Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Kroppen reagerer fysisk på elektronisk dansemusikk (EDM) om en vil eller ikke

Ragnhild Torvanger Solberg disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen “Experiences with Electronic Dance Music. A Multi-Method Study on Associations between Musical Characteristics, Embodiment and Peak-Pleasurable Responses” onsdag 31. januar 2018.  (Foto: NMH/Kjetil Bjørgan)

This PhD research investigates intense experiences with EDM using an interdisciplinary perspective to explore associations between musical characteristics, embodiment and peak-pleasurable responses.

Ragnhild Torvanger Solberg

Ph.d.-kandidat

Elektronisk dansemusikk (EDM) oppsto på 1970-tallet, da elektroniske instrumenter som synthesizere og trommemaskiner ble utviklet. Musikken er oftest instrumental med intense rytmer –også kalt klubbmusikk. Ragnhild Torvanger Solberg har forsket på hvordan musikken slår ut på publikum – både på dansegulvet og på tilhørerbenk – og reaksjonene på hvordan kroppene reagerer på variasjoner i musikken.

Oppbyggingen av EDM-låter skjer i faser – breakdown, oppbygging og dropp. I avhandlingen viser Solberg at uansett om en er alene eller på klubb, passiv ved et bord eller aktiv på dansegulvet – så reagerer kroppen fysisk i takt med intense og roligere partier når EDM-musikken blir spilt.

Ragnhild Torvanger Solberg disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen “Experiences with Electronic Dance Music. A Multi-Method Study on Associations between Musical Characteristics, Embodiment and Peak-Pleasurable Responses” onsdag 31. januar 2018.

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for kunstfag med spesialisering i utøvende rytmisk musikk.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Intense experiences with EDM

This PhD research investigates intense experiences with EDM using an interdisciplinary perspective to explore associations between musical characteristics, embodiment and peak-pleasurable responses.

The research use motion capture recordings, physiological measurement and self-reports to study a prominent production technique of EDM tracks called the ‘break routine’. This production routine consists of the three musical passages: breakdown, build-up and drop.

Two motion capture experiments

Solberg has carried out two motion capture experiments to study how groups of people dance to EDM in a club-like atmosphere and found that the relationship between specific musical features and peak-pleasurable experiences is indeed expressed in people’s movements.

Additionally, moving together with others influences people, which can be seen in the dancers’ movement patterns. In particular, people changed the quality and quantity of their body movements according to the large dynamic, textural and structural changes in the break routine.

Listening are energizing and uplifting

Solberg also carried out a listening study using skin conductance measure and self-reports and found that individuals sitting still and alone reported experiencing intense affective experience with EDM, describing it as energizing and uplifting.

Drop sections were associated with significantly higher skin conductance response than other parts of the break routine. Arousal of physiological responses seemed to coincide with the participants’ subjective feelings of pleasure and an intense desire to dance.

Generates physical reaction

The study findings indicate that peak experiences are an important aspect of musical pleasure with EDM, and that embodiment and affective engagement are inseparable aspects of the musical experience for the study informants. 

Solberg argue for the existence of an intersubjectively embodied understanding of how to perceive the musical characteristics of EDM. This embodied understanding implies that the perception of EDM is an active process which has spatial and kinaesthetic experiential qualities which occur in the body regardless of actual physical engagement with the music or the presence of other people.

Disputasfakta:

Kandidaten: Ragnhild Torvanger Solberg, (1987) har bachelor- og mastergrad (2011) i populærmusikkvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun begynte musikkstudiene med bassgitar som hovedinstrument. Etter mastergraden arbeidet hun som forskningsassistent i prosjektet «Music, Motion, and Emotion» ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, ved siden av undervisning i musikkproduksjon. I 2013 startet hun ph.d.-prosjektet, og har i arbeidet vært assosiert med den interdisiplinære forskningsgruppen «fourMs» ved UiO. Solberg har presentert forskningsresultater internasjonalt ved konferanser og i tidsskrifter, og er fagansvarlig for elektronisk musikk i Store norske leksikon. Hun arbeider nå ved Norges musikkhøgskole. 

Prøveforelesning og disputas finner sted i Sal 1, Sigurd Køhns hus – Bygg K, Campus Kristiansand onsdag 31. januar 2018.

Disputasen blir ledet av dekan Marit Wergeland-Yates

Prøveforelesning kl 10:15

Disputas kl 12:15

Oppgitt emne for prøveforelesning: “How can research into embodied music cognition shed light on the role of groove in EDM?”

Tittel på avhandling: “Experiences with Electronic Dance Music

A Multi-Method Study on Associations between Musical Characteristics, Embodiment and Peak-Pleasurable Responses”

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert. Avhandlingen vil være tilgjengelig til utlån ved Universitetsbiblioteket. Det vil bli også lagt ut noen eksemplarer av avhandlingen til utlån i lokalet hvor disputasen finner sted.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Petri Toiviainen  fra University of Jyväskylä

Annenopponent: Førsteamanuensis Alinka Greasley fra University of Leeds

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Stan Hawkins, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Nicola Dibben, UiO, (hovedveileder) professor Rolf Inge Godøy, UiO og professor Erik Gunvaldsen, UiA (bi-veiledere)