-
Kvåle, Gunhild
(2024).
"Språkvitenskap i endring. Språk - multimodalitet - medieteknologi".
-
Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders; Kruse, Kirsten Linnea; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne & Ertzeid, Ingrid Elisabeth
[Show all 7 contributors for this article]
(2024).
CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen.
-
Kvåle, Gunhild
(2024).
"Nye tider, nye bilder? Visuell kommunikasjon i en digital verden i endring".
-
Kvåle, Gunhild
(2023).
"Tekst og teknologi. Om kunstig intelligens, medborgarskap, språk og skriving".
-
Kvåle, Gunhild & Moschini, Ilaria
(2023).
"Collaborative Tools for Entrepreneurial Learners: Google Workspace for Education Services from a Multimodal Perspective" .
-
-
Kvåle, Gunhild
(2023).
"Kritisk lesing i skolen",
Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202733094.
p. 156–171.
-
-
Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders; Kruse, Kirsten Linnea; Burgess, Marthe Øidvin; Kvåle, Gunhild & Løvland, Anne
[Show all 7 contributors for this article]
(2023).
Resultat og erfaringar frå CritLit-prosjektet
.
Show summary
I denne presentasjonen redegjør vi for et utvalg erfaringer og funn fra CritLit-prosjektet (Kritisk literacy i en digital and global tekstverden). I dette prosjektet har forskere har samarbeidet med lærere ved seks ungdomsskoler i Norge om å utforske hvordan man i norskfaget kan ruste ungdomsskoleelever til å bli kritiske lesere og tekstskapere.
I presentasjonen viser vi noen resultater fra en serie utprøvinger av kritisk tekstarbeid ved 6 ungdomsskoler. Vi presenterer arbeidet med å utvikle en modell som kan fungere som et stillas for kritisk tekstarbeid i norskfaget på ungdomstrinnet. CritLit-modellen er inspirert av internasjonalt etablerte modeller for kritisk literacy-undervisning, og basert på erfaringer vi har gjort gjennom prosjektets intervensjonsfase.
-
-
-
-
-
Kvåle, Gunhild
(2023).
"Kritisk lesing av digitale tekster i skolen".
-
Veum, Aslaug & Kvåle, Gunhild
(2022).
CritLit Midpoint workshop.
-
Kvåle, Gunhild
(2022).
"Å illustrere med andres bilder. Digitale bildesamlinger i et sosialsemiotisk og kritisk literacy-perspektiv.".
-
Kvåle, Gunhild
(2022).
"Digitale bildebanker og kritisk literacy".
-
-
-
-
Kvåle, Gunhild & Veum, Aslaug
(2022).
CritLit - verkstad 4.
-
-
-
-
Kvåle, Gunhild; Justnes, Årstein & Gimse, Ingrid Breilid
(2021).
Å forske på Dødehavsrullene.
[Internet].
Colletts Kafé (podcast).
-
Kvåle, Gunhild
(2021).
"Multimodalitet og utdanning. Kritisk literacy i en global og digital tekstkultur".
-
Kvåle, Gunhild
(2021).
"Multimodal meningsskaping på digitale premisser. Sosialsemiotiske perspektiver på teknologi".
-
Kvåle, Gunhild
(2021).
"Kritisk literacy fra et medieperspektiv".
-
Kvåle, Gunhild
(2021).
"Digitalizing literacy as commercial educational software".
-
Kvåle, Gunhild
(2020).
"Artikkelskrivingas ABC".
-
-
Kvåle, Gunhild
(2020).
"Digitale ungdomstekstar".
In Slettan, Svein (Eds.),
Ungdomslitteratur - ei innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202615840.
p. 212–228.
-
-
Kvåle, Gunhild
(2019).
"Tekst i kontekst".
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
p. 10–14.
-
Kvåle, Gunhild
(2019).
"Språk-kartlegging. En kritisk analyse av TRAS-skjemaet som multimodal tekst".
-
Kvåle, Gunhild
(2019).
"Kommersielle ABC-apper for barnehagebarn".
-
Kvåle, Gunhild
(2019).
"Evaluering og kartlegging som tekstlig og sosial praksis. Kritiske og multimodale perspektiver.".
-
Kvåle, Gunhild
(2019).
