Gjennom musikkanalyse og undersøkelse av komposisjonsprosesser avdekker studiet taus kunnskap om den primært muntlig overleverte hardingfelepraksisen.
Annbjørg Lien
Ph.d.-kandidat
Annbjørg Lien disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Retune. A toolbox for composing. Based on Hardanger fiddle music from Setesdal” tirsdag 22. september 2020.
Hun har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for kunstfag, med spesialisering i rytmisk musikk.
Signatur-karakteristikker i musikk kan informere sansene våre om sjanger, repertoar eller stilens egne prosesser, og samtidig fungere som verktøy for nye komposisjoner.
Dette kombinerte vitenskapelige og artistiske studiet i utøvende rytmisk musikk utforsker hvordan karakteristikker i hardingfelemusikken kan brukes som kompositoriske verktøy. Forskningen er basert på tradisjon fra Setesdal.
Rytmiske verktøy som fot-tramp og bueføring blir analysert.
På jakt etter verktøy som omhandler melodisk struktur, ser studiet på fingring, som tidligere er lite forsket på. Et slikt fingerperspektiv er spesielt relevant, ettersom mange hardingfelespillere leser fingre istedenfor en transkripsjon når de lærer seg denne musikken.
Forskningen aktiverer videre folkemusikkbegrepet tak, som forståes som en melodisk enhet bestående av fingertekniske identiteter. Ved å utforske transformasjonen av et tak, innrammer studiet variasjon som en prinsipiell kreativ prosess, og bidrar også med nye perspektiver på hvordan dele opp en hardingfeleslått.
Gjennom musikkanalyse og undersøkelse av komposisjonsprosesser avdekker studiet taus kunnskap om den primært muntlig overleverte hardingfelepraksisen.
Bruken av hardingfeleegenskaper for å komponere, bidrar til nye melodier som har en tendens til å avvike fra mitt tidligere komponerte materiale - både når det gjelder rytme og melodisk struktur.
Avhandlingen og en CD med nye komposisjoner dokumenterer resultater og muligheter.
Kandidaten: Annbjørg Lien (1971, Ålesund) har som hardingfelespiller fremmet norsk folkemusikk nasjonalt og internasjonalt i 35 år. Hun har solid bakgrunn i det tradisjonelle uttrykket gjennom private studier hos ulike mestere - som Hauk Buen fra Telemark. Annbjørg har også klassisk fiolinutdannelse og har fremført verk skrevet for hardingfele og symfoniorkester. Hun er sterkt inspirert av å krysse musikalske grenser, og bringer folkemusikken inn i nye musikalske landskap. Se mer om Annbjørg Liens musikalske bakgrunn og utøverskap på hjemmesiden og på Setesdalswiki. Annbjørg Lien har utgitt ni soloalbum med sitt eget band. Som medlem av folkemusikkgruppa Bukkene Bruse var hun OL-musiker i 1994 og opptrådte i avslutningsseremonien på Lillehammer. Hun er med i det internasjonale verdensmusikkbandet String Sisters. I 2017 fikk hun Anders Jahres Kulturpris – en av Norges desidert viktigste æresbelønninger «for fremragende innsats fortrinnsvis for norsk kulturliv».
1983—Eg er liten eg / I am just little me, unge folkemusikere.
1987—I Seierstakt / Celebration med Aage Sogns Orkester
1988—Kjellstadslåttar / Tunes from Kjellstad - Annbjørg
1989—Annbjørg
1993—Bukkene Bruse - Bukkene Bruse
1994—Felefeber / Fiddlefantasia - Annbjørg
1995—Åre - Bukkene Bruse
1996—Prisme / Prism - Annbjørg
1998—Steinstolen / The Stone Chair - Bukkene Bruse
1999—Baba Yaga - Annbjørg
2001—Den fagraste rosa - Bukkene Bruse
2002—Aliens Alive - Annbjørg
2002—40 – kunstprosjekt Annbjørg Lien/ Bjørn Ole Rasch
2004—Spel - Bukkene Bruse
2007—String Sisters Live, cd og dvd
2008—Waltz with me - Annbjørg
2009—Come Home - Annbjørg Lien / Bjørn Ole Rasch
2010—Alle vegne - Annbjørg Lien / Sondre Bratland
2012—Khoom Loy - Annbjørg
2015—Drifting like a Bird - Annbjørg
Prøveforelesning og disputas finner sted digitalt på internett i konferanseprogrammet Zoom (lenke under).
Disputasen blir ledet av dekan Marit Wergeland, Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder
Prøveforelesning kl 09:15
Disputas kl 11:15
Oppgitt emne for prøveforelesning: «Principles for composing new tunes for the hardanger fiddle. The candidate Annbjørg Lien gives a theoretical and an illustrating artistic presentation of a chosen number of new compositions, based on compositional principals from the toolbox presented in her doctoral thesis.”
Tittel på avhandling: “Retune. A toolbox for composing. Based on Hardanger fiddle music from Setesdal”
Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.
Førsteopponent: Professor Ove Larsen, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord Universitet
Annenopponent: Irish Traditional Music Lecturer Liz Doherty, PhD, School of Arts & Humanities, Ulster University, Nord-Irland
Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Geir Holmsen, Institutt for rytmisk musikk, UiA. Professor Michael Rauhut, Institutt for rytmisk musikk, UiA er koordinator for komiteen med hovedansvar for utarbeidelse av engelskspråklig rapport og innstilling på grunnlag av komité-medlemmenes vurderinger.
Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor emeritus Tellef Kvifte, Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (hovedveileder) og professor Tor Dybo, Institutt for rytmisk musikk, Universitetet i Agder (medveileder)
Disputasen er åpen for alle, men for å følge prøveforelesning og disputas må du melde deg som publikummer.
Vi ber publikum om å ankomme digitalt tidligst ti minutter før oppgitt tid - det vil si til prøveforelesningen 09:05 og disputasen tidligst kl 11:05. Etter disse klokkeslettene kan du når som helst forlate og komme inn igjen i møtet. Videre ber vi om at publikum slår av mikrofon og kamera, og har dette avslått under hele arrangementet. Det gjør du nederst til venstre i bildet når du er i Zoom. Vi anbefaler å velge «Speaker view». Dette velger du oppe til høyre i bildet når du er i Zoom.
Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrister. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om ex auditorio kan sendes til disputasleder Marit Wergeland på e-post marit.wergeland@uia.no