-
Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Føreland, Line Reichelt & Smith-Gahrsen, Martin
(2023).
Hva slags lærerkompetanser kreves i den digitaliserte skolen?
-
Børte, Kristin & Tømte, Cathrine Edelhard
(2023).
The ILUKS-planner – a digital collaboration tool for teachers’ professional learning. .
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Føreland, Line Reichelt; Bergan, Ingvild; Wasmuth, Maria Skotte & Danielsen, Kjerstin Breistein
(2023).
Å fjerne skjermen fra skolen er ikke løsningen.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia & Bugge, Markus
(2023).
How to foster professional digital competence development in schools with 1:1 coverage. Inputs from a longitudinal study.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Pedersen, Cathrine & Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2023).
Hvorfor er det ingen som spør forskerne om bruk av skjermer i skolen?
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Wollscheid, Sabine
(2023).
Å utvikle en delingskultur – hva slags rolle har skoleledere og ressursteamene/IKT koordinatoren? .
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2023).
Senteret og kompetansen som forsvant da skole-Norge trengte det mest.
-
Bergan, Arne; Ydstie Olafsen, Marie; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia & Tømte, Cathrine Edelhard
(2023).
Digital kompetanseheving i lokale profesjonsfelleskap – praksisøkt med askerskolen.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Wollscheid, Sabine & Bugge, Markus
(2023).
Professional digital competence development for teachers in schools with 1:1 coverage of digital devices. Inputs from a longitudinal study. .
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2022).
Er det på tide med ny organisering av digitale systemer?
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2022).
Digitalisering i høyere utdanning før og etter pandemien. Trender, utviklingstrekk, og et sideblikk til de nordiske landene
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2022).
eTwinning - en døråpner til internasjonalt samarbeid.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2022).
Fem år med samskaping og samarbeid.En fortelling om en kommune og et tverrfaglig FoU-team.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2022).
Digital transformation of higher education.What competencies do teachers (and students) need? A tale from Norway.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Mädche, Alexander; Lundström, Jenny Eriksson; Conboy, Kieran & Sarker, Suprateek
(2022).
Understanding the Digital Companions of Our Next Generation.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Mangeol, Patricia
(2022).
Netflix for Learning? Engaging Students with Video and Multimedia: Insights from Canada and Norway.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Wollscheid, Sabine
(2022).
Changing roles of the ICT coordinator in schools – from an individualist to a team player?
-
Asante, Michael Oduro; Laterza, Vito; Pinheiro, Romulo & Tømte, Cathrine Edelhard
(2022).
Implementing digital transformation in higher education following COVID-19.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Lazareva, Aleksandra
(2021).
Enhancing digital literacy as meaning making and practices: Exploring teacher education in new learning spaces.
-
Bugge, Markus Michaelsen; Berg, Richard L. & Tømte, Cathrine Edelhard
(2021).
Technology transfer for transformative change? Systemic barriers ti innovation in the global south.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Laterza, Vito; Pinheiro, Romulo & Avramovic, Aleksandar
(2021).
Is There a Scandinavian Model for MOOCs? Understanding the MOOC Phenomenon in Denmark, Norway, and Sweden.
-
Pinheiro, Romulo; Tømte, Cathrine Edelhard; Laterza, Vito & Asante, Michael Oduro
(2021).
Digital Transformation in Higher education in Times of Turbulence: a Scandinavian Tale.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Laterza, Vito; Pinheiro, Romulo & Avramovic, Aleksandar
(2021).
Is there a Scandinavian model for MOOCs? Mapping the landscape of online learning.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2021).
Digital transformation in/of higher education in Norway and Denmark. Same, but different?
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2021).
Bidrag på Rundebordskonferanse: Læringsløyper. Skoleutvikling i kommuner med etablert 1:1 dekning
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2021).
Panelsamtale om fremtidens utdanning.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Zanazzi, Silvia
(2021).
“Emergency remote teaching” in Italy and Norway: empirical research findings and implications for teacher training.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2021).
Læringsløyper. Skoleutvikling i kommuner med etablert 1:1 dekning.
-
Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Laterza, Vito; Tømte, Cathrine Edelhard & Pinheiro, Romulo
(2020).
Introducing the Nordic Journal of Digital Literacy special issue project & overview of themes.
-
Laterza, Vito; Pinheiro, Romulo & Tømte, Cathrine Edelhard
(2020).
Covid-19, rapid digitalization of HE teaching & learning and HE funding policies: towards a responsive knowledge framework for policy analysis and intervention.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2020).
Tales from the field: a TTI-project on the use of
ICT in education.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Zanazzi, Silvia; De Meo, Mariagrazia & Rontini, Sofia
(2020).
Tales from the field: a TTI-project on «The use of ICT in education» Presentation, teacher trainers from University of Salerno, Italy; University College South Denmark; University of Agder, Norway
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2020).
