Norwegian version of this page

Nils Rune Birkeland

Professor
Department of Nordic and Media Studies
Phone
+47 38141893
Mobile phone
+4790657191
Office E2085 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Areas of responsibility

Selected publications: Birkeland, N.R., Drange, E-M. Tønnessen, E.S. Digital Colllaboration inside and outside educational systems, E-Learning and Digital Media March 2015 12: 226-241.Werler, T., Cameron, L., Birkeland, N.R.(ed) (2012) "When Edication Meets the Care Paradigm", Waxmann.Birkeland, N.R. (2010). Hva kartet kan fortelle. In M. Engebretsen (Ed.) Skrift, bilde og lyd. Analyse av sammensatte tekster”. Kristiansand: Høgskoleforlaget i 2010. Birkeland, N.R. (2010). Analogi: Perpsektiver på Klafkis didaktikk. In J. H. Midtsundstad & I. Willbergh (Eds.), Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning. Oslo: Cappelen Damm. Langfeldt, G., & Birkeland, N.R. (2010). Pisa i lys av styringsteori. In E. Elstad & K. Sivesind (Eds.), PISA – sannheten om skolen? Oslo: Universitetsforlaget. Birkeland, N.R. (2008). Ansvarlig, jeg? Nye redskaper i utformingen av norsk skolepolitikk. In G. Langfeldt, E. Elstad, S. Hopmann (Eds.), Ansvarlighet i skolen. Politiske spørsmål og pedagogiske svar. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Birkeland, N.R. (2005). Kunnskap og politikk i Bologna-prosessens Europa. In Skriftserien / Høgskolen i Agder: 122. Kristiansand: Høgskolen i Agder. Birkeland, N.R., Hansen, A., & Simonsen, B. (2004). Barn, fag, verden og fremtiden – et blikk på den norske lærerutdanningen. [Electronic version] Agora - tidsskrift for forskning, udvikling og idéudveksling i professioner, 4/2004, 20-27. Birkeland, N. R. (2001). Den todimesjonale teksten. Et prosessuelt perspektiv på bruk av hypermediell skriveteknologi. Hovedoppgave nordisk, Høgskolen i Agder. Birkeland, N.R. (1999). Ideelle organisasjoners bruk av offentlig informasjon på nettet. In Forvaltningsinformatisk notatserie 1/1999, Universitetet i Oslo.

