Styrings- og koordineringsprosesser i atomsikkerhetssektoren

Kjerstin Lianes Kjøndal fra Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Governance processes in the nuclear safety sector. How organizational history and organizational structures matter» torsdag 31. mars 2022. (Foto: Privat)

Avhandlingen understreker derfor den sentrale rollen andre aktører har i utviklingen av forskrifter, standarder og lovverk relatert til atomsikkerhet, aktører som offentlige organisasjoner plassert under det politiske nivået nasjonalt, samt offentlige og private organisasjoner på det globale nivået.

Kjerstin Lianes Kjøndal

Ph.d.-kandidat

Disputasen foregår på campus. Se nederst på siden for hvordan publikum kan overvære disputasen digitalt.

Kjerstin Lianes Kjøndal fra Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Governance processes in the nuclear safety sector. How organizational history and organizational structures matter» torsdag 31. mars 2022.

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA, med spesialisering i offentlig administrasjon.

Slik oppsummerer Kjerstin Lianes Kjøndal selv avhandlingen:

Styrings- og koordineringsprosesser i atomsikkerhetssektoren

Verden står i økende grad overfor komplekse, grenseoverskridende utfordringer.

Utfordringer

Slike utfordringer er vanskelige å løse, de har ofte langvarige konsekvenser og de blir sjelden adressert av én enkeltstående aktør.

I stedet krever slike utfordringer som regel samarbeid mellom ulike aktører på ulike nivåer. Avhandlingen studerer styrings- og koordineringsprosesser innen atomsikkerhetssektoren, og studerer dermed prosesser innen en sektor som nettopp adresserer komplekse, grenseoverskridende utfordringer.

Organisasjonene

Avhandlingen baserer seg på teoretiske perspektiver som understreker viktigheten av organisasjoners historikk og strukturer, og avhandlingens funn indikerer at disse faktorene er sentrale for å forstå styrings- og koordineringsprosesser i atomsikkerhetssektoren.

Videre belyser avhandlingen transnasjonale dynamikker i denne sektoren, og dette antyder at aktiviteter i atomsikkerhetssektoren er mer enn summen av avtaler mellom stater.

Disputasfakta

Prøveforelesning og disputas finner sted i Auditorum B1 001, Campus Kristiansand og digitalt i konferanseprogrammet Zoom (lenke under).

Disputasen blir ledet av visedekan Hanne Haaland, Fakultet for samfunnsvitenskap, Universitetet i Agder.

Prøveforelesning torsdag 31. mars kl 10:15

Disputas torsdag 31. mars kl 12:15

Oppgitt emne for prøveforelesning«Discuss, based on governance theory, how and to what extent the national, the Nordic and the global level are interconnected and interrelated within the field of nuclear safety»

Tittel på avhandling«Governance processes in the nuclear safety sector. How organizational history and organizational structures matter»

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Avhandlingen er tilgjengelig her:

Kandidaten: Kjerstin Lianes Kjøndal (1982, Oslo) Bachelorgrad UiO (2012), mastergrad ved UiA (2014). Tittel på masteroppgave: "Internasjonale organisasjoner og byråkratiets uavhengighet. Observasjoner fra det Internasjonale atomenergibyrået." Arbeider nå som universitetslektor ved Institutt for statsvitenskap og ledelse, Universitetet i Agder.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Martin Marcussen, Københavns Universitet, Danmark

Annenopponent: Professor emeritus Per Lægreid, Universitetet i Bergen.

Bedømmelseskomitéen er ledet av førsteamanuensis Anne Elizabeth Stie, ISL, Universitetet i Agder

Veileder i doktorgradsarbeidet var professor Jarle Trondal, ISL, Universitetet i Agder

Slik gjør du som publikum:

Disputasen er åpen for alle, men for å følge prøveforelesning og disputas digitalt må du melde deg som publikummer.

Vi ber publikum om å ankomme digitalt tidligst ti minutter før oppgitt tid - det vil si til prøveforelesningen 10:05 og disputasen tidligst 12:05. Etter disse klokkeslettene kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. Videre ber vi om at publikum slår av mikrofon og kamera, og har dette avslått under hele arrangementet. Det gjør du nederst til venstre i bildet når du er i Zoom. Vi anbefaler å velge «Speaker view». Dette velger du oppe til høyre i bildet når du er i Zoom.

Opponent ex auditorio:

Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrister. Det er en forutsetning at opponenten har lest avhandlingen. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om ex auditorio kan sendes til disputasleder Hanne Haaland på e-post hanne.haaland@uia.no