Digitalisering av lærerprofesjonen.
-
Andreasen, Johan Kristian; Tømte, Cathrine Edelhard & Bergan, Ingvild
(2020).
Operasjonalisering av PfDK-rammeverket i partnerskap
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2020).
Teaching and Learning in the 21st Century: How can we balance digital and analogue practices? .
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2020).
Tales from the field:"The use of ICT in education" a TTI-project.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus & Wennerød-Diesen, Frida Felicia
(2020).
Organization of teaching and learning with 1:1 digital devices .
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Andreasen, Johan Kristian
(2020).
Partnerskap i lærerutdanning – lærere i delte stillinger ved Universitetet i Agder.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Andreasen, Johan Kristian
(2020).
Professional digital competence for teachers in theory and practice.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Laterza, Vito & Pinheiro, Romulo
(2019).
Is there a Scandinavian model for MOOCs? Studying the effects of digital transformation in higher education in Norway, Sweden and Denmark.
-
Wollscheid, Sabine; Vaagland, Karin; Flittig-Aardalen, Henrikke; Tømte, Cathrine Edelhard & Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2019).
A balancing act – How do teachers in Norwegian and mathematics combine digital and non-digital devices?
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Graasvoll, Susanne Stav
(2019).
Profesjonsfaglig digital kompetanse i teori og praksis.
-
Bugge, Markus; Hatløy, Anne; Halvorsen, Tor; Kebede, Tewodros Aragie; Tømte, Cathrine Edelhard & Van den Bergh, Graziella
(2019).
The need for demand and local anchoring of innovations.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Vennerød, Frida Felicia & Bugge, Markus
(2019).
Hvorfor skal vi ha nettbrett i skolen?
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2019).
Hvor er det faglige lederskapet i digitaliseringsdebattene i akademia?
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Laterza, Vito & Pinheiro, Romulo
(2019).
Is there a Scandinavian model for MOOCs? Studying the effects of digital transformation in higher education in Norway, Sweden and Denmark.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Guest editorial: Online learning in the Nordic countries.
Nordic Journal of Digital Literacy.
ISSN 1891-943X.
13(1).
doi:
10.18261/ISSN.1891-943X-2018-01-01.
Full text in Research Archive
Show summary
Online Learning — understood as distance education delivered via the internet — is one of
the fastest growing paths within education. We observe an increasing number of students
enrolled in online learning study programs and courses, and in higher education institutions
regular campus-based education are incorporating elements from online learning
too.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Hva sier forskningen om læring og teknologi i skolen?
-
Fossland, Trine & Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Participant or observer in an online MBA?
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Digital læring – hva sier forskningen? Følgeforskning på digital læring i Askerskolene
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Gjerustad, Cay
(2018).
Online or offline - does it matter? A study on teachers’ perceptions on study formats and quality when participating in continuing education programs
(in Mathematics).
-
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Sjaastad, Jørgen
(2018).
Utprøving og innføring av ny teknologi i skolen – hva har vi lært?
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
30(2),
p. 22–27.
Full text in Research Archive
Show summary
Når teknologi skal testes ut og innføres i skolen, hender det ofte at alt ikke går helt etter planen. Men etter hvert er det visse mønstre som avtegner seg og som man kan lære av når man planlegger nye prosjekter.
-
Fossland, Trine & Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Online teaching and learning in an experience-based MBA programme.
In Nerland, Monika & Prøitz, Tine Sophie (Ed.),
Pathways to quality in higher education : Case studies of educational practices in eight courses.
Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU).
ISSN 978-82-327-0319-7.
p. 136–151.
Show summary
This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), Research Council Norway (RCN). The focus of the study is on exploring quality issues related to the educational provision of higher education. The overarching questions in the project are: What factors and mechanisms are important for realizing the aims of quality work in Norwegian higher education? What is the relationship between structural/systemic and institutional conditions, and educational practices?This report presents findings from one of the sub-projects with focus on educationalpractices. The report presents eight in depth case studies focusing on teaching and learning practices at the course level. These studies were designed to focus on aspects that matter for the quality of education in course design that employ student-centred approaches.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Skule, Sveinung
(2018).
Svakt rigget for neste utdanningsreform.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
Full text in Research Archive
-
Støren, Liv Anne; Mark, Michael Spjelkavik; Madsen, Aleksander Årnes; Olsen, Dorothy Sutherland; Klitkou, Antje & Ulvestad, Marte E.S.
[Show all 7 contributors for this article]
(2020).
Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0472-9.
Show summary
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU utarbeidet en samlet analyse av arbeidsmarkedssituasjonen for personer med høyere utdanning innenfor IKT. Tidligere undersøkelser gir dels motstridende resultater; noen undersøkelser finner høy arbeidsledighet blant nyutdannede med IKT-utdanning, samtidig som andre undersøkelser tyder på at dette er en gruppe som er særlig etterspurt i arbeidsmarkedet. De motstridende resultatene kan kalles et «IKT-paradoks». Hovedformålet med analysen er å kartlegge om det fortsatt er mistilpasning i arbeidsmarkedet for IKT-kandidater, og identifisere mulige forklaringer på en slik situasjon.