Publications

  • Flaten, Tom; Birkeland, Nils Rune & Sørhaug, Jon Olav (2023). Fra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres perspektiver på språket som system og mulighet i videregående opplæring . ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. ISSN 2704-0968. 1(1), p. 1–23. doi: 10.58215/ella.3. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune; Cameron, David Lansing & Aasebø, Turid Skarre (2022). Bruk av mixed methods-design som forskningstilnærming - erfaringer fra en studie av arbeidsplassbasert banehagelærerutdanning. In Moxnes, Anna Rigmor; Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Santana, Marianne Olsen & Aslanian, Teresa K. (Ed.), Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060705. p. 174–187.
  • Birkeland, Nils Rune; Flaten, Tom & Sørhaug, Jon Olav (2022). Trøbbel med kjernen av norskfaget? En studie av norsklæreres møte med fagets kjerneelementer. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. p. 56–69. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune; Cameron, David Lansing; Aasebø, Turid Skarre & Wergeland-Yates, Marit (2019). Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet. UNIPED. ISSN 1500-4538. 42(3), p. 319–334. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2019-03-07. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune (2018). Assessment for learning - a trojan horse? Sakprosa. ISSN 1502-6000. 10(2). doi: 10.5617/sakprosa.6023.
  • Drange, Eli-Marie D.; Rambø, Gro-Renée & Birkeland, Nils Rune (2017). Students’ Redesign of Mandatory Assignments in Teacher Education. Designs for Learning. ISSN 1654-7608. 9(1), p. 1–9. doi: 10.16993/dfl.69.
  • Birkeland, Nils Rune & Drange, Eli-Marie D. (2016). Digitalt innfødte eller digitalt velfødde, Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. p. 53–70. doi: 10.18261/9788215026312-2016-04. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune (2016). Tekstproduksjon og samhandling: Arbeidskravet som middel, men var det også målet? Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. p. 127–153. doi: 10.18261/9788215026312-2016-07. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune & Tønnessen, Elise Seip (2016). Introduksjon og teoretiske perspektiver, Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. p. 11–31. doi: 10.18261/9788215026312-2016-02. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune; Aasebø, Turid Skarre; Nome, Dag Øystein & Wergeland-Yates, Marit (2016). Bacheloroppgaven som møteplass mellom praktisk og teoretisk profesjonsforståelse i barnehagelærerstudiet :. UNIPED. ISSN 1500-4538. 39(3), p. 211–227. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-03-03.
  • Birkeland, Nils Rune; Rambø, Gro-Renee; Vollan, Magnhild & Drange, Eli-Marie D. (2015). Kilder og kildebruk. In Maagerø, Eva (Eds.), Første steg som forsker - en gjennomgang av bacheloroppgaver i grunnskolelærerutdanningene. Følgegruppen for lærerutdanningsreformen. ISSN 978-82-690080-0-5. p. 22–34.
  • Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D. & Tønnessen, Elise Seip (2015). Digital collaboration inside and outside educational systems. E-Learning and Digital Media. ISSN 2042-7530. 12(2), p. 226–241. doi: 10.1177/2042753014567245.
  • Werler, Tobias Christoph & Birkeland, Nils Rune (2012). Globalization, transformation and motives of choice. In Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (Ed.), When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Verlag. ISSN 9783830926887. p. 127–145.
  • Werler, Tobias Christoph & Birkeland, Nils Rune (2012). The transformation of choice - professionalism at stake? A comparative empirical study of the professional motifs of choice of teacher and nursing students. In Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (Ed.), When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Verlag. ISSN 9783830926887. p. 113–126.
  • Cameron, David Lansing; Werler, Tobias Christoph & Birkeland, Nils Rune (2012). When education meets the care paradigm. In Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (Ed.), When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Verlag. ISSN 9783830926887. p. 9–20.
  • Birkeland, Nils Rune (2012). When educationn becomes care. Is there a crisis in education? In Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (Ed.), When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Verlag. ISSN 9783830926887. p. 31–40.
  • Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (2012). A world in transition: Some consequences for education. In Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (Ed.), When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Verlag. ISSN 9783830926887. p. 147–150.
  • Birkeland, Nils Rune (2010). Hva kartet kan fortelle : tilnærming til kartografisk analyse. In Engebretsen, Martin (Eds.), Skrift/Bilde/Lyd: Analyse av sammensatte tekster. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISSN 978-82-7634-858-3. p. 79–100.
  • Birkeland, Nils Rune (2010). Analogi: Perspektiver på Klafkis didaktikk. In Midtsundstad, Jorunn Haugesten & Willbergh, Ilmi (Ed.), Didaktikk : nye teoretiske perspektiver på undervisning. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-32231-1. p. 63–75.
  • Langfeldt, Gjert & Birkeland, Nils Rune (2010). PISA i lys av styringsteori. In Elstad, Eyvind & Sivesind, Kirsten (Ed.), PISA sannheten om skolen?. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01487-6. p. 83–99.
  • Birkeland, Nils Rune (2008). Ansvarlig, jeg? Nye redskaper i utformingen av norsk skolepolitikk, Ansvarlighet i skolen. Politiske spørsmål, pedagogiske svar. Cappelen Damm AS. p. 35–61.
  • Birkeland, Nils Rune (2007). Ansvarlig, jeg? Accountability på norsk, Achieving School Accountability in Practice, sluttrapport. Norges forskningsråd.
  • Birkeland, Nils Rune (2005). Kunnskap og politikk i Bologna-prosessens Europa, Skriftserien (Høgskolen i Agder : trykt utg.).

