Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Tidspunkt

12. des - 14. des 2022
kl 09:00 - 16:00

Legg til kalender

Sted

Campus Kristiansand

Påmeldingsfrist

7. nov kl 11:00

Kontaktperson

Ph.d.-kurs: LIT607 Litteratur og helse

Tidspunkt

12 des - 14 des
kl 09:00 - 16:00

Legg til kalender

Sted

Campus Kristiansand

Påmeldingsfrist

7 nov

Kontaktperson

Kurset vil gi innsikt i sentrale perspektiver innenfor humanistisk/litterær sykdoms- og omsorgsforskning:

Hva er litterær helse- og omsorgsforskning?

Hvordan kan en sette spørsmål om helse og omsorg i sentrum for den litterære og estetiske analysen?

Her tematiseres forståelser og estetiske representasjoner av sykdomserfaringer, forskjellige sykdomsfortellinger (patografier), samt ulike roller knyttet til helse- og omsorgsutfordringer og -erfaringer: pasient, pårørende, helsepersonell osv.

Gjennom dette reises også spørsmål knyttet til tverrfaglig vitenskapelig arbeid, og litteraturvitenskaplig relevans.

Studentene vil dessuten få mulighet å legge fram egne prosjekter, og få feedback på disse.

Kursspråket er norsk/skandinavisk.

Kontaktperson  for kursets vitenskapelige innhold: Professor Nora Simonhjell 

Kursets innhold og utbytte:

LIT607 Litteratur og helse 5 sp

Program

Ph.d.-program ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, spesialisering i litteraturvitenskap.

Studiepoeng

5 stp

Forkunnskapskrav

Utdanning på masternivå i et relevant fag.

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har skaffet seg grunnleggende kunnskap om medisinsk humaniora/narrativ medisin/humanistisk omsorgsforsking som forskningsfelt før kursstart (f.eks. gjennom å ha lest en av standardintroduksjonene Rita Charon Narrative Medicine. Honoring the Stories og Illness (2006), eller Arthur Frank The wounded storyteller. Body illness & Ethics (2. Ed. 2013).

Læringsutbytte

Etter deltakelse i kurset vil studentene ha oppnådd både en generell oversikt over den humanistiske/litterære sykdoms- og omsorgsforskningen, og fordypet kunnskap om de spesifikke aspektene som tematiseres i kurset. Studentene vil vite hvordan de kan anvende perspektivene i analysen av litterære tekster, og de vil kunne plassere sitt eget forskningsarbeid i relasjon til forskningsfeltet.

Innhold

Kurset vil gi innsikt i sentrale perspektiver innenfor humanistisk/litterær sykdoms- og omsorgsforskning: hva er litterær helse- og omsorgsforskning? Hvordan kan en sette spørsmål om helse og omsorg i sentrum for den litterære og estetiske analysen? Her tematiseres forståelser og estetiske representasjoner av sykdomserfaringer, forskjellige sykdomsfortellinger (patografier), samt ulike roller knyttet til helse- og omsorgsutfordringer og -erfaringer: pasient, pårørende, helsepersonell osv. Gjennom dette reises også spørsmål knyttet til tverrfaglig vitenskapelig arbeid, og litteraturvitenskaplig relevans.

Studentene vil dessuten få mulighet å legge fram egne prosjekter, og få feedback på disse.

Arbeidsformer

Kurset vil bestå av forelesninger med påfølgende diskusjoner, konkret tekstarbeid med skjønnlitterære tekster, i tillegg til presentasjoner av og diskusjoner om studentenes egne prosjekter. Det legges opp til aktiv studentdeltagelse. Deltakerne kommer å lese et utvalg av både teoretiske og skjønnlitterære tekster før kurset. Disse vil både forberede dem på de tematiske forelesningene og tjene som utvidet diskusjonsgrunnlag.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves aktiv deltagelse i hele kurset.

Eksamen

Individuell skriftlig innlevering. 6 – 8000 ord. Bestått/ikke bestått.  

Tilbys som enkeltemne

Ja

Ansvarlig fakultet

Fakultet for humaniora og pedagogikk

Kontaktperson

Nora Simonhjell