Norwegian version of this page

Gunhild Kvåle

Professor
Department of Nordic and Media Studies
Phone
+47 38141053
Mobile phone
+4791384403
Office E2073 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Areas of responsibility

2024-2027: Vice Dean of Research at the Faculty of Humanities and Education (50%).

I have been employed at UiA for about 20 years, and have experience from a number of courses at the Department of Nordic and Media Studies, especially the MA programme in social communication and L1 courses in teacher education programmes. My main areas of research is multimodal, visual and digital communication, partly within educational context and partly more generally.

Academic profile (CRISTIN)

Research

Academic interests

Multimodality, social semiotics, semiotic technology, literacy, critical literacy, discourse analysis, teacher education research, educational communication, digital communication

Short biography

Projects

Participant in the reseach project ReMeD - Resilient Media for Democracy in the Digital Age (2023-2026), funded by Horizon Europe.

Participant / WP leader in the reseach project  "CritLit - Critical Literacy in a digital and global textual world", (2020-2023), funded by the Research Council of Norway.

Co-leader of the reseach project "Social Media as Semiotic Technology" in collaboration with Center for Multimodal Communication at  the University of Southern Denmark (2015–2018).

Leader of the research project "Evalueringstekst" (2017-2018), in the UiA research group on Educational Communication. 

Participant in the reseach project "DigiGLU – Digital tekstkompetanse og bruk av læringsressurser i ny grunnskolelærerutdanning", funded by Uglandsfondet, 2013–2015.

Participant in UiA's strategically prioritezed research area "MULTIKUL– Multimodalitet og kulturendring", UiA, 2011–2015.

Participant in the research project Multimodality, Genre and Design, funded by RCN, 2007–2011. 

 

Functions

Vice/pro Dean of Research at the Faculty for Humanities and Education (2019–2023; 2024–).

Chairperson for the Nordic Association for SFL and Social Semiotics(2019– ). Deputy chair 2013–2019.

Co-editor of Visual Communication, SAGE (2017–2020). Editorial Board Member of Computers and Composition, Elsevier (2023– )

Participant in research group on Media and Communication Studies. Leader of research group in Educational Communication ("Utdanningstekst") 2015–2019.

