Hensikten med gruppen er å etablere utdanningsprogrammet musikk, dans, drama (MDD) som et eget forskningsområde i en skole- og utdanningspolitisk kontekst. Vi er et bredt orientert forskningsnettverk som fordyper oss i tverrkunstneriske og kunstfagspesifikke undervisningspraksiser og forskningsprosjekter knyttet til MDD, samt spørsmål relatert til utdanningspolitiske og institusjonelle diskurser.
Forskningsgruppen involverer prosjekter som:
- Undersøker kunstfagenes plass i videregående skole, herunder hvilke kunstsyn og kunstforståelser som operasjonaliseres ved MDD
- Forsker på og initierer kunstfagdidaktiske og kunstpedagogiske prosjekter i MDD som involverer elever, lærere og andre fagpersoner ved universitet og videregående skole
- Forsker på hvordan begreper som dybdelæring, tverrkunstnerisk praksis og performative tilnærminger til læring kan revitalisere kunstpedagogikk og kunstfagdidaktikk i fremtidens skole
- Utforsker utdanningspolitiske diskurser og implementeringen av lærerplaner for MDD på videregående skole
- Forsker på hvordan MDD-fagene kan fremme allmenn studiekompetanse, fordypning og dybdelæring
- Ønsker å bygge bro mellom forskning på, med og gjennom kunstfaglig og kunstpedagogisk undervisningspraksis i MDD
Til forskningsgruppen rekrutteres forskere, lærere og kunstnere som interesserer seg for kunstfaglig forskning, tverrinstitusjonelt og tverrfaglig samarbeid, utdanningspolitiske møter, samt spenninger og kvaliteter i kunstfagrelatert utdanning ved MDD. I arbeidet med forskningsgruppen ønsker vi å ivareta ulike forskningstilnærminger, fra tradisjonell akademisk forskning, til praksisbasert og mer performativ forskning.