"Tekst i kontekst, kontekst i tekst. Tilnærmingar til tekstar og kontekstar i norskfaget".
-
-
Kvåle, Gunhild
(2018).
"ABC-apper for førskolebarn som semiotisk teknologi og literacy-ressurs".
-
-
-
-
Vollan, Magnhild & Kvåle, Gunhild
(2018).
Utdanningskvalitet som sakprosa. Ukeprøver og andre evalueringstekster.
-
Kvåle, Gunhild
(2017).
"Multimodale framstillinger av grammatikk i Microsoft Word og SmartArt".
-
Kvåle, Gunhild
(2017).
"Stil som multimodalt halvfabrikata. En analyse av bloggplattformen blogg.no".
-
Kvåle, Gunhild
(2017).
«Multimodale prefabrikata. Stil og identitet i blogg».
-
Kvåle, Gunhild
(2017).
"How Does Blog.no Want You to Look? A Social Semiotic Technology Analysis of the Multimodal Styles of a Blog Platform".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Ungdomslitteratur - digitale tekster".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Discourse Anonymous: The social media platform Jodel as semiotic technology and social practice"
.
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Lærerstudentenes tekstpraksis: det digitale og det multimodale"
.
-
Kvåle, Gunhild & Poulsen, Søren Vigild
(2016).
"Social Media as Semiotic Technology: A Multimodal Social Semiotic Perspective".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Social Media as Semiotic Technology. Social Semiotic Approaches".
-
Grut, Ståle & Kvåle, Gunhild
(2016).
"NRKbeta podcast #19: Jodel – den skjulte trussel".
[Internet].
NRKbeta podcast.
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
«Hva gjør GLU-studenter når de studerer? Om et forskningsprosjekt
på lesing, skriving og multimodale tekster i grunnskolelærerutdanninga».
-
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Approaches to social media as semotic technology".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"The power of Word".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Forskning på lesing, skriving og multimodalitet i skolen".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Multimodalitet og semiotisk teknologi".
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Digitale verktøy i skolen: Digitale tekster i litteraturundervisningen"
.
-
Kvåle, Gunhild
(2016).
"Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning".
-
Kvåle, Gunhild
(2015).
"Ungdomslitteratur – digitale tekster".
-
Kvåle, Gunhild
(2015).
"Multimodal Interactions between Written Language and Images".
-
Kvåle, Gunhild
(2015).
"Digitally Templatized Multimodality".
-
Kvåle, Gunhild & Tønnessen, Elise Seip
(2015).
"Analyzing Modes and Media in the Literacy Practices of Teacher Education".
-
Tønnessen, Elise Seip & Kvåle, Gunhild
(2014).
Digitale fortellinger gjennom et lærerutdanningsløp.
-
Kvåle, Gunhild
(2014).
Nokre resultat frå forskingsprosjektet DigiGlu: Digitale forteljingar.
-
Kvåle, Gunhild
(2014).
Making Traces in Digital Media.
-
Kvåle, Gunhild
(2014).
Tekstpraksisar i norsk grunnskolelærarutdanning.
-
Kvåle, Gunhild
(2014).
Constructing Knowledge as Digital Stories.
-
Kvåle, Gunhild
(2013).
Multimodale metaforer i lingvistiske modeller.
-
Kvåle, Gunhild
(2013).
Multimodality and Software: Teacher Education Students Designing Grammatical Trees.
-
Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee
(2013).
Blogging in preschool teacher education: Reflexions and professional identity.
-
Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee
(2013).
Blogging i førskolelærerutdanningen: Multimodalt design av yrkesidentitet.
-
Kvåle, Gunhild
(2013).
Kontekst og multimodalitet - sosialsemiotiske tilnærminger.
-
Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee
(2013).
Didactic blogging: Education students blogging for learning.
-
Kvåle, Gunhild
(2012).
Approaching a multimodal soundslide.
-
Kvåle, Gunhild
(2011).
Multimodalitet på siden: Bildeskriftkompleksers uttrykksform og lesestier.
-
Kvåle, Gunhild
(2012).
Multimodalt samspill i bildeskriftkomplekser. En sosialsemiotisk undersøkelse av relasjoner mellom skrift og bilde.
Universitetet i Agder.
ISSN 978-82-7117-719-5.