The course is connected to the following study programs

  • Master's Programme in Advanced Practice Nursing

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om barnesykepleiers funksjon, rolle og ansvar og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart.
  • Har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk, herunder også om barn som pårørende.
  • Har inngående kunnskap om normal utvikling og grunnleggende behov hos barn og kan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre.
  • Har inngående kunnskap om barn, søsken og families opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kronisk sykdom i et kulturelt perspektiv.   
  • Har inngående kunnskap om kommunikasjon med barn i alle aldre og kan bidra til inkludering, medbestemmelse og samvalg hos barn og deres pårørende.
  • Har inngående kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i ulike aldere.
  • Har inngående kunnskap om helsefremmende, forebyggende, rehabiliterende, habiliterende behandling og kan forebygge, lindre og behandle skader og komplikasjoner ved akutt og kronisk sykdom.
  • Har inngående kunnskap om fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer, skader og kirurgiske problemstillinger, og kan behandle svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos barn i ulike aldere.
  • Har inngående kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn i alle aldre.
  • Har inngående kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern i barne- og nyfødtavdelinger.
  • Har inngående kunnskap om barnemishandling og omsorgssvikt.
  • Har inngående kunnskap om ernæringens betydning for vekst, utvikling, sykdom og helbred.
  • Har inngående kunnskap om psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge.
  • Har inngående kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi og kjenner lover og forskrifter for bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy.
  • Har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid i tillegg til kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling.
  • Har inngående kunnskap om og kan gjennomføre et selvstendig avgrenset barnesykepleiefaglig forsknings- og kvalitetsarbeid i tråd med forskningsetiske prinsipper.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan kommunisere med, informere, veilede, tilrettelegge for samspill med, involvere og samhandle med barn i ulike aldere og deres familie.
  • Kan ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, fremme trygghet, tillit, livskvalitet, mening og mestring.
  • Kan utøve barnesykepleie som ivaretar barn og pårørendes integritet, autonomi, rettigheter, medbestemmelse og verdighet.
  • Kan analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester.
  • Kan forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling.
  • Kan utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak.
  • Kan prioritere, evaluere, lede og dokumentere behandlingsforløp mellom ulike nivå og tjenester.
  • Har handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner.
  • Kan anvende og reflektere kritisk rundt bruken av medisinsk utstyr og digitale tjenester.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan identifisere nye relevante barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
  • Kan analysere, konkludere og formidle faglige problemstillinger og anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av barnesykepleiefaget og helsetjenesten.
  • Kan reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer.
Last updated from FS (Common Student System) July 1, 2024 7:41:42 AM