Norwegian version of this page

Gro Renée Rambø

Professor
Department of Nordic and Media Studies
Phone
+47 38142132
Mobile phone
+4799695794
Office E2081 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Publications

  • Rambø, Gro-Renée (2022). Senmiddelalderens flerspråklige og flerkulturelle Skandinavia. Acta Regiae Societatis Scientiarium et Litterarum Gothoburgensis. ISSN 0347-4925.
  • Rambø, Gro-Renée (2021). En reise gjennom Finnmark - lingvistiske landskap i grensetrakter. In Jahr, Ernst Håkon & Rambø, Gro-Renée (Ed.), Norsk språk i rom og tid. Novus Forlag. ISSN 9788283900682. p. 123–162.
  • Guribye, Eugene; Rambø, Gro-Renée; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Hellang, Bente Velle & Haraldstad, Åse [Show all 7 contributors for this article] (2021). Inquiry-based learning as a tool during transitions in the teacher education program. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(1), p. 60–74. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-06.
  • Rambø, Gro-Renée (2019). Diplomtekster som språkkontaktkilder. Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi. ISSN 0065-0897. p. 87–110.
  • Rambø, Gro-Renée (2018). Det selvstendige Norge (1905 - 1945). In Nesse, Agnete (Eds.), Norsk språkhistorie bind IV, Tidslinjer. Novus Forlag. ISSN 978-82-7099-850-0. p. 503–602.
  • Rambø, Gro-Renée (2018). 1905 - 1945 - a substantive period in Norwegian language history? Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi. ISSN 0065-0897. p. 123–140.
  • Rambø, Gro-Renée & Tønnessen, Elise Seip (2018). Mellom kunnskapsdiskurs og sosial diskurs. Ukeplaner som sjanger og vurderingspraksis. Sakprosa. ISSN 1502-6000. 10(2). doi: 10.5617/sakprosa.6005.
  • Rambø, Gro-Renée & Hellang, Bente Velle (2017). Teori i praksis - praksis i teori. GLU-studenters refleksjoner om fag og didaktikk. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 11(2). doi: 10.5617/adno.3864. Full text in Research Archive
  • Drange, Eli-Marie D.; Rambø, Gro-Renée & Birkeland, Nils Rune (2017). Students’ Redesign of Mandatory Assignments in Teacher Education. Designs for Learning. ISSN 1654-7608. 9(1), p. 1–9. doi: 10.16993/dfl.69.
  • Vollan, Magnhild & Rambø, Gro-Renée (2016). Lærerstudenters kildebruk, Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. p. 154–176. doi: 10.18261/9788215026312-2016-08. Full text in Research Archive
  • Vollan, Magnhild & Rambø, Gro-Renée (2016). Tekstpraksis og tekstrefleksjon, Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02631-2. p. 91–126. doi: 10.18261/9788215026312-2016-06. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune; Rambø, Gro-Renee; Vollan, Magnhild & Drange, Eli-Marie D. (2015). Kilder og kildebruk. In Maagerø, Eva (Eds.), Første steg som forsker - en gjennomgang av bacheloroppgaver i grunnskolelærerutdanningene. Følgegruppen for lærerutdanningsreformen. ISSN 978-82-690080-0-5. p. 22–34.
  • Rambø, Gro-Renee; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse & Hellang, Bente Velle [Show all 7 contributors for this article] (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. In Johnsen, Hans Christian Garmann; Torjesen, Stina & Ennals, Richard (Ed.), Higher Education in a Sustainable Society. Springer. ISSN 978-3-319-15918-8. p. 51–64. doi: 10.1007/978-3-319-15919-5_4.
  • Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse; Hellang, Bente Velle; Håøy, Annbjørg & Kristiansen, Aslaug [Show all 7 contributors for this article] (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. In Johnsen, Hans Christian Garmann; Torjesen, Stina & Ennals, Richard (Ed.), Higher Education in a Sustainable Society. Springer. ISSN 978-3-319-15918-8. p. 51–64. doi: 10.1007/978-3-319-15919-5_4.
  • Rambø, Gro-Renee (2014). Språksosiologi og norsk språkhistorieskriving. Maal og Minne. ISSN 0024-855X. 2014(2), p. 18–55.
  • Rambø, Gro-Renee (2013). Låneordstudier I - Didrik Arup Seips doktoravhandling fra 1915. In Elmevik, Lennart & Jahr, Ernst Håkon (Ed.), Talemålsforsking i Norden dei siste 100 åra: Eit symposium i Åseral i 2011 i høve 100-årsjubileet for Didrik Arup Seips hovudfagsavhandling om åsdølmålet. Swedish Science Press. ISSN 9789187403033. p. 35–50.
  • Rambø, Gro-Renee (2013). Historical language sociology – or rather language ecology? In Vandenbussche, Wim; Jahr, Ernst Håkon & Trudgill, Peter John (Ed.), Language Ecology for the 21st Century: Linguistic Conflicts and Social Environments. Novus Forlag. ISSN 9788270997480. p. 165–188.
  • Rambø, Gro-Renee (2012). Language contact, communication and change. In Elmevik, Lennart & Jahr, Ernst Håkon (Ed.), Contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages. 25 Years of Research. Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur. ISSN 978-91-85352-97-5. p. 39–57.
  • Rambø, Gro-Renée (2006). "Alle kan jo norsk" - noen tanker om utfordringer for allmennlærerutdanningen, Fra undervisning til læring : høgskolepedagogikk under Kvalitetsreformen : artikler skrevet av deltakere på kurs i universitets- og høgskolepedagogikk 2006. Universitetet i Agder. p. 25–39.
  • Jahr, Ernst Håkon; Jahr, Ernst Håkon; Jensen, Kjetil; Nesse, Agnete; Rambø, Gro-Renée & Rambø, Gro-Renée [Show all 7 contributors for this article] (2001). Historical principles for loanwords in the Scandinavian languages - the contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages. ?. p. 153–185.
  • Nesse, Agnete; Jahr, Ernst Håkon; Jahr, Ernst Håkon; Rambø, Gro-Renée; Rambø, Gro-Renée & Jensen, Kjetil [Show all 7 contributors for this article] (2001). Historical Principles for Loanwords in the Scandinavian Languages - The Contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages. ?. p. 153–186.

