SY-445 Paediatrics, neonatal medicine and child nursing 1
- ECTS Credits:
- 20
- Responsible department:
- Faculty of Health and Sport Sciences
- Course Leader:
- Gunhild Nordbø Marthinsen
- Lecture Semester:
- Autumn
- Duration:
- 1 term
The course is connected to the following study programs
- Master's Programme in Advanced Practice Nursing
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten:
- Har inngående kunnskap om barnesykepleiers funksjon, rolle og ansvar og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart.
- Har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens organisering, rammer og relevant lovverk, herunder også om barn som pårørende.
- Har inngående kunnskap om normal utvikling og grunnleggende behov hos barn og kan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre.
- Har inngående kunnskap om barn, søsken og families opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kronisk sykdom i et kulturelt perspektiv.
- Har inngående kunnskap om kommunikasjon med barn i alle aldre og kan bidra til inkludering, medbestemmelse og samvalg hos barn og deres pårørende.
- Har inngående kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i ulike aldere.
- Har inngående kunnskap om helsefremmende, forebyggende, rehabiliterende, habiliterende behandling og kan forebygge, lindre og behandle skader og komplikasjoner ved akutt og kronisk sykdom.
- Har inngående kunnskap om fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer, skader og kirurgiske problemstillinger, og kan behandle svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos barn i ulike aldere.
- Har inngående kunnskap om farmakologi i behandlingen av barn i alle aldre.
- Har inngående kunnskap om mikrobiologi, hygiene og smittevern i barne- og nyfødtavdelinger.
- Har inngående kunnskap om barnemishandling og omsorgssvikt.
- Har inngående kunnskap om ernæringens betydning for vekst, utvikling, sykdom og helbred.
- Har inngående kunnskap om psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge.
- Har inngående kunnskap om digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi og kjenner lover og forskrifter for bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy.
- Har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter som situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid i tillegg til kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling.
- Har inngående kunnskap om og kan gjennomføre et selvstendig avgrenset barnesykepleiefaglig forsknings- og kvalitetsarbeid i tråd med forskningsetiske prinsipper.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan kommunisere med, informere, veilede, tilrettelegge for samspill med, involvere og samhandle med barn i ulike aldere og deres familie.
- Kan ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, fremme trygghet, tillit, livskvalitet, mening og mestring.
- Kan utøve barnesykepleie som ivaretar barn og pårørendes integritet, autonomi, rettigheter, medbestemmelse og verdighet.
- Kan analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester.
- Kan forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling.
- Kan utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak.
- Kan prioritere, evaluere, lede og dokumentere behandlingsforløp mellom ulike nivå og tjenester.
- Har handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner.
- Kan anvende og reflektere kritisk rundt bruken av medisinsk utstyr og digitale tjenester.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan identifisere nye relevante barnesykepleiefaglige yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
- Kan analysere, konkludere og formidle faglige problemstillinger og anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av barnesykepleiefaget og helsetjenesten.
- Kan reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer.
Last updated from FS (Common Student System)
July 1, 2024 7:41:42 AM