View all works in Cristin

  • Birkeland, Nils Rune (2021). Sørlandet Rock, 2. edition. Christianssand klatreklubb. ISBN 9788230350683. 324 p.
  • Birkeland, Nils Rune (2020). Hægefjell. All boudering an 16 selected multi-pitches. Gryttr. ISBN 9788269128734. 204 p.
  • Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D.; Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée & Vollan, Magnhild (2016). Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02631-2. 256 p.
  • Birkeland, Nils Rune (2015). Klatreføreren Sørlandet Rock. Christianssand klatreklubb. ISBN 9788230328866. 312 p.
  • Werler, Tobias Christoph; Cameron, David Lansing & Birkeland, Nils Rune (2012). When Education Meets the Care Paradigm. Waxmann Verlag. ISBN 9783830926887. 150 p.
  • Birkeland, Nils Rune (2008). Klatreperler 2008. Norges boltefond. 194 p.
  • Birkeland, Nils Rune (2005). Sørlandsfører Mandal, Kristiansand, Birkeland, Grimstad, Sørlandet Øst. Christianssand Klatreklubb. 225 p.

View all works in Cristin

  • Birkeland, Nils Rune (2023). Fra finske til norske tilstander. Hvordan bidrar norskfaget til å ivareta elevers identitet som medlemmer av et flerspråklig samfunn?
  • Birkeland, Nils Rune (2022). Oppdrag Stavskar.
  • Birkeland, Nils Rune (2019). Ren energi: "bærekraft", eller "bare kraft". Kampen for klassisk naturvern i Norge - en røff guide til slagmarken. .
  • Birkeland, Nils Rune (2018). Fire korstog til Gjertvasstind. Eller beretningen om to vertikale besettelser ved en av dem. Tidsskrift for norsk alpinklatring. ISSN 1891-4039. 10(1), p. 80–83.
  • Birkeland, Nils Rune (2018). Vurdering for læring – en trojansk hest i skolen? En kritisk diskursanalyse av OECDs anbefalinger for norsk skole.
  • Birkeland, Nils Rune (2018). Kunnskapsdeling i ABLU. Fra ideal fordring til praktisk virkelighet .
  • Cameron, David Lansing; Birkeland, Nils Rune; Wergeland-Yates, Marit & Aasebø, Turid Skarre (2018). Possibilities for knowledge sharing? Workplace-based kindergarten teacher education.
  • Birkeland, Nils Rune (2017). Frost i Setesdal – historien om isklatring. In Frøstrup, Johan Christian (Eds.), Vandringer i Setesdal vesthei. Friluftsforlaget. ISSN 978-82-91-49560-6. p. 238–241.
  • Birkeland, Nils Rune & Skaanes, Per Thomas (2017). Bratt vandring og fjellklatring i Setesdal Vesthei. In Frøstrup, Johan Christian (Eds.), Vandringer i Setesdal vesthei. Friluftsforlaget. ISSN 978-82-91-49560-6. p. 232–237.
  • Birkeland, Nils Rune & Hansen, Jan Egil (2017). Bolter i et større bilde. klatring. ISSN 1503-5913.
  • Birkeland, Nils Rune (2016). Tekstproduksjon og samhandling.
  • Birkeland, Nils Rune (2015). Maraton på Hægefjell.
  • Birkeland, Nils Rune (2015). Eventyrblanding.
  • Birkeland, Nils Rune (2015). Sosialsemiotiske perspektiver på klatreguider som temabaserte stedsframstillinger.
  • Birkeland, Nils Rune (2015). Urdenosi 2014. Tidsskrift for norsk alpinklatring. ISSN 1891-4039. 7(1), p. 92–97.
  • Birkeland, Nils Rune (2014). Eventyret Urdenosi.
  • Drange, Eli-Marie D.; Rambø, Gro-Renee & Birkeland, Nils Rune (2014). Students’ redesign of mandatory assignments.
  • Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D. & Tønnessen, Elise Seip (2013). Collaborative learning in digital media; planning and practice in Fronter and Facebook.