View all works in Cristin

  • Jahr, Ernst Håkon & Rambø, Gro-Renée (2021). Norsk språk i rom og tid. Novus Forlag. ISBN 9788283900682. 269 p.
  • Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D.; Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée & Vollan, Magnhild (2016). Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02631-2. 256 p.
  • Rambø, Gro-Renée (2010). Historiske og sosiale betingelser for språkkontakt mellom nedertysk og skandinavisk i seinmiddelalderen - et bidrag til historisk språksosiologi. Novus Forlag. ISBN 9788270996216.
  • Rambø, Gro-Renee (1999). Bokmålsreformen i 1981 - med særlig vekt på Særutvalgets arbeid. Høgskolen i Agder. ISBN 82-7117-404-5. 462 p.

View all works in Cristin

  • Gunleifsen, Elin & Rambø, Gro-Renée (2023). Small languages competing with even smaller languages.
  • Rambø, Gro-Renée; Flaten, Tom & Gunleifsen, Elin (2022). Linguistic and Semiotic Landscapes in Finnmark, Norway: historical multilingualism, language ideology and policy.
  • Rambø, Gro-Renée (2021). Hvor kommer du fra? Flerspråklighet og flerkulturalitet i Norge.
  • Rambø, Gro-Renée (2021). Senmiddelalderens flerspråklige Skandinavia.
  • Rambø, Gro-Renée (2021). Hjertespråk og tankespråk - morsmål, førstespråk, andrespråk og fremmedspråk for god utdanning og livslang læring. Agder Vitenskapsakademi Årbok. ISSN 0809-7283.
  • Rambø, Gro-Renée (2021). Hjertespråk og tankespråk - morsmål, førstespråk, andrespråk og fremmedspråk for god utdanning og livslang læring.
  • Rambø, Gro-Renée (2019). Andreas M. Feragen - skolemesternes konge. Nordisk Tidskrift för vetenskap, konst och industri. ISSN 0029-1501. 2019(4).
  • Rambø, Gro-Renée (2019). Linguistic Landscapes in Northern Norway - Language History and Language Policy.
  • Rambø, Gro-Renée & Tønnessen, Elise Seip (2019). Mellom kunnskapsdiskurs og sosial diskurs: Ukeplaner som sjanger og vurderingspraksis.
  • Rambø, Gro-Renée (2018). A Journey through Finnmark - linguistic Landscapes at the Frontiers.
  • Rambø, Gro-Renée (2017). Nynorsk, bokmål og andre språk i Norge - norsk språkpolitikk.
  • Rambø, Gro-Renée (2016). Is 1905 - 1945 a reasonable period in Norwegian language planning and conflict?
  • Rambø, Gro-Renée (2016). Circulating linguistic features.
  • Rambø, Gro-Renée (2016). Hver gang vi møtes - om språkkontakt i Seinmiddelalderens Skandinavia.
  • Svennevig, Jan; Hasund, Ingrid Kristine; Vik, Kari; Rambø, Gro-Renee & Drange, Eli-Marie D. (2015). Dialogue and dominance in Marte-Meo-counselling.
  • Vollan, Magnhild & Rambø, Gro-Renee (2015). Utvikling av norske grunnskolelærerstudenters tekstkompetanse.
  • Hasund, Ingrid Kristine; Drange, Eli-Marie D.; Rambø, Gro-Renee; Svennevig, Jan & Vik, Kari (2015). Dialog og dominans i Marte Meo-veiledning. In Engebretsen, Martin (Eds.), Det tredje språket: Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv. Portal forlag. ISSN 9788283140361. p. 158–176.
  • Rambø, Gro-Renee (2014). Arbeidskrav og utdanningskvalitet - resultater fra forskningsprosjektet DigiGLU.
  • Rambø, Gro-Renee (2014). Constructing and challenging boundaries – Norwegian written standards in the 20th century.
  • Drange, Eli-Marie D.; Rambø, Gro-Renee & Birkeland, Nils Rune (2014). Students’ redesign of mandatory assignments.
  • Rambø, Gro-Renee (2013). Cultures, Contacts and Communication in Scandinavian Cities in the Late Middle Ages.
