Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Omstemming. En verktøykasse for komponering. Basert på hardingfele-musikk fra

Annbjørg Lien of the Faculty of Fine Arts at the University of Agder has submitted her thesis entitled «Retune. A toolbox for composing. Based on Hardanger fiddle music from Setesdal”, and will defend the thesis for the PhD-degree Tuesday 22 September 2020. (Photo: Stian Herdal)

Gjennom musikkanalyse og undersøkelse av komposisjonsprosesser avdekker studiet taus kunnskap om den primært muntlig overleverte hardingfelepraksisen.

Annbjørg Lien

Ph.d.-kandidat

Disputasen foregår digitalt på internett på grunn av Corona covid-19-situasjonen. Se nederst på siden for hvordan publikum kan overvære disputasen.

Annbjørg Lien disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Retune. A toolbox for composing. Based on Hardanger fiddle music from Setesdal” tirsdag 22. september 2020.

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for kunstfag, med spesialisering i rytmisk musikk.

Slik oppsummerer Annbjørg Lien selv avhandlingen:

Omstemming. En verktøykasse for komponering. Basert på hardingfele-musikk fra Setesdal

Signatur-karakteristikker i musikk kan informere sansene våre om sjanger, repertoar eller stilens egne prosesser, og samtidig fungere som verktøy for nye komposisjoner.

Dette kombinerte vitenskapelige og artistiske studiet i utøvende rytmisk musikk utforsker hvordan karakteristikker i hardingfelemusikken kan brukes som kompositoriske verktøy. Forskningen er basert på tradisjon fra Setesdal.

Fot-tramp og fingerteknikk

Rytmiske verktøy som fot-tramp og bueføring blir analysert.

På jakt etter verktøy som omhandler melodisk struktur, ser studiet på fingring, som tidligere er lite forsket på. Et slikt fingerperspektiv er spesielt relevant, ettersom mange hardingfelespillere leser fingre istedenfor en transkripsjon når de lærer seg denne musikken.

Forskningen aktiverer videre folkemusikkbegrepet tak, som forståes som en melodisk enhet bestående av fingertekniske identiteter. Ved å utforske transformasjonen av et tak, innrammer studiet variasjon som en prinsipiell kreativ prosess, og bidrar også med nye perspektiver på hvordan dele opp en hardingfeleslått.

Gir lyd til taus kunnskap

Gjennom musikkanalyse og undersøkelse av komposisjonsprosesser avdekker studiet taus kunnskap om den primært muntlig overleverte hardingfelepraksisen.

Bruken av hardingfeleegenskaper for å komponere, bidrar til nye melodier som har en tendens til å avvike fra mitt tidligere komponerte materiale - både når det gjelder rytme og melodisk struktur.

Avhandlingen og en CD med nye komposisjoner dokumenterer resultater og muligheter.

Disputasfakta:

Kandidaten: Annbjørg Lien (1971, Ålesund) har som hardingfelespiller fremmet norsk folkemusikk nasjonalt og internasjonalt i 35 år. Hun har solid bakgrunn i det tradisjonelle uttrykket gjennom private studier hos ulike mestere - som Hauk Buen fra Telemark. Annbjørg har også klassisk fiolinutdannelse og har fremført verk skrevet for hardingfele og symfoniorkester. Hun er sterkt inspirert av å krysse musikalske grenser, og bringer folkemusikken inn i nye musikalske landskap. Se mer om Annbjørg Liens musikalske bakgrunn og utøverskap på hjemmesiden og på Setesdalswiki. Annbjørg Lien har utgitt ni soloalbum med sitt eget band. Som medlem av folkemusikkgruppa Bukkene Bruse var hun OL-musiker i 1994 og opptrådte i avslutningsseremonien på Lillehammer. Hun er med i det internasjonale verdensmusikkbandet String Sisters. I 2017 fikk hun Anders Jahres Kulturpris – en av Norges desidert viktigste æresbelønninger «for fremragende innsats fortrinnsvis for norsk kulturliv».

 

Diskografi - plateutgivelser

1983—Eg er liten eg / I am just little me, unge folkemusikere.

1987—I Seierstakt / Celebration med Aage Sogns Orkester

1988—Kjellstadslåttar / Tunes from Kjellstad - Annbjørg

1989—Annbjørg

1993—Bukkene Bruse - Bukkene Bruse

1994—Felefeber / Fiddlefantasia - Annbjørg

1995—Åre - Bukkene Bruse

1996—Prisme / Prism - Annbjørg

1998—Steinstolen / The Stone Chair - Bukkene Bruse

1999—Baba Yaga - Annbjørg

2001—Den fagraste rosa - Bukkene Bruse

2002—Aliens Alive - Annbjørg

2002—40 – kunstprosjekt Annbjørg Lien/ Bjørn Ole Rasch

2004—Spel - Bukkene Bruse

2007—String Sisters Live, cd og dvd

2008—Waltz with me - Annbjørg

2009—Come Home - Annbjørg Lien / Bjørn Ole Rasch

2010—Alle vegne - Annbjørg Lien / Sondre Bratland

2012—Khoom Loy - Annbjørg

2015—Drifting like a Bird - Annbjørg

 

Prøveforelesning og disputas finner sted digitalt på internett i konferanseprogrammet Zoom (lenke under).

Disputasen blir ledet av dekan Marit Wergeland, Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder

Prøveforelesning kl 09:15

Disputas kl 11:15

Oppgitt emne for prøveforelesning: «Principles for composing new tunes for the hardanger fiddle. The candidate Annbjørg Lien gives a theoretical and an illustrating artistic presentation of a chosen number of new compositions, based on compositional principals from the toolbox presented in her doctoral thesis.”

Tittel på avhandling: Retune. A toolbox for composing. Based on Hardanger fiddle music from Setesdal

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Avhandlingen er tilgjengelig her: https://hdl.handle.net/11250/2676707

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Ove Larsen, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord Universitet

Annenopponent: Irish Traditional Music Lecturer Liz Doherty, PhD, School of Arts & Humanities, Ulster University, Nord-Irland

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Geir Holmsen, Institutt for rytmisk musikk, UiA. Professor Michael Rauhut, Institutt for rytmisk musikk, UiA er koordinator for komiteen med hovedansvar for utarbeidelse av engelskspråklig rapport og innstilling på grunnlag av komité-medlemmenes vurderinger.

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor emeritus Tellef Kvifte, Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (hovedveileder) og professor Tor Dybo, Institutt for rytmisk musikk, Universitetet i Agder (medveileder)

 

Slik gjør du som publikum:

Disputasen er åpen for alle, men for å følge prøveforelesning og disputas må du melde deg som publikummer.

Vi ber publikum om å ankomme digitalt tidligst ti minutter før oppgitt tid - det vil si til prøveforelesningen 09:05 og disputasen tidligst kl 11:05. Etter disse klokkeslettene kan du når som helst forlate og komme inn igjen i møtet. Videre ber vi om at publikum slår av mikrofon og kamera, og har dette avslått under hele arrangementet. Det gjør du nederst til venstre i bildet når du er i Zoom. Vi anbefaler å velge «Speaker view». Dette velger du oppe til høyre i bildet når du er i Zoom.

Opponent ex auditorio:

Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrister. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om ex auditorio kan sendes til disputasleder Marit Wergeland på e-post  marit.wergeland@uia.no