Publications

View all works in Cristin

View all works in Cristin

  • Kvåle, Gunhild (2024). "Språkvitenskap i endring. Språk - multimodalitet - medieteknologi".
  • Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders; Kruse, Kirsten Linnea; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne & Ertzeid, Ingrid Elisabeth [Show all 7 contributors for this article] (2024). CritLit-prosjektet: Kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen.
  • Kvåle, Gunhild (2024). "Nye tider, nye bilder? Visuell kommunikasjon i en digital verden i endring".
  • Kvåle, Gunhild (2023). "Tekst og teknologi. Om kunstig intelligens, medborgarskap, språk og skriving".
  • Kvåle, Gunhild & Moschini, Ilaria (2023). "Collaborative Tools for Entrepreneurial Learners: Google Workspace for Education Services from a Multimodal Perspective" .
  • Kvåle, Gunhild (2023). "Kritisk lesing i skolen", Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202733094. p. 156–171.
  • Veum, Aslaug & Kvåle, Gunhild (2023). Kritisk tekstarbeid på ungdomstrinnet. CritLit-prosjektets utvikling av arbeidsmåter og verktøy for lærere i morsmålsfaget. . Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. p. 80–89.
  • Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders; Kruse, Kirsten Linnea; Burgess, Marthe Øidvin; Kvåle, Gunhild & Løvland, Anne [Show all 7 contributors for this article] (2023). Resultat og erfaringar frå CritLit-prosjektet .
  • Kvåle, Gunhild & Flak, Leif Skiftenes (2023). "ChatGPT: I samtalerobotenes verden trengs humanistisk og samfunns­vitenskapelig innsikt". www.forskning.no.
  • Kvåle, Gunhild & Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). "Kildetillit som strategi i møte med faktadikteren ChatGPT". Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Kvåle, Gunhild; Vinje, Hilde & Flodin, Camilla Susanne (2023). Colletts kafe podkast: Filosofi og forsking.
  • Kvåle, Gunhild; Cameron, David Lansing & Matre, Marianne Engen (2023). Colletts kafe podkast: Spesialpedagogikk, digitale teknologiar og skulen.
  • Kvåle, Gunhild (2023). "Kritisk lesing av digitale tekster i skolen".
  • Veum, Aslaug & Kvåle, Gunhild (2022). CritLit Midpoint workshop.
  • Kvåle, Gunhild (2022). "Å illustrere med andres bilder. Digitale bildesamlinger i et sosialsemiotisk og kritisk literacy-perspektiv.".
  • Kvåle, Gunhild (2022). "Digitale bildebanker og kritisk literacy".
  • Kvåle, Gunhild (2022). "Kritisk lesing i skolen".
  • Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne & Ertzeid, Ingrid Elisabeth (2022). "CritLit: Et samarbeidsprosjekt om kritisk literacy i norskfaget".
  • Kvåle, Gunhild; Midtsundstad, Jorunn H. & Dalehefte, Inger Marie (2022). Colletts kafe podkast: Å forske på skuleutvikling - School-In.
  • Kvåle, Gunhild & Veum, Aslaug (2022). CritLit - verkstad 4.
  • Kvåle, Gunhild; Halverson, Sandra Louise & Wichne, Erlend (2022). Colletts kafe podkast: Oversetting som forskingsfelt.
  • Kvåle, Gunhild; Langås, Unni & Lindøe, Siri Hempel (2022). Colletts kafe podkast: Estetiske artikulasjonar av andre verdskrig i Noreg.
  • Kvåle, Gunhild; Dørum, Knut & Tønnesson, Øyvind (2021). Colletts kafe podkast: Arven etter 1968. .
  • Kvåle, Gunhild; Justnes, Årstein & Gimse, Ingrid Breilid (2021). Å forske på Dødehavsrullene. [Internet]. Colletts Kafé (podcast).
  • Kvåle, Gunhild (2021). "Multimodalitet og utdanning. Kritisk literacy i en global og digital tekstkultur".
  • Kvåle, Gunhild (2021). "Multimodal meningsskaping på digitale premisser. Sosialsemiotiske perspektiver på teknologi".
  • Kvåle, Gunhild (2021). "Kritisk literacy fra et medieperspektiv".
  • Kvåle, Gunhild (2021). "Digitalizing literacy as commercial educational software".
  • Kvåle, Gunhild (2020). "Artikkelskrivingas ABC".
  • Kvåle, Gunhild (2020). "Hvordan kommuniserer vi politisk? Tips fra forskninga og feltet". Podcast-deltakelse . [Internet]. Podcast fra Kristiansand Arbeiderparti.
  • Kvåle, Gunhild (2020). "Digitale ungdomstekstar". In Slettan, Svein (Eds.), Ungdomslitteratur - ei innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202615840. p. 212–228.
  • Kvåle, Gunhild (2020). "Kommersielle abc-appar".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Tekst i kontekst". Norsklæreren. ISSN 0332-7264. p. 10–14.
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Språk-kartlegging. En kritisk analyse av TRAS-skjemaet som multimodal tekst".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Kommersielle ABC-apper for barnehagebarn".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Evaluering og kartlegging som tekstlig og sosial praksis. Kritiske og multimodale perspektiver.".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Tekst i kontekst, kontekst i tekst. Tilnærmingar til tekstar og kontekstar i norskfaget".