  • Rambø, Gro-Renee (2013). Utviklingstrekk i moderne norsk.
  • Rambø, Gro-Renee; Hasund, Ingrid Kristine; Drange, Eli-Marie & Vik, Kari (2013). Cultural encounters between Norwegian Marte Meo-therapists and caregivers at Haydom Lutheran Hospital in Tanzania.
  • Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee (2013). Blogging in preschool teacher education: Reflexions and professional identity.
  • Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee (2013). Blogging i førskolelærerutdanningen: Multimodalt design av yrkesidentitet.
  • Kvåle, Gunhild & Rambø, Gro-Renee (2013). Didactic blogging: Education students blogging for learning.
  • Martin, Nina Stensrud & Rambø, Gro-Renee (2012). Tekstanalyse av sanger knyttet til 22.juli-markering. [Radio]. P2 Radioselskapet.
  • Rambø, Gro-Renee (2011). Skandinaviske språk - kontakt, kommunikasjon og endring.
  • Rambø, Gro-Renee (2011). Kontakt og kommunikasjon mellom skandinavisktalende og nedertysktalende i seinmiddelalderen - en språkøkologisk tilnærming.
  • Rambø, Gro-Renee (2011). Låneordstudier I - Didrik Arup Seips doktoravhandling fra 1915.
  • Rambø, Gro-Renée (2010). Nedertysk og skandinavisk i seinmiddelalderen ? kontakt, kommunikasjon og endring.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2009). Innslag Språkteigen - språkkontakt mellom nedertysk og skandinavisk. [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2009). Innslag Språkteigen. [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2009). Innslag i Språkteigen. [Radio]. NRK P2.
  • Rambø, Gro-Renee (2009). Hvordan forske på språk og identitet. [Internet]. Norsk digital læringsarena.
  • Rambø, Gro-Renée (2009). Språkkontakt i seinmiddelalderen.
  • Rambø, Gro-Renée (2009). Språkkontakt i seinmiddelalderen.
  • Rambø, Gro-Renée (2009). Scandinavian - Low German contacts in the Late Middle Ages.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2008). Innslag i Språkteigen. [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2008). Innslag i Språkteigen. [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2008). Innslag i Språkteigen - nabospråkforståelse i Skandinavia. [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2008). Innslag i Språkteigen - språk og makt. [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2007). Innslag i Språkteigen ). [Radio]. NRK P2.
  • Lillealtern, Randi & Rambø, Gro-Renee (2007). Innslag i Språkteigen - språk og kjønn (homofili). [Radio]. NRK P2.
  • Garberg, Ingrid & Rambø, Gro-Renee (2007). Innslag i Språkteigen. [Radio]. NRK P2.
  • Garberg, Ingrid & Rambø, Gro-Renee (2007). Innslag i Språkteigen - språk og grammatikk. [Radio]. NRK P2.
  • Rambø, Gro-Renee (2001). "The Hansa in Scandinavia".
  • Rambø, Gro-Renée (2001). The Language Contact between Middle Low German and Mainland Scandinavian in the Late Middle Ages - a Sociohistorical Perspective.
  • Rambø, Gro-Renee (2000). Språkkontakt mellom nedertysk og de nordiske språkene i hansatiden.
  • Rambø, Gro-Renee (2000). Bokmålsreformen i 1981.
  • Rambø, Gro-Renée (2009). Historiske og sosiale betingelser for språkkontakt mellom nedertysk og skandinavisk i seinmiddelalderen - et bidrag til historisk språksosiologi. Universitetet i Agder. ISSN 9788271176532.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:31 AM