Strategier for internasjonalisering i vekstbedrifter

Vanessa Pilla Galetti Bretasfra Handelshøyskolen ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «International Franchising Governance Modes: An Emerging Market Perspective» tirsdag 11. mai 2021. (Foto: Privat)

The main findings suggest that emerging markets multinationals follow a particular path of internationalization that can be partly explained by predictions of existing theories.

Vanessa Pilla Galetti Bretas

Ph.d.-kandidat

Disputasen foregår digitalt på grunn av korona covid-19-situasjonen. Se nederst på siden for hvordan publikum kan overvære disputasen.

Vanessa Pilla Galetti Bretas fra Handelshøyskolen ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «International Franchising Governance Modes: An Emerging Market Perspective» tirsdag 11. mai 2021

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet ved Handelshøyskolen ved UiA, og er cotutelle-kandidat fra UiA og Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) i Sao Paulo, Brasil. Doktorgradsarbeidet er finansiert av Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Brazil.

Slik oppsummerer Vanessa Bretas avhandlingen:

How emerging market firms go abroad? Internationalization strategies

This dissertation focuses on the internationalization decisions of emerging market companies.

Four studies were developed to understand which aspects influence the Brazilian franchisors' international expansion choices.

Emerging market specificities

There is an ongoing debate whether emerging market firms follow the same international expansion strategies as developed country firms or possess unique characteristics.

Both host country conditions and the specificities in the home country of emerging market firms might affect their internationalization choices.

Relevant factors

Like the advanced economy firms, Brazilian franchisors' decisions are influenced by traditional factors, as the host market uncertainty and the company's financial capacity.

In contrast, due to home context-specific aspects, Brazilian franchisors develop different capabilities that allow them to deal better with weak contractual protections, having more tolerance in assessing the trade-offs among market potential, investment, and risks.

Stakeholders role

Additional to context and financial-related factors, the stakeholders also play a role in understanding the internationalization strategies of emerging market firms. Being part of business groups and the support of government agencies influence their decisions.

Disputasfakta:

Prøveforelesning og disputas finner sted digitalt i konferanseprogrammet Zoom (lenke under).

Disputasen blir ledet av dekan Kristin Wallevik, Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder.

Prøveforelesning kl 13:00

Disputas kl 14:00

Oppgitt emne for prøveforelesning« Which factors can explain the differences and similarities between emerging market firms’ use of franchising versus that of developed market firms? »

Tittel på avhandling«International Franchising Governance Modes: An Emerging Market Perspective»

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Avhandlingen er tilgjengelig her:

(Avhandlingen mangler en artikkel - Paper IV - som ikke er publisert ennå. Full avhandling kan fås ved henvendelse til Handelshøyskolen ved UiA.)

KandidatenVanessa Pilla Galetti Bretas (1988, Brasil) Bachelorgrad i International Relations - Catholic University of São Paulo - PUC-SP, Mastergrad i Business Administration fra Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), Sao Paolo, Brasil. Hun har også arbeidet med anvendt forskning ved flere sektorforbund, blant annet the American Chamber of Commerce for Brazil and the Brazilian Franchising Association.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Mario Henrique Ogasavara, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), Brasil

Annenopponent: Professor Desislava Dikova, Institute for International Business, WU (Vienna University of Economics and Business), Østerrike

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Trond Randøy, Institutt for strategi og ledelse, Universitetet i Agder

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Ilan Alon, UiA og  professor Thelma Valéria Rocha (se også biografi på ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), Brasil

Slik gjør du som publikum:

Disputasen er åpen for alle, men for å følge prøveforelesning og disputas må du melde deg som publikummer.

Vi ber publikum om å ankomme digitalt tidligst ti minutter før oppgitt tid - det vil si til prøveforelesningen 08:50 og disputasen tidligst 09:50. Etter disse klokkeslettene kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. Videre ber vi om at publikum slår av mikrofon og kamera, og har dette avslått under hele arrangementet. Det gjør du nederst til venstre i bildet når du er i Zoom. Vi anbefaler å velge «Speaker view». Dette velger du oppe til høyre i bildet når du er i Zoom.

Opponent ex auditorio:

Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrister. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om ex auditorio kan sendes til disputasleder Kristin Wallevik på e-post kristin.wallevik@uia.no