  • Poulsen, Søren Vigild; Kvåle, Gunhild & van Leeuwen, Theo (2018). Special issue: Social media as semiotic technology. Social Semiotics. ISSN 1035-0330. 28(5), p. 593–600. doi: 10.1080/10350330.2018.1509815.
  • Kvåle, Gunhild (2018). "ABC-apper for førskolebarn som semiotisk teknologi og literacy-ressurs".
  • Kvåle, Gunhild; Poulsen, Søren Vigild & van Leeuwen, Theo (2018). "Special issue: Social media as semiotic technology". Social Semiotics. ISSN 1035-0330. 28(5), p. 593–600. doi: 10.1080/10350330.2018.1509815.
  • Grindem, Karianne & Kvåle, Gunhild (2018). "NHH-debatt om «menneskelig kloakk» på Jodel: - En del av ytringene er uakseptable". [Internet]. dagbladet.no.
  • Vollan, Magnhild & Kvåle, Gunhild (2018). Utdanningskvalitet som sakprosa. Ukeprøver og andre evalueringstekster.
  • Kvåle, Gunhild (2017). "Multimodale framstillinger av grammatikk i Microsoft Word og SmartArt".
  • Kvåle, Gunhild (2017). "Stil som multimodalt halvfabrikata. En analyse av bloggplattformen blogg.no".
  • Kvåle, Gunhild (2017). «Multimodale prefabrikata. Stil og identitet i blogg».
  • Kvåle, Gunhild (2017). "How Does Blog.no Want You to Look? A Social Semiotic Technology Analysis of the Multimodal Styles of a Blog Platform".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Ungdomslitteratur - digitale tekster".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Discourse Anonymous: The social media platform Jodel as semiotic technology and social practice" .
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Lærerstudentenes tekstpraksis: det digitale og det multimodale" .
  • Kvåle, Gunhild & Poulsen, Søren Vigild (2016). "Social Media as Semiotic Technology: A Multimodal Social Semiotic Perspective".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Social Media as Semiotic Technology. Social Semiotic Approaches".
  • Grut, Ståle & Kvåle, Gunhild (2016). "NRKbeta podcast #19: Jodel – den skjulte trussel". [Internet]. NRKbeta podcast.
  • Kvåle, Gunhild (2016). «Hva gjør GLU-studenter når de studerer? Om et forskningsprosjekt på lesing, skriving og multimodale tekster i grunnskolelærerutdanninga».
  • Grut, Ståle & Kvåle, Gunhild (2016). Jodel: Den skjulte trussel. [Internet]. NRKbeta.
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Approaches to social media as semotic technology".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "The power of Word".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Forskning på lesing, skriving og multimodalitet i skolen".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Multimodalitet og semiotisk teknologi".
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Digitale verktøy i skolen: Digitale tekster i litteraturundervisningen" .
  • Kvåle, Gunhild (2016). "Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning".
  • Kvåle, Gunhild (2015). "Ungdomslitteratur – digitale tekster".
  • Kvåle, Gunhild (2015). "Multimodal Interactions between Written Language and Images".
  • Kvåle, Gunhild (2015). "Digitally Templatized Multimodality".
  • Kvåle, Gunhild & Tønnessen, Elise Seip (2015). "Analyzing Modes and Media in the Literacy Practices of Teacher Education".
  • Tønnessen, Elise Seip & Kvåle, Gunhild (2014). Digitale fortellinger gjennom et lærerutdanningsløp.
  • Kvåle, Gunhild (2014). Nokre resultat frå forskingsprosjektet DigiGlu: Digitale forteljingar.
  • Kvåle, Gunhild (2014). Making Traces in Digital Media.
  • Kvåle, Gunhild (2014). Tekstpraksisar i norsk grunnskolelærarutdanning.
  • Kvåle, Gunhild (2014). Constructing Knowledge as Digital Stories.
  • Kvåle, Gunhild (2013). Multimodale metaforer i lingvistiske modeller.
  • Kvåle, Gunhild (2013). Multimodality and Software: Teacher Education Students Designing Grammatical Trees.
  • Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee (2013). Blogging in preschool teacher education: Reflexions and professional identity.
  • Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee (2013). Blogging i førskolelærerutdanningen: Multimodalt design av yrkesidentitet.
  • Kvåle, Gunhild (2013). Kontekst og multimodalitet - sosialsemiotiske tilnærminger.
  • Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee (2013). Didactic blogging: Education students blogging for learning.
  • Kvåle, Gunhild (2012). Approaching a multimodal soundslide.
  • Kvåle, Gunhild (2011). Multimodalitet på siden: Bildeskriftkompleksers uttrykksform og lesestier.
  • Kvåle, Gunhild (2012). Multimodalt samspill i bildeskriftkomplekser. En sosialsemiotisk undersøkelse av relasjoner mellom skrift og bilde. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-719-5.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:03 AM - Last modified June 25, 2024 1:11 PM