-
Gjerustad, Cay; Hammer Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine & Tømte, Cathrine Edelhard
(2019).
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse».
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0429-3.
Show summary
Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. Deltakerundersøkelsen 2019 er rettet mot lærere som har tatt videreutdanning i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Hensikten er å undersøke lærernes opplevelse av videreutdanningen de har tatt. I denne rapporten er fokus på de som har studert Profesjonsfaglig Digital Kompetanse.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus & Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2019).
Digital læring i askerskolen : Sluttrapport fra følgeforskning.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0440-8.
Show summary
I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av satsingen iverksatte kommunen også et felles kompetanseløft for alle lærerne. NIFU har vært engasjert av kommunen for å gi svar på om satsingen har bidratt til bedre læring for elevene.
-
Daus, Stephan; Aamodt, Per O & Tømte, Cathrine Edelhard
(2019).
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene :
Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0410-1.
Show summary
Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU), Universitetet i Agder (UiA), Høgskolen i Østfold (HiØ), og Høgskolen i Volda (HVO). Denne rapporten er en kvantitativ kartlegging av lærerutdanningenens arbeid med digital kompetanse, og gjennomført som en spørreundersøkelse til lærerutdannere.
-
Lyby, Lars; Fevolden, Arne Martin & Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Organisering av etter- og videreutdanningstilbudet ved NTNU.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0363-0.
Show summary
På oppdrag fra NTNU har NIFU studert hva som fungerer godt og hva som er til hinder for NTNUs arbeid med å styrke satsingen på etter- og videreutdanning, EVU. Rapporten inngår som kunnskapsgrunnlag i lærestedets interne arbeid med å styrke etter- og videreutdanningen.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus & Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2018).
Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0362-3.
Show summary
I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for alle kommunens lærere. NIFU skal følge prosjektet med et følgeforskningsdesign. Datagrunnlaget omfatter skoleeier, skoleledelse, lærere og elever. Denne midtveisrapporten gir et bilde av satsingens første halvannet år.
-
Fevolden, Arne Martin; Tømte, Cathrine Edelhard; Lyby, Lars & Vaagland, Karin
(2018).
Etter- og videreutdanning innen digitalisering – tilbud og behov.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0350-0.
Show summary
På oppdrag fra NTNU skal NIFU kartlegge universitets- og høgskolesektorens tilbud og etterspørsel av videreutdanningstilbud innenfor temaet ‘Digitalisering’. Kartleggingen inngår som kunnskapsgrunnlag i NTNUs interne arbeid med etter- og videreutdanning.
-
Siddiq, Fazilat; Larsen, Even Hellan; Reiling, Rune Borgan; Wollscheid, Sabine; Vaagland, Karin & Tømte, Cathrine Edelhard
(2018).
Evaluering av «Tett på realfag». Status før implementeringen.
Delrapport 1 : Evaluering av «Tett på realfag». Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015-2019).
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0322-7.
Show summary
Norske myndigheter har lansert strategien «Tett på realfag» for perioden 2015–2019. Denne skal bidra til at barns og unges kompetanse forbedres i naturfag og matematikk. Et uttalt mål er at flere barn og unge skal prestere på et høyt og avansert nivå i disse fagområdene og at andelene barn og unge som presterer på et lavt nivå, reduseres. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for både barn, elever og ansatte i barnehage og grunnopplæring.
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal NIFU evaluere strategien. Foreliggende rapport, delrapport 1, er den første av fire rapporter som samlet presenterer funnene fra evalueringen. Delrapport 1 omfatter status før implementeringen av strategien. En beskrivelse av konteksten som strategien ble innført i, vil gi en forståelse av behovet for en realfagsstrategi og for hvilke forventninger det er rimelig å tillegge strategien. Analysene fra delrapport 1 skal også underbygge og peke på potensielle utfordringer ved å utføre en forskjeller-i-forskjeller-analyse i evalueringens sluttrapport.
-
Mark, Michael Spjelkavik; Tømte, Cathrine Edelhard; Næss, Terje & Røsdal, Trude
(2017).
IKT-sikkerhetskompetanse i arbeidslivet – behov og tilbud.
NIFU.
ISSN 978-82-327-0313-5.
Show summary
Denne rapporten presenterer en studie av fremtidig tilbud på og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse basert på framskrivningsmodeller utarbeidet av SSB. Oppdragsgiver har vært Justis- og beredskapsdepartementet, og oppdraget er et ledd i å opparbeide et solid kunnskapsgrunnlag for fremtidig tilbud av og etterspørsel etter IKT-sikkerhetskompetanse.