  • Birkeland, Nils Rune (2009). Kartografisk semiologi - hva og hvordan.
  • Birkeland, Nils Rune (2009). Svarteperspill i norsk skolevesen.
  • Birkeland, Nils Rune (2009). Gaming the blame og blaming the game? Media and the formation of performance-based accountability in the Norwegian School system.
  • Birkeland, Nils Rune (2007). Accountability - the end of education as we know it "Look to Norway" ...or just some perspectives from an outsider's position?
  • Birkeland, Nils Rune & Werler, Tobias (2007). Professions in Change. Are Teachers in Need of Empowerment?
  • Birkeland, Nils Rune (2007). Knowledge, policy and politics Bologna-process at work.
  • Birkeland, Nils Rune & Werler, Tobias (2007). Professions in change. Does Education empower? Studiemotivasjon og yrkesforventninger i den senmoderne velferdsstaten.
  • Birkeland, Nils Rune (2007). Om tallene teller En empirisk undersøkelse av studiemotivasjon og yrkesforventninger.
  • Birkeland, Nils Rune (2007). Beating the Crowds. How to create public legitimacy.
  • Birkeland, Nils Rune (2006). Presence and Absence: Accountability, the Reality Show.
  • Birkeland, Nils Rune (2006). En utforskning av analogiens og det paradigmatiske eksempels potensial samt retorikkens alternativ i lys av Klafkis kategoriale dannelse, eksemplariske læringsbegrep og kritisk-konstruktive didaktikk.
  • Birkeland, Nils Rune & Werler, Tobias (2006). When Education becomes health: Is there a competition between education and health?
  • Birkeland, Nils Rune (2006). When education becomes health - is there a crisis in education?
  • Werler, Tobias & Birkeland, Nils Rune (2006). When Education becomes Health. Consequences for Educational Knowledge. When Education becomes Health. Consequences for Educational Knowledge.
  • Birkeland, Nils Rune (2005). Some progressing questions regarding accountability.
  • Birkeland, Nils Rune & Werler, Tobias (2005). When education becomes Health. Is there a change in education?
  • Birkeland, Nils Rune (2005). ?Nasjonale prøver? ? do they count? : Accountability and National school testing in Norway.
  • Birkeland, Nils Rune (2004). Diskurs og rasjonalitet - Et forsøk på å etablere en posisjon som vitenskapelig realist i studiet av diskursfenomenet i lys av Newton Smith og Ian Hackings entitetsrealisme.
  • Birkeland, Nils Rune (2004). Samarbeid om E-læring. Hvor går vi?
  • Birkeland, Nils Rune; Simonsen, Birte & Hansen, Arvid (2004). Barn, fag, verden og fremtiden - et blikk på den norske lærerutdanning. ?.
  • Birkeland, Nils Rune (2004). Rapport Elinor-Workshop 13. mai 2004. Samarbeid om E-læring: Hvor går vi?
  • Birkeland, Nils Rune (2008). Accountability. The end of education as we know it? Nils Rune Birkeland.
  • Birkeland, Nils Rune (2005). Vitensfilosofiske strategier: Et affordanseperspektiv på Francis Bacon og Giambattista Vicos tankeuniverser. Nils Rune Birkeland, HIA / NTNU.
  • Birkeland, Nils Rune (2001). Klatrefører for Kristiansand. Christianssand Klatreklubb.
  • Birkeland, Nils Rune (2001). Den todimensjonale teksten: et prosessuelt perspektiv på hypermediell skriveteknologi. Universitetet i Agder.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:06 AM