Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Lisa Annika Brandt

Assistant Professor

Bachelor in day-care education from Københavns Professionshøjskole (University College Copenhagen), after which I worked as a pedagogical leader in Norway. Master in Kindergarten knowledge (Early Childhood Education and Care) at University of Agder.

Research interests

Research groups:

  • Kindergarten, childhood and education of kindergarten teachers
  • Children's- and youth litterature

Courses and teaching

I mainly teach pedagogy at the education for kindergarten teachers.

Academic interests

  • Kindergarten
  • Childhood and its sociology
  • Children's litterature and children's culture in general
  • Diversity, especially gender creative pedagogy
  • Norm/critical pedagogy
  • Environment and sustainability in the perspective of small children
  • Self-formation, citizenship, world citizienship 

Projects

Ongoing (2023-2024): "Age homo- and heterogeneity in kindergarten groups". Independent research with some collaborations.

Regional project for competency development in kindergartens (ReKomp).

Selected publications

Brandt, L.A. (2024). Anne-Cath. Vestlys børnebøger som aktuel reflektionsramme for mangfoldighedstematikker. I A-M. Bjorvand, S-T. Omland og C. Takle (Red.). Anne-Cath. Vestly - Nye lesninger av forfatterskapet (s. 90 - 107). Cappelen Damm Akademisk.

  • Article in antology about Anne-Cath. Vestlys authorship. My article explores the diversity presentation in her literary world, and which potential for reflection they offer today.

Brandt, L.A. (2022) Smilende kaniner og vennlig maktutøvelse. Barnehagefolk. (4)

  •   Short article about my masterthesis' results aimed towards the kindergartenfield.

Brandt, L.A. (2022). Smilende kaniner og mestringsstrategier - Billedbogen som pædagogisk værktøj i børnehaven: En tværfaglig analyse af Linda Palm og Lisa Sollenbergs Roe seg ned (masteropgave). Universitetet i Agder.

  • My masterthesis. Aims to answer following research question: How can an analysis inspired by Else Breen’s dichotomy in a literary and a functional critique help shed light on Linda Palms and Lisa Sollenberg’s Vennebøker (Friendbooks) as both a pedagogical and literary phenomenon?

General outreach

Small articles for magazines within the kindergartenfield: 

  • Brandt, L.A. (2023, december). Den kritiske praktikerens sorg og gleder. Barnehagefolk (3)24 (s.79 - 82). (Transl.: The critical practioners grief and joy)
  • Brandt, L.A. (2023, 26. marts). Kommer du til å lese bacheloroppgaven til din nyutdannete kollega? Barnehage.no (Transl.: Will you read the bachelor thesis of your newly graduated coworker?)
  • Brandt, L.A.; Binfield-Skøie, T.; Dale, T.S. & Skreland, L.L. (2023, 14. march). Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?. Barnehage.no (Transl.: The kindergartenstrategy - empty promises or larger professional community?)
  • Brandt, L.A. (2022). Tre måter barnas biologiske kjønn kan påvirke pedagogikken din. Barnehage.no (Transl.: Three ways childrens biological gender can influence your pedagogy.)
  • Brandt, L.A. (2022, 9. december)En julerefleksjon: Vanskelige livssituasjoner, skjønnlitteratur og  barnehagelæreren. Barnehage.no (Transl.: A christmas reflection: Difficult life cirumstances, literary fiction and the kindergartenteacher.)
  • Brandt, L.A. (2022, 30. march). «Miljøsertifisering i barnehagen – tilbake til røttene!».  Barnehage.no (Transl.: Environmental certification in kindergarten - back to the roots!)
  • Brandt, L.A. (2022, 2. february). Mangfoldsuke i barnehagen - hvordan skal det gjøres? Barnehage.no (Transl.: Diversity week in kindergarten - how should it be done?)
  • Brandt, L.A. (2021, 8. december). Vi må få flere kunstopplevelser i barnehagen. Første steg. (Transl.: We need to have more art experiences in kindergarten.) 

Other kinds of outreach: 

  • Brandt L.A. & Severinsen, R. (2024, 4. marts). ReKomp-nettverket for små barnehager har sin egen modell for utviklingsarbeid. På UiAs hjemmesider  (Transl: ReKomp-network for small kindergartens has its own model for development)
  • Dietrichson, S. (2023, 21. marts). Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna. Kjonnsforskning.no(Comment on research about gender and equality) 
  • Brandt, L.A. (2022, 21. december). Sirkusteater og lærende organisasjoner – en læringssløyfe oppstår. På UiAs hjemmesider. (Transl.: Circus theatre and learning organizations - a learning synergi evolves.)
  • Brandt, L.A. (2022, 27. september). Barnehagebarn må smake på tang før de redder havskilpadder. Fædrelandsvennen, Kronikk, s. 16Gengivet på UiAs hjemmesider. (Tranl.: Kindergarten children need to taste sea weed before they save sea turtles.)

 

Scientific publications

  • Brandt, Lisa Annika (2024). Anne-Cath. Vestlys børnebøger som aktuel reflektionsramme for mangfoldighedstematikker. Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. ISBN: 9788202784348. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 5. s 90 - 107.
  • Brandt, Lisa Annika; Menning, Soern Finn (2024). Age-segregation in Nordic ECEC: Tracing arguments to reanimate the critique of developmentalism.
  • Barken, Monica Endresen; Dale, Trine Smiseth; Vegge, Silje; Brandt, Lisa Annika; Olsen, Torild Marie (2023). "Samlingene er bra - men det er det å ta det tilbake til barnehagene". Om pedagogisk leders rolle som translatør i regional ordning..
  • Brandt, Lisa Annika (2023). Age-heterogenic and -homogenic groups in Kindergarten: ECEC professionals' motives and reflections.
  • Nøtnes, Vilde P.; Brandt, Lisa Annika (2023). Flertall foretrekker privat barnehage.
  • Nøtnes, Vilde P.; Brandt, Lisa Annika (2023). "Jeg synes det er viktig å investere den tiden i begynnelsen".
  • Brandt, Lisa Annika (2023). «Og jeg tænker også at der er en masse kultur - børnekultur - som går tabt.» Hvordan organisering efter alder i børnehaver kan tænkes at påvirke børnekulturen..

Last changed: 12.03.2024 15:03