Klar for første utgave av Alumni-in-Residence

Av totalt 13 søkere, er det bandet Balgyp som får tildelt Universitetet i Agders aller første Alumni-in-Residence (AIR). Balgyp har røtter fra UiA, der flere av bandets medlemmer har bakgrunn fra bachelor i rytmisk- og klassisk musikk, samt master i world music.

Bandet Balgyp sitter på en velour-sofa foran en slitt murvegg

Bandet Balgyp. Sondre Evora Voie-Jessen (f.v.), Adrian McAllister, Jo Tiedje, Bjørn-Petter Tøsse, Espen Jægersborg. Foto: Marcel Tiedje

Av UiA Alumni
Publisert 24. apr. 2024 - Sist endret 24. apr. 2024

Den første utgaven av det nye alumnitilbudet er skreddersydd for å imøtekomme tidligere studenter fra Institutt for rytmisk musikk. Bandet som tildeles AIR får et honorert opphold, med eksklusiv tilgang til pre-produksjon på BARE studenthus i tre dager. Det hele avsluttes med opptreden på den offisielle masteravslutningen på campus Kristiansand 6. juni.

- Dette er et veldig bra tilbud, spesielt for de som er i startfasen av sin artistkarriere. Nå får vi en unik mulighet til å jobbe med helt ny musikk i fantastiske lokaler og med tekniker til stede. Alt ligger til rette for gode sessions i juni, sier Sondre Evora Voie-Jessen i Balgyp.

Styrket samarbeid

Balgyp er et musikalsk ensemble som utforsker en rekke musikktradisjoner fra hele verden. Uttrykket er lekent og levende med en iboende nysgjerrighet og henter inspirasjon fra jazz, klassisk musikk og afrikanske sjangre som soukous og kongolesisk rumba. Bandet har et ønske om å gå i dybden på balkansk musikk, romani-musikk og arabisk musikk og er nå aktuell med EPen “Caravan” som består av egne arrangementer av folketoner fra romanifolket, med et hint av arabisk og afrikansk musikk.

- Alumni-in-residence skal være en arena for å fordype og utvikle seg videre i sin karriere, samtidig som det legges vekt på verdien av erfaringsutveksling og nettverksbygging med nåværende studenter og ansatte, sier Stina Ask Mikkelsen fra UiA Alumni, som er en av initiativtakerne.

Samarbeidet mellom Institutt for rytmisk musikk, CreaTeME og UiA Alumni har gjort gjennomføringen og finansieringen av den første utgaven av AIR mulig.

- AIR skal styrke kontakten mellom alumner, UiA og studenter og bidra til å fremme arbeidslivsrelevans. Håpet er at dette programmet vil inspirere på tvers av fagområder ved UiA og føre til opprettelsen av flere Alumni-in-residence-programmer tilpasset de ulike fagfeltene, utdyper Ask Mikkelsen.

Medlemmer:
Jo Tiedje: Vokal, perkusjon