7 nov
Hva er litterær helse- og omsorgsforskning?
Hvordan kan en sette spørsmål om helse og omsorg i sentrum for den litterære og estetiske analysen?
Her tematiseres forståelser og estetiske representasjoner av sykdomserfaringer, forskjellige sykdomsfortellinger (patografier), samt ulike roller knyttet til helse- og omsorgsutfordringer og -erfaringer: pasient, pårørende, helsepersonell osv.
Gjennom dette reises også spørsmål knyttet til tverrfaglig vitenskapelig arbeid, og litteraturvitenskaplig relevans.
Studentene vil dessuten få mulighet å legge fram egne prosjekter, og få feedback på disse.
Kursspråket er norsk/skandinavisk.
Kontaktperson for kursets vitenskapelige innhold: Professor Nora Simonhjell
Ph.d.-program ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, spesialisering i litteraturvitenskap.
5 stp
Utdanning på masternivå i et relevant fag.
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram
Det anbefales at deltakerne har skaffet seg grunnleggende kunnskap om medisinsk humaniora/narrativ medisin/humanistisk omsorgsforsking som forskningsfelt før kursstart (f.eks. gjennom å ha lest en av standardintroduksjonene Rita Charon Narrative Medicine. Honoring the Stories og Illness (2006), eller Arthur Frank The wounded storyteller. Body illness & Ethics (2. Ed. 2013).
Etter deltakelse i kurset vil studentene ha oppnådd både en generell oversikt over den humanistiske/litterære sykdoms- og omsorgsforskningen, og fordypet kunnskap om de spesifikke aspektene som tematiseres i kurset. Studentene vil vite hvordan de kan anvende perspektivene i analysen av litterære tekster, og de vil kunne plassere sitt eget forskningsarbeid i relasjon til forskningsfeltet.
Kurset vil gi innsikt i sentrale perspektiver innenfor humanistisk/litterær sykdoms- og omsorgsforskning: hva er litterær helse- og omsorgsforskning? Hvordan kan en sette spørsmål om helse og omsorg i sentrum for den litterære og estetiske analysen? Her tematiseres forståelser og estetiske representasjoner av sykdomserfaringer, forskjellige sykdomsfortellinger (patografier), samt ulike roller knyttet til helse- og omsorgsutfordringer og -erfaringer: pasient, pårørende, helsepersonell osv. Gjennom dette reises også spørsmål knyttet til tverrfaglig vitenskapelig arbeid, og litteraturvitenskaplig relevans.
Studentene vil dessuten få mulighet å legge fram egne prosjekter, og få feedback på disse.
Kurset vil bestå av forelesninger med påfølgende diskusjoner, konkret tekstarbeid med skjønnlitterære tekster, i tillegg til presentasjoner av og diskusjoner om studentenes egne prosjekter. Det legges opp til aktiv studentdeltagelse. Deltakerne kommer å lese et utvalg av både teoretiske og skjønnlitterære tekster før kurset. Disse vil både forberede dem på de tematiske forelesningene og tjene som utvidet diskusjonsgrunnlag.
Det kreves aktiv deltagelse i hele kurset.
Individuell skriftlig innlevering. 6 – 8000 ord. Bestått/ikke bestått.
Ja
Fakultet for humaniora og pedagogikk
Kontaktperson