Meld deg på her, digitalt og fysisk
Europarådet rapporterer at selv om antallet demokratier fortsetter å vokse, er demokratiske rettigheter og institusjoner på vei ned. I både nye og gamle demokratier er det behov for å bygge og opprettholde demokratiske verdier, oppmuntre til aktivt sivilsamfunn og reflekterte demokratiske borgere.
Til demokratiuka 2024 ved Universitetet i Agder ønsker Erasmus+ Project ValiDe og UDFORSK sentret velkommen til å delta på et seminar som har som mål å synliggjøre hvilken rolle utdanning kan spille for å fremme demokratiske verdier og motvirke antidemokratiske holdninger.
Program:
09.00 Velkommen
09.10 Presentasjon av ValiDE: Values in Democratic Education
Mareike Brehmer og Kristin Endresen-Maharaj (Universitetet i Agder)
09.30 Keynote: Critical Democratic Citizenship Education,
Wiel Veugelers (emeritus, Utrecht University)
10.30: Pause
10.45: Papers
Demokrati og tidlig barndom
Lisbeth Ljosdal Skreland og Tale Steen-Johnsen (Universitetet i Agder)
Emancipation or disempowerment: et kritisk perspektiv på begrepet demokratisk deltakelse i den norske kjerneplanen
Alexander Elmies-Vestergren (Universitetet i Agder)
Inkludert barn med selektiv mutisme i ordinære skoler og barnehager – muligheter og utfordringer
Heidi Omdal (Universitetet i Agder)
Lekent medborgerskap: Demokratisk livsstil og barns medborgerskap i grunnskolen
Lene Cherize Haugland Sirevåg (Universitetet i Agder)
12.05 Lunsj
13.00 Keynote: Høyreradikalisme og gjenoppblomstring i Europa
Elisabetta Cassina Wolff (Universitetet i Oslo)
14.00: Papers
Urolig fortid og håp for fremtiden: Media i synkende demokratier i Europa. Innsikt og innovasjoner fra to Horizon Europe-prosjekter
Abit Hoxha og Kenneth Andresen (Universitetet i Agder)
Donald Trumps autoritære tendenser og det amerikanske demokratiets skjørhet
Alf Tomas Tønnessen (Universitetet i Agder)
Lærernes historiske bevissthet og følelse av demokratisk handlefrihet
Georg Kristoffer Berg Fjalsett (Universitetet i Agder og Arkivet Freds- og menneskerettighetssenter)
15.00: Pause
Religion og statsborgerskap i norsk offentlig skoleutdanning
Pål Ketil Botvar (Universitetet i Agder)
Teknologi gjør oss mer menneskelige? Kritiske perspektiver på bruk av AI i utdanning
Greta Marthinussen (Universitetet i Agder)
Utforsker læreres tilnærminger til polariseringstendenser i studentgrupper
Aslaug Kristiansen, Kristin Endresen-Maharaj og Åse Haraldstad (Universitetet i Agder)
16.15: Oppsummering og avslutning
Kontaktperson:
- E-post
- inger.m.dalehefte@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 11 95
- E-post
- nils.h.korsvoll@uia.no
- Telefon
- +47 38 14 14 13