, Avd. leder Kunstfag (Ålesund VGS)
  • Kenneth Sørum Bekkemoen (Ringerike VGS)
  • Anne-Lise Aase Aamli (Sandefjord VGS)
  • Audhild Krogedal Wessman (Vågsbygd VGS)
  • Kjetil Sørborg (Vågsbygd VGS)
  • Anette Sture Iversen (Edvard Munch VGS)
  • Anne Bjørkvik (Dahlske VGS)
  • Fredrik Johansen Bjørk (Cissi Klein VGS)
  • Bjørn Terje Bandlien (NTNU, Institutt for lærerutdanning)
  • Rose Martin, Professor in arts education with a focus on Dance & Dekan for Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (NORD universitet)
  • Elizabeth Anne Oltedal, Førstelektor i Musikk og instituttleder i Musikk, Avdeling for kulturfag v/ Høgskulen i Volda
  • Elisabeth Dalen (Firda VGS)
  • Anne Lise Sydnes (Skien VGS)
Emneord: Kunstfag, Lærerutdanning og pedagogikk
Publisert 18. mars 2024 13:32 - Sist endret 28. mai 2024 12:49