Jump to main content

11. aug kl 23:59

Gratis

Fagdag: Skeiv psykisk helse – mellom stolthet og minoritetsstress

Skeiv psykisk helse - foredragsholderne (Foto: Privat)

26 aug
kl 09:00 - 15:00

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

11 aug

Gratis

Levekårsundersøkelser viser at skeive i større grad har psykiske plager enn andre. Mange av helseplagene er normalreaksjoner på belastning, som diskriminering, avvisning og vold, og at en ikke tør å være åpen om sin identitet eller kjærlighet. Dette omtales som minoritetsstress, og dr. Ilan H. Meyers modell for minoritetsstress har blitt støttet av svært mye internasjonal forskning.

Hvordan kan vi bidra i positiv retning – som helsepersonell, forskere, medmennesker, og samfunnet som helhet?

09:00 - Velkommen
09:10 - Ilan H. Meyer. Minority Stress and the Health of LGBTQ populations (foredraget er på engelsk).
10:10 - Kaffepause.
10:30 - Ilan H. Meyer (forts.)
11:00 - Silje-Håvard Bolstad. Mangfold som medisin mot minoritetsstress.
11:45 - Lunsj og mingling
12:30 - Tonje Louise Skjoldhammer. Forargeligt og Uteerligt Forhold. Rettsforfølgelse av sex mellom kvinner på midten av 1800-tallet i Norge.
13:00 - Inge Alexander Gjestvang. Straffbar, syk og syndig – hvilke konsekvenser har det for helsa?
13:25 - Cecilie Brøvig Almås, Mette Marit Laading og Ingrid Cecilie Engel Sødal. Hvordan være en LHBT-ressursperson på din avdeling/arbeidsplass?
13:40 - Pause med kaffe og frukt.
14:00 - Ester Seland. Skeive og rus.
14:30 - Berit Bulien Jørgensen. Seksuell helse i førstelinjetjenesten.
15:00 - Oppsummering og avslutning.

Oppdatert informasjon om fagdagen på Facebook:

Skeiv psykisk helse (Foto: Privat)

Om foredragsholderne:

Ilan H. Meyer er distinguished senior scholar ved Williams Institute og professor i folkehelsevitenskap ved University of California (UCLA), og professor emeritus ved Columbia University. Dr. Meyers teori om minoritetsstress blant skeive har fått svært stor innflytelse, og har på mange måter etablert dette som et eget forskningsfelt internasjonalt. Dr. Meyer vil beskrive teorien om minoritetsstress og betydningen for helsen blant seksuelle- og kjønnsminoriteter, og presentere forskningsresultater fra to ferske befolkningsstudier av LHBTQ-personer i USA.

Silje-Håvard Bolstad er psykologspesialist, spesialist i klinisk sexologi NACS, universitetslektor og PhD-stipendiat ved Universitetet i Agder og Sørlandet sykehus, og prosjektleder for «Helse for alle – skeive som streite!». Silje-Håvard vil drøfte om bevisstgjøring og synliggjøring av mangfoldet blant oss kan beskytte mot minoritetsstress.

Tonje Louise Skjoldhammer er PhD-stipendiat i kulturvitenskap ved Universitetet i Bergen og forsker på norsk, skeiv kvinnehistorie. Tonje skal fortelle om de to eneste tilfellene i Norge hvor sex mellom kvinner ble behandlet i Høyesterett.

Inge Alexander Gjestvang er tidligere lærer og skoleleder, og er nå leder for FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold. Inge vil vise hvordan kriminaliseringen av homoseksualitet fortsatt påvirker skeive liv i dag, og om hvordan minoritetsstress henger sammen med skeives livskvalitet og levekår.

Ester Seland er sosionom ved Avdeling for rus og avhengighet i Sørlandet Sykehus, og har skrevet mastergradsavhandling om hvordan skeive opplever seg ivaretatt i rusbehandling, og har gjennom 20 år i rusfeltet gjort erfaringer på skeives vilkår i rusmiljøet.

Berit Bulien Jørgensen er utdannet sosionom med videreutdanning i sexologi ved UiA, tar for tiden master i psykososial helse med spesialisering i sexologi, og jobber som sexologisk rådgiver ved Arendal Helsestasjon. Berit vil dele erfaringer fra en variert arbeidshverdag med barn og unges seksuelle helse i fokus.

Cecilie Brøvig Almås, Mette Marit Laading og Ingrid Cecilie Engel Sødal jobber i Klinikk for psykisk helse ved Sørlandet sykehus, og er medlemmer i arbeidsgruppa for «Helse for alle – skeive som streite!»

Ta e-læringskurset!

Helse for alle – skeive som streite!

Ansatte i Sørlandet sykehus bruker denne lenken fra jobb-PC: https://sds-idfed-sso.sykehuspartner.no/pf/adapter2adapter.ping?IdpAdapterID=SIKTADIWA&TargetResource=https://kurs.helse-sorost.no/CourseRoom/StartCourse/15413

Andre (utenfor sykehuset) bruker denne lenken: https://kursbygger.ihelse.net/?startcourseid=310

Om prosjektet "Helse for alle – skeive som streite! "

Helse for alle – skeive som streite! er navnet på prosjektet for kompetanseheving på kjønn og seksualitet i Sørlandet Sykehus HF.

Prosjektet ble etablert i 2019 med et prosjektmandat godkjent av ledelsen i Klinikk for psykisk helse (KPH).

Arbeidsgruppa, som består av en representant fra hver avdeling i KPH, har arrangert fagdager, utviklet e-læringskurs, deltatt i panelsamtaler og jobbet med kompetanseheving og bevisstgjøring i og utenfor sykehuset.